شناسه خبر : 75429
چهارشنبه 21 خرداد 1399 , 08:57
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مدافعان حرمی که ۲۰ خرداد به خیل شهدا پیوستند + تصاویر

«مدافعان حرم بلای دشمنان را از سرِ اسلام و مسلمین رفع کردند و کار بزرگی این جوانان انجام دادند و ان‌شاءالله در آینده نه‌چندان دوری، برکات این‌ها را دنیای اسلام خواهد دید». این یکی از جملات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) در توصیف ارزش شهدای مدافع حرم است. شهدایی که نتوانستند خطری که حرم مطهر اهل بیت (ع) تهدید می‌کرد را ببینند؛ بنابراین از همه تعلقات دنیایی خود گذشتند و همانند مولای‌شان حضرت رضا (ع) در دیار غربت، غریباًغرباً و در این میان برخی نیز مانند علی اکبرِ حسین (ع)، ارباًاربا به شهادت رسیدند.

شهیدان مدافع حرم «سید علی منصوری»، «سید رضا حسینی»، «مهدی اسحاقیان»، «عباس دانشگر» و «مهدی نظری» از مدافعان حرمی هستند که روز ۲۰ خرداد به شهادت رسیده‌اند. در این راستا گوشه‌ای از زندگی‌نامه این شهیدان والامقام را می‌خوانید.

شهید «سید علی منصوری»

شهید مدافع حرم «سید علی منصوری» سال ۱۳۳۷ در نیشابور متولد شد، سال ۱۳۵۸ وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده و همزمان با حمله ناجوانمردانه ارتش بعث عراق به خاک ایران، راهی جبهه‌های نبرد شد و در عملیات‌های مختلفی شرکت کرد. وی در دوران دفاع مقدس با تخصص بررسی و ارزیابی ادوات زرهی که از خود نشان داد، موجب شد تا وارستگی و شخصیت بالایش افتخارآفرین شود.

مدافعان حرمی که 20 خرداد به خیل شهدا پیوستند + تصاویر

وقتی خداوند متعال وی را طلبید تا اعمال حج تمتع را به‌جای آورد، چیزی به شهادتش نمانده بود؛ اما انگار «شهادت» تقدیر او بود؛ چراکه در فاجعه منا، پس از طی چهار ساعت بیهوشی و مدفون شدن در زیر اجساد و بدن سایر حجاج نجات پیدا کرد.

همزمان با شروع فتنه تکفیری‌ها در عراق و سوریه، «سید علی منصوری» که از قافله شهدا در دوران دفاع مقدس جا مانده بود، برای دفاع از اعتقادات خود، با سمت فرمانده زرهی به سوریه رفت و سرانجام در ۲۰ خرداد سال ۹۵، در منطقه «خان‌طومان» به شهادت رسید.

شهید «سید رضا حسینی»

 

مدافعان حرمی که 20 خرداد به خیل شهدا پیوستند + تصاویر

شهید مدافع حرم «سیدرضا حسینی نوده» متولد متولد سال ۱۳۵۱ هجدهمین شهید مدافع حرم استان گلستان است. وی از بسیجیان جهادی استان گلستان و از اهالی روستای «نوده‌ملک» بود که ۲ فرزند داشت که به‌صورت داوطلبانه برای دفاع از حرم اهل‌بیت (ع) به سوریه اعزام شد.

این شهید والامقام در آیین تشییع همرزمش شهید «خوش‌محمدی» قسم خورده بود تا انتقام او را از داعش بگیرد، وی سرانجام در ۲۰ خرداد سال ۱۳۹۷ در منطقه «بوکمال» سوریه به فیض شهادت نائل آمد.

شهید «مهدی اسحاقیان»

شهید مدافع حرم «مهدی اسحاقیان» سومین شهید مدافع حرم شهرستان اسلام‌آباد «درچه» از توابع خمینی‌شهر اصفهان است. وی ۳۰ اردیبهشت سال ۹۵ به سوریه رفت و ۲۰ خردادماه ۹۵ نیز به شهادت رسید.

مدافعان حرمی که 20 خرداد به خیل شهدا پیوستند + تصاویر

همسرش گفته است: «آقا مهدی به تبعیت از ولایت فقیه خیلی تأکید داشت و، چون حضرت آقا به دفاع از مردم سوریه، یمن و عراق توصیه داشتند، او هم دوست داشت جزو کسانی باشد که حرف رهبر را اطاعت کرده‌اند. می‌گفت دوست دارم با رفتن به جنگ، آل‌سعود عصبانی شوند. شهید به نماز اول وقت خیلی اهمیت می‌داد و هر جا به مسافرت می‌رفتیم تا صدای اذان را می‌شنید توقف می‌کرد و در مسجد همان محله نماز می‌خواند و بعد ادامه مسیر می‌داد. به رعایت حجاب هم توجه و تأکید بسیاری داشت».

شهید «عباس دانشگر»

شهید مدافع حرم «عباس دانشگر»، ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۷۲ در شهرستان «سمنان» متولد شد. وی مهر سال ۱۳۹۰ وارد دانشگاه افسری امام حسین (ع) شد و رخت پاسداری به تن کرد. ۲۳ بهمن سال ۱۳۹۴ بود که دختر عموی خود را به همسری برگزید؛ اما کمتر از سه ماه بعد، دل از دنیا برید و در اول اردیبهشت سال ۱۳۹۵ عازم سوریه شد و سرانجام پس از رشادت‌های فراوان، ۲۰ خرداد سال ۱۳۹۵ به شهادت رسید.

مدافعان حرمی که 20 خرداد به خیل شهدا پیوستند + تصاویر

مادر این شهید والامقام گفته است: «عباس من برای مردن حیف بود. او باید شهید می‌شد. این اواخر فوق‌العاده شده بود، نماز خواندنش را خیلی دوست داشتم، خیلی زیبا نماز می‌خواند. با نگاه کردن به او هنگام نماز آرامش می‌گرفتم. یقین داشتیم عباس شهید می‌شود. وقتی پسرم رفت از خدا خواستم اگر عاقبت به خیری بچه‌ام در شهادت است، شهید و اگر در ماندن و خدمت کردن است بماند. عباسم از من خواسته بود برای شهادتش دعا کنم. هنگام دفن کردن پیکرش، به او گفتم: شیرم حلالت مادر! ازت راضیم. سربلندم کردی.»

شهید «مهدی نظری»

شهید مدافع حرم «مهدی نظری» سال ۱۳۶۲متولد شد. وی از رزمندگان لشکر عملیاتی هفت ولیعصر (عج) سپاه خوزستان بود که ۲۰ خرداد سال ۹۵ به خیل شهدای مدافع حرم پیوست و به‌عنوان پنجمین شهید مدافع حرم شهر «اندیمشک» لقب گرفت.

مدافعان حرمی که 20 خرداد به خیل شهدا پیوستند + تصاویر

 

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi