شناسه خبر : 75175
یکشنبه 11 خرداد 1399 , 10:35
اشتراک گذاری در :
عکس روز

۲۳ عکس از شاهکارهای نترس‌ترین خلبانان ارتش در جنگ

آنچه که گردان ۱۱ شناسایی تاکتیکی را نسبت به دیگر گردان‌های نیروی هوایی متمایز می‌کرد؛ نوع عملیات آنها بود که در عین حالیکه باید عملیات خود را به صورت تک فروندی در عمق خاک دشمن انجام می‌دادند، هیچگونه سلاحی توسط این هواپیما حمل نمی‌شد.

 
 
 
 

23 عکس از شاهکارهای نترس‌ترین خلبانان ارتش در جنگ

 به مناسبت در پیش بودن چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس، تعدادی از تصاویر تهیه شده توسط گردان 11 شناسایی تاکتیکی نیروی هوایی ارتش در طول 8 سال جنگ تحمیلی منتشر شد.

در این مجموعه، 23 عکس هوایی که توسط خلبانان شجاع گردان 11 شناسایی و توسط جنگنده‌های شناسایی RF-4 و RF-5 در طول دفاع مقدس از اهداف متعددی در خاک عراق مانند پایگاه هوایی تکریت، انبارهای مهمات، پالایشگاه الدوره، پالایشگاه کرکوک، شهرهای موصل، اربیل، العماره، تاسیسات نفتی بوزرگان، ترمینال نفتی رأس التنوره، و اماکن حساس و حیاتی در شهر بغداد مانند مجلس الاوطنی عراق، میدان اعظم بغداد و ساختمان وزارت کشور عراق منتشر شده است.

گردان 11 شناسایی نخستین بار پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در پایگاه یکم شکاری مهرآباد توسط هواپیماهای RF-5A فریدوم فایتر تشکیل شد که در ابتدای دهه 70 میلادی و با خرید 16 فروند جنگنده شناسایی تاکتیکی RF-4 معروف به فتوفانتوم توسط ایران، این گردان تکمیل شد.

آنچه که گردان 11 شناسایی تاکتیکی را نسبت به دیگر گردان‌های نیروی هوایی متمایز می‌کرد؛ نوع عملیات آنها بود که در عین حالیکه باید عملیات خود را به صورت تک فروندی در عمق خاک دشمن انجام می‌دادند، هیچگونه سلاحی توسط این هواپیما حمل نمی‌شد و تنها وسیله دفاعی آن پادهای اخلالگر جنگ الکترونیک ALQ-109 و ALQ-119 بود؛ موضوعی که در شعار این گردان یعنی «تنها، نترس، بی‌سلاح» نیز نمایان بود.

از جمله شهدای این گردان می توان به شهید والامقام فریدون ذوالفقاری  فرمانده گردان 11 شناسایی تاکتیکی اشاره کرد که یکی از برجسته ترین خلبانان این گردان محسوب می شد که در محاصره تعداد زیادی از هواپیماهای میراژ عراقی در یک نبرد هوایی قرار گرفت و به همراه شهید نوروزی آسمانی شد.

در ادامه تصاویری که برخی از آنها به تازگی از عملیات‌های این گردان منتشر شده است را مشاهده می‌کنید.

توضیح عکس، تاریخ نصب و اسم و تصویر خلبانان آن در بالای هر عکس درج شده است.

انتها

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi