شناسه خبر : 75452
سه شنبه 03 تير 1399 , 16:20
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تأملی باز اندیشانه در اپیدمی کووید - ۱۹

نتایج برخی پژوهش های کیفی نشان می دهد که به دلایل قابل بحث، در جامعه ی امروز ایران، برای نخستین بار، شکل های سنتی همبستگی در حال کم رنگ شدن است...

فاش نیوز -  1: بنا بر ادراکی بنیادین، بازاندیشی در زندگی روزمره امری مهم در استفاده ی بهینه از منابع مادی و معنوی یک جامعه است. یکی از نکاتی که با تداوم شیوع کووید -19 پدیدار می شود این است که کشتی عقل مدرن به صخره ی واقعیت اصابت کرده و درهم شکسته است؛ بنابراین جهان مدرن و دیجیتال شده نیاز به درمان‌های سیاسی - الهیاتی دارد. در واقع "جهان بینی دینی تواناترین راه درمان در آرامش بخشیدن به انسانی است که تمدن مدرن او را از خود بیگانه کرده است".

اندیشیدن به مثابه نوعی عمل؛ پاسخ  به ندایی است که از طبیعت چیزها، یعنی از هستی بر می خیزد... اندیشه را که قابلیت صدق و کذب  نیز دارد، می توان به دیگری انتقال داد؛ اما چگونه؟ به بیانی ساده می توان گفت: اندیشه ی فی نفسه نا محسوس، جامه ی محسوس جمله را به تن کرده و قابل فهم می شود. هرجمله به مثابه جلوه ی زبانی، یک اندیشه را بیان می کند.

در حوزه ی بحث های اندیشه و اجتماع، یکی از پر بازده ترین مباحث، موضوعِ "انتقادی اندیشی" است. هرچند مفهوم انتقاد و انتقاد کردن در بدو امر طنینی منفی دارد، اما از حیث مطالعات اندیشه ورزانه، به هیچ روی در این مفهوم، رویکرد منفی و ایرادگیری و طردکنندگی وجود ندارد... تفکر انتقادی شیوه ی اندیشیدن به موضوع  و داوری در باره ی آن، و تبدیل مشکل به مسئله و هم اندیشی برای حل مسئله است. این شیوه ی تفکر، اصول و مهارت های خاص خود را دارد.

دلیل تأکید بر این نوشتار این است که علی رغم موفقیت های نسبی در قطع زنجیره ی انتقال ویروس کرونا، اما با تداوم کووید -19، بیم آن می رود که تفرّد با خوانش دوتوکویل به مثابه نسخه ی شفابخش، جامعه ی ایرانی را پس از شکست کرونا به بیماری انزوا طلبی agoraphobia مبتلا کند یا  اینکه روح جمع گرایی را به تعطیلی تاریخی بفرستد. در مان این عوارض هزینه های فرهنگی غیر قابل محاسبه را به جامعه تحمیل خواهد کرد.

2: آدهانوم قبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، نگرانی این سازمان از عدم همخوانی سطح سیاسی با سطح تهدید اپیدمی را اعلام کرد. امروزه هر ناظر دقیقی به آسانی متوجه تغییر لحن سیاست پیشگان می شود؛ که حتی منافع ملی خودشان را در اقدام بقاخواهانه، ولو به شیوه ای ظالمانه جستجو می کنند. مثلا رییس جمهور آمریکا با فرا گرفتن فوت و فن پیشرفت سرمایه دارانه، و به مثابه نماد قدرت شرکتی، پیشنهادی یک میلیارد دلاری به شرکت آلمانیِ زیستِ داروییِ کیورواک داده،  تا واکسن کرونا ویروس را منحصرا برای آمریکا تهیه کند.

3: "هنرِ سیاست به انسان می آموزد که چگونه امری والا و درخشان به بار آورد." نتایج برخی پژوهش های کیفی نشان می دهد که به دلایل قابل بحث، در جامعه ی امروز ایران، برای نخستین بار، شکل های سنتی همبستگی در حال کم رنگ شدن است، و  گسترش فزاینده ی فردیّت؛ کلّ یکپارچه ی فرهنگ ایرانی - اسلامی را با مخاطره  مواجه ساخته است. بیش از همه از دانشکده های علوم سیاسی و پژوهشکده های فرهنگی علوم انسانی و نیروهای اجتماعی و" طبقه ای که حافظ امانت پیشین و زنده نگه دارنده ی گنجینه های تفکّر سنتی است " انتظار می رود زودتر چاره اندیشی کنند.

4: اکنون اثرات تداومِ کووید - 19 در همه جا ظاهر شده؛ و با دقت بیشتری می توان حدس زد که این رویداد جهان آینده را از جهان پیش از کرونا جدا خواهد کرد. البته به هیچ روی صحبت از نفی گذشته نیست؛ بلکه اکنون و در شرایط تداوم  بحران، همه ی جوامع همان طور که مملو از گذشته  هستند، چه بسا بیش از آن دستخوش تحولات پیش بینی ناپذیر آینده نیز می باشند. به نظر می رسد اکنون بتوان از رهگذر قرار دادن دو رویکرد "باز اندیشی "و  "انتقادی اندیشی" بر روی میز تشریح، تصویر واضح تری از روندهای اجتماعی در جامعه ی ایران پسا کرونایی ترسیم کرد.

نتیجه گیری:

همواره در هنگام واکاوی کیفیتِ زیست جهان، بر روی دو مقوله ی مَنشِ ملی و روحیه ملی تأکید می شود. در هنگامه ی تداوم شبیخون  کووید - 19،  به منظور حفظ مَنشِ ملی و تقویت و ایجاد نشاط در روحیه ملی، حداقل دو راهکار ذیل می تواند راهگشا باشد:

الف: اجرای سیاست باز اندیشانه در برخی از روندهای اجتماعی متناسب با مقتضیات زمان و مکان، و نظام مند کردن فرایند انتقادی اندیشی با تکیه بر توان بالقوه و قابلیت های انحصاری حکومت دینی در حل مسئله، و با تأکید برحفظ سنت ها و آداب و رسوم ملی و آیینی.

ب: تشکیل کارگروه های تخصصی به منظور جستجوی شیوه های پر بازده برای کیفیت صورتبندی دانایی متناسب با شرایط و ابزار نوپدید، و صیانت از مَنشِ عادتی جامعه ی ایرانی با نگاهی آینده پژوهانه؛ تا جامعه حتی الامکان، بار دیگر شاهد پدیده ای که داریوش شایگان در کتاب آسیا در برابر غرب، قریب به 45 سال پیش، آن را "سرو کار داشتن با جوانان غرب زده ی ایرانی" توصیف کرده بود، نباشد.

در قرن بیستم، واژه ی غرب، ناظر به بلوک سرمایه داری حاکم بر امریکا و در مقابلِ مفهوم شرق تحت سلطه ی شوروی بود. امام خمینی(ره) در سیزدهم دیماه 1367 در پیامی به گورباچف، به فرو پاشی این نظام اشاره کردند که از دید صاحب نظران و اندیشمندان جهان مخفی نمانده است...

در سیاست های تطبیقی، معیارهایی مثل خلق و خوها، عادت واره ها، نیک اندیشی ها و آموزه های دینی و اساسا هر امری که همرفتاری همدلانه را نشان دهد، مهمترین معیارهای بالا بودن میزان اراده ی یک ملت در حفظ مَنشِ و روحیه ی ملی، و میزان میراث تمدنی ارزیابی می شود؛ شرط اصلی حفظ و ارتقاء این معیارها ارزیابی بجا و به موقع و بر اساس اصول علم سیاست است.

اینستاگرام
با سلام و احترام و تشکر از زحمت رفع اشکال، در همان بند دوم کلمۀ تعهد نیز جا افتاده بود، در صورت امکان اضافه کنید.


غلط:سطح سیاسی ...

درست:سطح تعهد سیاسی ...

درود خدا بر همۀ شما فاش نیوزی های عزیز و گرامی
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi