شناسه خبر : 75397
سه شنبه 20 خرداد 1399 , 09:03
اشتراک گذاری در :
عکس روز

قلب تپنده فعالیت‌های جهادی «گفتمان ناب» در روزهای کرونایی+عکس

 
 
 
 

قلب تپنده فعالیت‌های جهادی «گفتمان ناب» در روزهای کرونایی+عکس و فیلم

 گروه جهای «گفتمان ناب»، گروهی متشکل از جوانان جهادگر و فعال در عرصه‌های مختلف علمی، آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و عمرانی است که سال‌ها در زمینه خدمت رسانی به مناطق محروم فعالیت دارند. این گروه از سال 1398 روستایی به نام (زمین در) را برای انجام کار جهادی شناسایی کرد. این روستا در حوالی مرزی بین شهرستان بشاگرد، سندرک از هرمزگان و سیستان و بلوچستان قرار دارد، و به دلیل قرارگیری در نقطه جغرافیایی خاص مرکزی میان روستاها و مناطق اطراف، درعین تأثیرگذاری بر منطقه، جزو محروم‌ترین نقاط محسوب می‌شود.

فعالیت گروه جهادی گفتمان ناب برای این روستا به سه محور کلی تقسیم می‌شود: 1-راه اندازی چرخه اقتصادی در منطقه 2-پرداخت به مسائل فرهنگی و برنامه‌های آموزشی 3- جلسات راهبردی و مطالبه گری با مسئولین و رسیدگی به مشکلات روستا

سجاد مردانه، مسئول گروه جهادی گفتمان ناب در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به راه‌اندازی چرخه اقتصادی در روستای زمیندر با حمایت و همکاری بنیاد برکت گفت: متأسفانه در این منطقه هیچ نوع فعالیت اقتصادی چه به صورت مردمی و چه به صورت دولتی و نهادی وجود ندارد، یعنی هیچ بنگاه اقتصادی در منطقه موجود نیست که امکان شرایط کاری برای مردم فراهم شود و چرخه اقتصاد منطقه در حرکت نیست، این معضل در کنار پتانسیل منطقه‌ای وجود محصولات کشاورزی همچون خرما، که در سطح کیفی بالاتری – حتی بهتر از خرمای معروف بم- قرار دارد، ظرفیتی است که متأسفانه از آن استفاده نمی‌شود و با حضور دلالانی که در منطقه حضور دارند به تولید و رونق اقتصادی نمی‌انجامد. هنر صنایع دستی و سوزن‌دوزی کار دست مردم روستا بدون وجود چرخه اقتصادی، دیده نشده و بلا استفاده باقی مانده است.

گروه‌های جهادی ,

نبض تولید و اقتصاد در روستا به نام شهید قاسم سلیمانی

وی افزود: با توجه به شناسایی‌های صورت گرفته و مطالعات انجام شده، گروه جهادی ما برنامه‌ریزی احداث یک پروژه خانه اقتصادی (به نام خانه اقتصادی مهر) را به دست گرفت، خانه اقتصادی که بتواند نبض تولید و اقتصاد را در منطقه احیا کرده و چرخ دنده‌های اقتصادی را به حرکت درآورد. خانه اقتصادی می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های موجود در روستا از محصولات کشاورزی، تا هنر صنایع‌دستی و همچنین نیروی انسانی بومی استفاده کرده و با حمایت‌های دولتی و نهادهای مربوطه به شکل تعاونی، کار و اشتغال مولدی را در منطقه ایجاد کند.

مردانه با اشاره به نام شهید قاسم سلیمانی در فعالیت اقتصادی جهادی گفت: پروژه خانه اقتصادی از نوروز سال 1398 آغاز شد و اولین حضور جدی و جهادی در روستای زمیندر کلید خورد که بعد از شهادت سردار سلیمانی، به نام با برکت «خانه اقتصادی شهید قاسم سلیمانی» نامگذاری شد. با توجه به شرایط خاص زمین‌در، این روستا به عنوان نمونه پایلوت مورد مطالعه و انتخاب قرار گرفت تا ان‌شاءالله بعد از رسیدن به بهره‌برداری‌های لازم، این طرح در روستاهای دارای شرایط مشابه انجام پذیرد.

گروه‌های جهادی ,

وی در ادامه تصریح کرد: خانه اقتصاد به عنوان نبض تپنده اقتصادی زمین‌در، نقطه مرکزی و استراتژیکی در بین روستاهای اطراف دارد. صنایع دستی هنرمندان بومی، محصولات کشاورزی همچون خرما و فرآورده‌های حاصل از آن ( شیره خرما، شهد خرما، هسته، قند مایع و ...) را به صورت سازمان‌یافته هدفمند سازد که از مرحله آموزش نیروی انسانی، تا مراحل تخصصی کار همچون بسته‌بندی و ارسال کالا، در این خانه اقتصادی انجام گیرد تا در ایجاد اشتغال کار آمد، تولید محصولات بومی باکیفیت و رشد اقتصادی اثرگذار باشد.

مشکلات جهادی در دوره شیوع کرونا

مسئول گروه جهادی گفتمان ناب با بیان اینکه بهار سال 98 با اولین حضور ما در روستا، توانستیم حدود 50 درصد از عملیات عمرانی خانه اقتصادی را به انجام رسانیم، گفت: در فاز دوم این برنامه جهادی، قرار بر این بود که نوروز سال 99 نیز به همراه تیم گروه جهادی گفتمان ناب برای ادامه کار عازم روستا باشیم که به خاطر شیوع و گسترش ویروس منحوس کرونا، برنامه اردوی جهادی را به تعویق انداختیم. بعد از فروکش کردن موج اصلی ویروس و اطلاعیه مجوز بازگشایی فعالیت‌های اجرایی توسط ستاد مبارزه با کرونا، گروه جهادی ما برنامه‌ای ترتیب داد تا عید فطر در روستا حضور داشته باشیم که بنا بر توصیه‌های بهداشتی و شرایطی که پیش آمد مجدد زمان اردو به تعویق افتاد.

وی با اشاره به مشکلات مربوط به شیوع ویروس کرونا گفت: مسائل بهداشتی و امنیت جانی اعضای تیم گروه جهادی و هم اهالی روستای زمین‌در برای ما مهم بود که برنامه اردو را بارها تغییر داد اما در نهایت به درخواست و پیگیری‌های اهالی روستا، مشاوره‌هایی که با مراکز تخصصی بهداشتی داشتیم، توانستیم مجوزهای لازم را برای حضور در منطقه از نهادهای دولتی و مدیریتی مربوطه به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی دریافت کنیم، اعضای گروه قبل از اعزام به منطقه همگی روند غربالگری بهداشتی را طی کردند و با امکانات لازم برای جلوگیری از هرگونه مشکلات بهداشتی این سفر جهادی انجام گرفت.

بیشتر بخوانید

ادامه عملیات عمرانی سال گذشته

مردانه ادامه داد: در برنامه امسال، توانستیم در ادامه عملیات عمرانی سال گذشته، با حمایت مدیر عامل محترم بنیاد برکت سقف خانه اقتصادی را تمام کرده و به صورت کلی بنا را تکمیل کنیم، تنها بخشی از نازک کاری‌های تکمیلی از جمله نصب پنجره‌ها باقی ماند و جا دارد تشکر ویژه از نگاه جهادی آقای مدنی و بدنه بنیاد برکت در حمایت از گروه‌های جهادی داشته باشیم. باتوجه به حضور و بازدید مسئولین مربوطه از جمله دکتر طراحی قائم مقام کمیته استان هرمزگان از پروژه اقتصادی و فعالیت فرهنگی خواهران ، فرمانده سپاه شهرستان میناب و معاونان و امام‌ جمعه محترم هشت‌بندی و شورای بخش سندرک و رئیس قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان هرمزگان و مسولین بسیج بخش سندرک انشاله طبق قول‌هایی که از مساعدت و همکاری در ادامه فرایند تکمیل و تجهیز خانه اقتصادی شهید قاسم سلیمانی در روستای زمیندر گرفته شد، بتوانیم تا تابستان پیش رو، در تابستان که فصل برداشت خرما است، پروژه را راه‌اندازی و طبق مدل اقتصادی که توسط تیم مطالعاتی ما ترسیم شده به مرحله بهره برداری برسیم.

گروه‌های جهادی ,

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط حاکم در فضای مقابله با ویروس کرونا، تعداد اعضای گروه را برای فعالیت در روستا کم کرده و به حداقل‌ترین تعداد لازم رساندیم، گفت: با این حال سه نفر نیروی عمرانی جهادگر متخصص همراه ما بودند که طبق عمل به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر کمک‌گیری از ظرفیت‌های نیروی انسانی منطقه، از اهالی روستا هم در انجام پروژه و تکمیل فرآیندهای عمرانی استفاده شد. از اعضای دیگر همراه تیم ما هفت نفر از خواهران جهادی فعال، سه نیروی فرهنگی، یک روحانی جوان ، یک نیروی پشتیبانی و یک فعال و متخصص رسانه در اردو مشارکت داشتند.

برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در نبود «شاد» آموزش و پرورش

مسئول گروه جهادی گفتمان ناب با اشاره به پرداخت به مسائل فرهنگی و برنامه‌های آموزشی این فعالیت جهادی گفت: علاوه بر اجرای طرح خانه اقتصادی شهید قاسم سلیمانی، برنامه‌های دیگری نیز در ادامه برنامه‌های سال گذشته در منطقه صورت گرفت، از جمله این برنامه‌ها برنامه آموزشی و رفع اشکالات تحصیلی دانش آموزان روستا بود. نبود اینترنت در روستا، نداشتن ابزارهای تکنولوژی و هوشمند لازم جهت استفاده از برنامه شاد وزارت آموزش و پرورش، مشکلات متعدد آموزشی را برای دانش آموزان روستا ایجاد کرده بود، طبق برنامه مدونی توانستیم به یاری خدا بخش‌هایی از عقب ماندگی‌های درسی در طول ترم گذشته را جبران و اشکالات درسی دانش‌آموزان را رفع کنیم.

وی به فعالیت‌های فرهنگی جهادی اشاره کرده و گفت: اجرای مراسم‌های فرهنگی از دیگر برنامه‌ها بود. مراسم رحلت حضرت امام(ره) با رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی با حضور تمامی اهالی ولایتمدار روستا، شورای بخش سندرک، فرمانده سپاه میناب و امام جمعه منطقه هشت بندی و دکتر طراحی قائم مقام کمیته استان از پروژه اقتصادی و فعالیت فرهنگی و همچنین و رئیس قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان هرمزگان برگزار شد. از جمله برنامه‌های شاخص و بابرکتی که به یاری خدا و مومنان خدا به نام (کمک‌های مؤمنانه) در روستا انجام گرفت، سرکشی، همدلی و همراهی قریب بر 20 خانواده محروم و دارای مشکلات معیشتی سخت حاضر در روستا بود. سفره  اطعام سراسری نیز با حضور کل اهالی روستا مشتمل بر 90 خانواده و 500 نفر در آن دعوت داشتند برپا شد. 

گروه‌های جهادی ,

مردانه در مورد برنامه استعدادسنجی در این اردوی جهادی نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: در ادامه فعالیت‌های فرهنگی، برنامه استعدادسنجی است که در راستای ظرفیت تعداد بالای کودک و نوجوان در روستا انجام شد. تعداد زیادی از جمعیت روستای زمیندر را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند و این عامل مهمی است تا اولین گام‌های این برنامه استعدادسنجی و حلقه‌های پرورش استعداد توسط کارشناسان و مشاوران روانشناسی و خلاقیت برداشته شود. برنامه بلندمدت دیگری در حال چینش است که ان‌شاءالله بتوانیم از خلاقیت‌ها، استعدادها و توانمندی‌های نسل نو روستا در کنار فعال کردن ظرفیت‌های اقتصادی منطقه استفاده کنیم. در حوزه دینی و مباحثی اخلاقی و تربیتی، در همه اردوهای ما حضور روحانی جوان و با انرژی نقش پررنگی داشته است. خداوند را شاکریم که مسئله خاصی از مشکلات دینی در روستا شاهد نبودیم و فقط در جهت ارتقای مباحث شناختی دینی باتوجه به شرایط روز برنامه‌هایی را مد نظر قرار داده‌ایم.

90 خانه در روستا مشکل دریافت آب دارند

مسئول گروه جهادی گفتمان ناب با اشاره به جلسات مطالبه گری و راهبردی با مسئولین و رسیدگی به مشکلات روستا گفت: در سومین محور حضور گروه جهادی گفتمان ناب در روستای زمیندر، جلسات مختلفی با مسئولین سپاه، قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان داشتیم که پیرامون مشکلات، دغدغه‌ها و مسائل روستای زمیندر بحث‌های مفیدی انجام گرفت. از جمله پرداختن به مشکل شبکه لوله کشی و آب رسانی از چشمه آب منطقه تا مخزن اصلی و همچنین پخش جریان آب به خانه‌ها بود. طبق شناسایی‌های انجام گرفته، 90 خانه در روستا دچار مشکل لوله کشی و دریافت آب هستند که ان‌شاءالله بعد از بهره وری و راه‌اندازی سیستم خانه اقتصاد، عملیات راه‌اندازی و رفع مشکلات لوله‌کشی آب خانگی را به اجرا خواهیم گذاشت.

وی در ادامه تصریح کرد: از نتایج جلساتی که با اهالی روستا، مسئولین استانی و منطقه‌ای، دهیاری و شورای روستا داشتیم، لیستی از مشکلات شناسایی شد که در برنامه‌های آینده گروه جهادی گفتمان ناب بتوانیم بخشی از آن‌ها را حل کنیم. از آنجایی که روستای زمیندر، به عنوان روستای هدف گروه جهادی گفتمان ناب تعیین شده است، برنامه‌های محرومیت زدایی و رشد و تعالی روستا به صورت دنباله دار ادامه خواهد یافت.

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi