شناسه خبر : 75439
چهارشنبه 21 خرداد 1399 , 10:28
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کارشناسان آمریکایی اعلام کردند

اعتراضات مردم آمریکا در تاریخ این کشور بی‌سابقه است

روزنامه آمریکایی به نقل از کارشناسان علوم سیاسی این کشور اعلام کرده، بررسی‌ها نشان می‌دهد اعتراضات این روزهای آمریکا به لحاظ گستره جغرافیایی و میزان مشارکت مردمی، در تاریخ آمریکا سابقه نداشته است.
مرگ «جورج فلوید» آمریکا را تکان داد. او تنها به خاطر اینکه رنگ پوستش تیره بود توسط پلیس نژادپرست آمریکا وحشیانه خفه شد. اعتراضات به قتل وی علیرغم گذشت14 روز از این جنایت در تمامی شهرهای کوچک و بزرگ آمریکا و بسیاری از شهرهای دنیا همچنان ادامه دارد. بر اساس گزارش واشنگتن پست داده‌های جمع ‌آوری شده توسط دو استاد علوم سیاسی نشان‌ می‌دهد موج کنونی اعتراضات در آمریکا از نظر گستره جغرافیایی و تعداد تظاهرکنندگان در تاریخ این کشور بی‌سابقه است. اعتراضات حتی به شهرهای کوچک محافظه‌کار و اکثراً سفیدپوست آمریکا هم سرایت کرده است. پلیس و نیروهای نظامی آمریکا اما طی این مدت به شدت اعتراضات را سرکوب کرده‌اند. سخنگوی کاخ سفید دیروز با افتخار اعلام کرد «دولت از اقدام پلیس علیه معترضان پشیمان نیست»! دموکرات‌ها نیز این روزها از مرگ جورج فلوید به دنبال بهره‌برداری‌های خود هستند و حملات خود را به ترامپ تشدید کرده‌اند. دیروز جسد فلوید در هوستون به خاک سپرده شد.
جوبایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری 2020 که به هوستون تگزاس سفر کرده بود روز دوشنبه از این فرصت استفاده و با دختر مقتول گفت وگو کرد و از نقطه عطف در تاریخ آمریکا سخن گفت. بایدن بعد از دیدار با خانواده فلوید به سی‌بی‌اس گفت: «آن‌ها خانواده فوق‌العاده‌ای هستند. دختر کوچک او آنجا بود و می‌گفت بابا قرار است جهان را تغییر دهد و من هم فکر می‌کنم پدر او قرار است دنیا را تغییر دهد. جورج فلوید با مرگ خود دنیا را تغییر داد. به گمان من در تاریخ آمریکا چرخشی عظیم در زمینه آزادی‌های شهروندی، حقوق مدنی و رفتار عادلانه با مردم رخ داده است». وی در عین حال قطع یا کاهش بودجه پلیس نژادپرست آمریکا را رد کرد.
همزمان «نانسی پلوسی» رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا و شماری از نمایندگان دموکرات این مجلس نیز در مراسمی در واشنگتن با زانو زدن و چند دقیقه سکوت به جورج فلوید ادای احترام کرده و برای وی اشک تمساح ریختند.
حمله گسترده به خبرنگاران
کشور مدعی آزادی، به خبرنگاران نیز رحم نکرده و بر اساس گزارش فرانس 24 طی 2 هفته گذشته بیش از ۱۴۰ خبرنگار، در جریان اعتراض‌های آمریکا هدف حمله قرار گرفته یا بازداشت شده‌اند. روزنامه «گاردین» نیز در گزارش خود نوشته: «یک عکاس می‌گوید چشمش را کور کردند؛ گزارشگر تلویزیون را به هنگام پخش زنده دوره کردند و به او دستبند زدند؛ با سپر به سینه تصویربرداری زدند که داشت از اعتراض مسالمت‌آمیز مردم رو‌به‌روی اقامتگاه رئیس‌جمهور تصویر می‌گرفت. این سرکوبگری وحشیانه اصحاب رسانه در کشوری در حال توسعه که دیکتاتوری بر آن حاکم است، اتفاق نیفتاده بلکه در آمریکا رخ داده است».
آمار گاردین درباره حمله به خبرنگاران بسیار بیشتر از فرانس 24 است. این رسانه انگلیسی نوشته: «نهادی که در آمریکا از سوی ائتلافی از گروه‌های هوادار آزادی مطبوعات و رسانه‌ها تشکیل شده و پیگیر آزادی مطبوعات است بیش از 300 رویداد را پس از آغاز ناآرامی ثبت و ضبط کرده است. بیش از 49 مورد بازداشت؛ 192 مورد حمله به اصحاب رسانه که 162 مورد به‌دست پلیس اتفاق افتاده و در 42 مورد نیز به ابزار و تجهیزات آنان آسیب وارد شده است. در مواردی که خبرنگاران یا دیگر کارکنان رسانه‌ها هدف حمله قرار گرفتند 69 مورد حمله فیزیکی اتفاق افتاده که 43 مورد آن از سوی نیروهای پلیس بوده، 43 مورد با گاز اشک آور آسیب دیده‌اند، 24 مورد با اسپری فلفل و 77 مورد دیگر نیز هدف اصابت گلوله‌های پلاستیکی و پرتابه‌های دیگر قرار گرفته‌اند».
شلیک مستقیم به معترضان
رویترز اما نوشته هزاران نفر در تگزاس به تابوت «جورج فلوید» ادای احترام کردند و یاد وی را گرامی داشتند. مقامات این کلیسا اعلام کردند بیش از 6 هزار و 300 نفر در این مراسم شرکت داشتند و مراسم بیش از شش ساعت به طول انجامید. به گفته این مقامات برخی افراد ظاهرا به علت گرمای شدید هوا و اینکه مجبور شده بودند برای ورود به کلیسا ساعت‌ها منتظر بمانند راهی بیمارستان شدند.
در اعتراضات ضد نژادپرستی دوشنبه شب در منطقه بروکلین شهر نیویورک نیز در فاصله زمانی تنها 10 دقیقه 7 نفر هدف تیراندازی قرار گرفتند. به گزارش روزنامه «نیویورک پست»، در تیراندازی اول، پای دو مرد ۲۷ و ۳۴ ساله در محله هدف اصابت گلوله قرار گرفت. درست ۵ دقیقه بعد تیراندازی، به جراحت یک مرد ۳۵ ساله انجامید. سپس ۳ مرد ۱۷، ۳۵ و ۵۰ ساله و همچنین یک زن در بر اثر اصابت گلوله زخمی شدند.روزنامه انگلیسی «دیلی میل» گزارش داده که زن ۲۳ ساله مجروح شده در وضعیت بحرانی قرار دارد اما خطر جانی مصدومان دیگر این تیراندازی‌ها را تهدید نمی‌کند. این اتفاقات دو شب بعد از لغو مقررات منع آمد و شد که در پی اعترضات به قتل شهروند سیاه‌پوست آمریکایی وضع شده بود، رخ داده است. از سوی دیگر در حالی که مقام‌های دولتی آمریکا، تخریب اموال و ارتکاب جرایم در حین برگزاری تظاهرات‌ را به معترضان خشن و همچنان آشوبگران در سراسر آمریکا نسبت می‌دهند اما به تازگی یک کلیپ ویدئویی منتشر شده که افسران پلیس مینیاپولیس را در حال پنچر کردن خودروهای معترضان با استفاده از چاقو نشان می‌دهد. پایگاه اطلاع‌رسانی «مادر جونز» و «مینیاپولیس استار تریبیون» گزارش کردند که چندین افسر پلیس کلانتری منطقه «آنوکا» با استفاده از چاقوهایی که در دست دارند، لاستیک خودروها را پنچر می‌کنند تا معترضان، خبرنگاران و حتی پزشکان و کادر درمان در حین اعتراضات به قتل فلوید، وسیله‌ای برای حمل‌ونقل نداشته باشند. طبق این گزارش، علیرغم ماهیت تحریک‌آمیز اینگونه اقدامات نیروهای پلیس، اداره حفاظت عمومی مینه‌سوتا مدعی شده است که لاستیک این خودروها به نفع عموم مردم پنچر شده است.
سازمان ملل مداخله کند
خانواده جورج فلوید ظاهراً از اجرای عدالت در آمریکا ناامید شده‌اند. روزنامه دیلی‌میل در این باره گزارش داده که «بن کرامپ»، وکیل خانواده جورج فلوید با ثبت یک درخواست «تجدیدنظر فوری» از سازمان ملل خواست آمریکا را تشویق به طرح اتهامات کیفری فدرال علیه چهار افسر پلیس دخیل در این قتل در شهر مینیاپولیس کند. کرامپ گفت: «دولت آمریکا به‌طور مداوم از پاسخگو کردن پلیس کوتاهی کرده و حتی در پرونده‌هایی که اسناد و مدارک ویدیویی غیرقابل انکار داشته‌اند، هیچ گونه اتهام کیفری فدرال
علیه متهمان مطرح نکرده است». درخواست وکیل خانواده جورج فلوید از سازمان ملل درحالی است که این سازمان بر اساس گزارش‌ها به کارکنان خود دستور داده برای نشان دادن بی‌طرفی!، در اعتراضات علیه نژادپرستی در آمریکا شرکت نکنند و خویشتنداری خود را حفظ کنند. این تصمیم با واکنش منفی کارکنان سازمان ملل و حامیان مستقل حقوق بشر مواجه شده و معتقدند این محدودیت‌ها حق آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز را که در منشور سازمان ملل و معاهده بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی گنجانده شده است، تضعیف می‌کند.
ادعای عجیب کاخ سفید
بعد از آنکه تصمیم دونالد ترامپ به استفاده از نیروهای گارد ملی علیه معترضان به نژادپرستی در واشنگتن انتقادات بسیاری را برانگیخت، حالا مقامات دولت وی در گفت‌وگو با روزنامه دست راستی «دیلی کالر» مدعی شده‌اند هجوم گارد ملی به معترضان اجازه داد در امنیت تظاهرات کنند! به ادعای مقامات ارشد کاخ سفید، اعتراضات در واشنگتن و سایر شهرها خودبه خود به سرعت صلح‌آمیز نشد و تنش‌زدایی «قاطع» در نتیجه هماهنگی بین نیروهای محلی و گارد ملی رخ داد. از سوی دیگر همزمان با ابراز نگرانی ساکنان واشنگتن دی سی
درباره تبدیل اوضاع در این شهر به یک «دولت نظامی»، دو سناتور ارشد دموکرات در نامه به رئیس‌جمهور خواستار شفاف ‌سازی درباره حضور نیروهای نظامی ناشناس در پایتخت آمریکا شدند. طبق گزارش «بیزینس اینسایدر»، هفته گذشته ماموران فدرال ناشناسی که به شدت مسلح و مجهز بودند، گشت‌زنی در خیابان‌های واشنگتن دی سی (پایتخت آمریکا) را آغاز کردند. مشخص شد که این ماموران عضو تیم‌های ضد شورش «دفتر فدرال زندان‌ها» بودند«چاک شومر»
 رهبر اقلیت دموکرات مجلس سنای آمریکا به همراه
«کریس مورفی» سناتور دموکرات در این نامه به شدت درباره استقرار ماموران ناشناس در پایتخت آمریکا ابراز نگرانی کردند چرا که گزارش شده آنها از اینکه خودشان را به معترضان مسالمت‌آمیز و خبرنگاران معرفی کنند، امتناع می‌کنند.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi