شناسه خبر : 75168
یکشنبه 11 خرداد 1399 , 08:42
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تعدادی از جانبازان شیمیایی بر اثر کرونا به شهادت رسیده‌اند

سخنگوی معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: گروه‌های پرخطری که در معرض ابتلا به کرونا هستند، رده سنی بالای ۶۵ سال بوده و یا کسانی که مشکلات ناتوان کننده دارند.

 
 
 
 

تعدادی از جانبازان شیمیایی بر اثر کرونا به شهادت رسیده‌اند/ وضعیت گروه‌های پرخطر ایثارگر

در ایام شیوع ویروس کرونا در سطح کشورهای مختلف، افرادی که دارای ریه‌های حساس و یا بیماری زمینه ریوی هستند بیش از سایرین در معرض ابتلا و مرگ با این ویروس مهلک قرار دارند. در این میان جانبازان هشت سال دفاع مقدس و مدافع حرم و بالاخص جانبازان شیمیایی جزو گروه‌های خطر محسوب شده و بیشتر دچار مرگ و میر کرونا می‌شوند. جانبازان شیمیایی که به دلیل استنشاق گازهای شیمیایی همچون گاز خردل نه تنها با شیوع کرونا در معرض خطر قرار گرفته‌اند، بلکه به خاطر عوارض مجروحیت سال‌ها شرایط سختی را در ایام مختلف سال گذرانده‌اند. در حال حاضر بیش از 65 هزار نفر تحت عنوان جانباز شیمیایی با عوارض مشخص ناشی از مصدومیت شیمیایی تحت پوشش بنیاد شهید و مور ایثارگران قرار دارند. به غیر از جانبازان شیمیایی، جانبازان نخاعی، جانبازان قطع عضو و ... و والدین شهدا از جمله ایثارگران در گروه‌های پر خطر در معرض ابتلا به کووید 19 هستند.

حمیدرضا حبیب اللهی، سخنگوی معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و مدیرکل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید در گفتگو با تسنیم با اشاره به جانبازان و والدین شهدایی که در معرض ابتلا به کرونا هستند، گفت: گروه‌های پرخطری که در معرض ابتلا به کرونا هستند، رده سنی بالای 65 سال بوده و یا کسانی که مشکلات ناتوان کننده مثل بیماری قند، فشار خون بالا، بیماری‌های ریوی، بیماری‌های قلبی، ضایعات مغزی دارند. همچنین افراد مبتلا به بیماری‌های ناتوان کننده سیستم عضلانی، کسانیکه پیوند عضو شده‌اند و کسانی که به دلیل بیماری‌های گوناگون، سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز در معرض ابتلا به کووید 19 هستند.

وی درباره ارائه آمار مبتلایان در میان افراد پرخطر ایثارگر گفت: بر اساس دستورالعمل ستاد کشوری کلیه آمارها به صورت محرمانه در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می‌گیرد و انتشار آن توسط ما در بنیاد شهید مقدور نیست. اما نتایج ما که به صورت غیر رسمی بر اساس رصد بیمارستان‌های تحت پوشش بنیاد شهید و بررسی‌های خودمان در  دسترسی به اطلاعات بیمارانی که به این بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند و اطلاعات موجود در بیمه تکمیلی ایثارگران به این نتیجه رسیده‌ایم که رِنج ابتلای گروه هدف ما از نُرم جامعه پایین تر است.

سخنگوی معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: آنچه باعث پایین بودن این آمار شده است، پایش و رسیدگی بیشتر به ایثارگران قبل از ابتلا به بیماری به منظور پیشگیری است. ما در بنیاد شهید به صورت دوره‌ای آموزش‌های لازم برای گروه‌های پر خطر داشته‌ایم که مورد رصد و پایش ما قرار گرفته‌اند.

حبیب اللهی درباره جانبازان شیمیایی که در معرض ابتلا به کووید 19 هستند، گفت: جانبازان شیمیایی ریوی عارضه با گاز خردل در شرایطی هستند که سیستم تنفسی و ریوی آن‌ها قبلا صدمه دیده است. بنا براین خطر ابتلا در این جانبازان بالاتر بوده است. اما آموزش‌های مداوم ما میان ایثارگران باعث شده حتی گروه جانبازان شیمیایی نیز کمترین ابتلا را نسبت به متوسط افراد معمولی جامعه داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به شهدایی که در دوران شیوع کرونا میان جانبازان شیمیایی داشته‌ایم، گفت: در میان این جانبازان، تعدادی شهید هم داشته‌ایم که پرونده‌هایشان برای احراز شهادت به کمیسیون ماده 15 (کمیته تخصصی بنیاد برای جانبازان متوفی جهت تشخیص فوت بر اثر ضایعات ناشی از جانبازی)ارجاع داده شده است. اگر جانبازی بر اثر عارضه گاز خردل، شیمیایی شده، مدارک همزمان آن را در منطقه اعزام شده داشته باشد و در شرایط کنونی به کووید 19 مبتلا و در اثر آن از دنیا رفته باشد، از نظر کمیسیون پزشکی شهید است.

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi