شناسه خبر : 75474
پنجشنبه 22 خرداد 1399 , 15:40
اشتراک گذاری در :
عکس روز

در ادامه اعتراض‌ها به رژیم نژادپرست آمریکا

معترضان آمریکایی مجسمه کریستف کلمب را آتش زده و به آب انداختند

در حالی که تصور می‌شد، اعتراض‌ها در آمریکا رو به افول گذاشته، خبر رسید ساختمان شهرداری سیاتل توسط طرفداران جنبش«جان سیاهان اهمیت دارد» تسخیر و مجسمه «کریستف کلمب» کاشف آمریکا به آتش کشیده شد. برخی شهرها نیز شکل جنگی به خود گرفته‌اند.
نفس آمریکا این روزها به شماره افتاده است. 114 هزار نفر در این کشور به خاطر کرونا فوت کرده‌اند و نظام بهداشتی این کشور پر مدعا، به سمت فروپاشی می‌رود. اقتصاد آمریکا رسما وارد رکود شده و به نوشته بی‌بی سی دیگر «کسی نمی‌تواند این واقعیت را انکار کند». دفتر ملی تحقیقات اقتصادی آمریکا در این باره گفته، «بزرگیِ بی‌سابقه کاهش اشتغال و تولید و تاثیر گسترده آن بر کل اقتصاد، استفاده از عنوان رکود را ضروری می‌کند».
افزایش قتل
 آمار قتل و آدمشکی نیز در این کشور به دنبال حوادث اخیر به شدت بالا رفته طوری که بر اساس گزارش پلیس لس آنجلس، تنها در این شهر قتل و آدمکشی نسبت به هفته گذشته 250 درصد رشد داشته است. اعتراضات به وحشیگری پلیس آمریکا در شهرهای کوچک و بزرگ آمریکا نیز همچنان ادامه دارد. روز سه شنبه هزاران نفر در تگزاس به تابوت «جورج فلوید» ادای احترام کردند و یاد وی را گرامی داشتند. در شهر سیاتل نیز معترضان به نژادپرستی شهرداری این شهر را به تسخیر خود درآوردند و خواستار استعفای شهردار از سمت خود شدند. دیروز همچنین یک گروه از معترضان جنبش«جان سیاه‌پوستان مهم است»، از پلیس سیاتل به دلیل ادامه تکنیک‌های خشونت‌آمیزی که برای در هم شکستن اعتراضات مسالمت‌آمیز در روزهای گذشته به کار گرفته، شکایت کرد.
همکاری با اسرائیل ممنوع
شورای شهر دورهام در ایالت کارولینای شمالی آمریکا نیز تمرین نیروهای پلیس این شهر با ارتش رژیم صهیونیستی را ممنوع اعلام کرد. این تصمیم پس از درخواست‌های فعالان مدنی این شهر صورت می‌گیرد.
 در بیانیه شورای شهر دورهام آمده: «نیروهای ارتش اسرائیل تاریخ طولانی از خشونت و صدمه به مردم فلسطین و یهودیان رنگین‌پوست داشته و اصرار به استفاده از روش‌های کشتن خارج از صلاحیت دادگاه‌ها، نیروی بیش از حد و سرکوب عدالت اجتماعی دارد». دورهام اولین شهری است که آموزش نیروهای رژیم صهیونیستی را موجب انتقال خشونت به نیروهای پلیس آمریکا می‌داند.
کریستف کلمب نماد نسل کشی
 از آمریکا همچنین خبر می‌رسد در ادامه جنبش تازه شکل گرفته حمله به نمادهای برده داری، معترضان در شهر ریچموند ایالت ویرجینیا روز سه‌شنبه، یک مجسمه از کریستف کلمب، کاشف قاره آمریکا، را از جا کنده، آن را به آتش کشیده و سپس به آب‌انداختند. معترضان پس از تخریب این مجسمه، بر پایه‌های آن نوشتند کریستف کلمب «نماد نسل‌کشی» است. برخی گروه‌های هوادار حقوق بومیان آمریکا از سال‌ها پیش برای تغییر «روز کریستف کلمب» به «روز مردمان بومی» در تقویم آمریکا تلاش کرده‌اند. به گفته آنان فعالیت‌های اکتشافی کریستف کلمب «آغازگر سده‌ها نسل‌کشی علیه جمعیت بومی قاره آمریکا» بوده است. همزمان فرماندار ایالت ویرجینیا اعلام کرد قصد دارد مجسمه‌های یکی از فرماندهان ارتش آمریکا در دوران جنگ داخلی این کشور که موافق برده داری بود برچیده شود. در روزهای اخیر شماری از معترضان نیز در شهر بریستول انگلیس، مجسمه ادوارد کالستون، تاجر قرن هفدهمی برده را از سکوی خود در این شهر کنده و به رودخانه‌انداختند. این تندیس به مدت ۱۲۵ سال در خیابانی در بریستول قرار داشت.
درخواست برای نشست فوری شورای امنیت
اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا نیز در نامه‌ای سرگشاده به شورای امنیت سازمان ملل، خواستار نشستی فوری این شورا برای بررسی خشونت پلیس و سرکوب معترضان در آمریکاشده است. پایگاه خبری «هیل» در این زمینه نوشته «جمیل داکار» مدیر برنامه حقوق بشر این اتحادیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: وقت آن رسیده آمریکا با همان نظارت و قضاوتی که سریعاً در قبال سایر کشورها اعمال می‌کند، رو‌به‌رو شود.«رولاندو گومز»، سخنگوی شورای امنیت سازمان ملل گفت که نامه مذکور به دست این نهاد رسیده اما نشست ویژه تنها در صورتی برگزار خواهد شد که یک سوم ۴۷ عضو کمیته حقوق بشر سازمان ملل خواستار آن شوند. او در ایمیلی نوشت تاکنون هیچ درخواست رسمی از سوی اعضا به دست ما نرسیده، اما احتمال دارد این مسئله در ادامه جلسات شورای امنیت که از هفته آینده (۲۶ خرداد) از سر گرفته خواهد شد، مطرح شود.
رخنه نژادپرستی در همه جای آمریکا
جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز در ادامه ماهیگیری خود از اعتراضات اخیر اذعان کرد که نژادپرستی نه فقط در بخش اجرای قانون بلکه به طور سیستماتیک در همه جای کشور وجود دارد. بایدن در مصاحبه با شبکه «سی بی‌اس» در پاسخ به این سؤال که «آیا در آمریکا نژادپرستی سیستماتیک وجود دارد» گفت: «قطعا بله، نه تنها در اجرای قانون نژادپرستی وجود دارد بلکه فراتر از آن در خانه و در آموزش هم هست. هرجایی که فکر می‌کنیم وجود دارد. نژادپرستی در آمریکا واقعی و جدی است».
خشم ترامپ از نافرمانی وزیر دفاع
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز گزارش داده مخالفت «مارک اسپر» وزیر دفاع با پیشنهاد ترامپ برای استفاده از نیروهای ارتش به منظور سرکوب معترضان، به حدی رئیس‌جمهور آمریکا را خشمگین کرده بود که قصد داشته وزیر دفاعش را عزل کند. رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده بود اگر هر شهر یا ایالتی در آرام کردن اعتراضات موفق عمل نکند، او ارتش آمریکا را فوراً وارد عمل خواهد کرد. وی تهدید کرده بود قانون شورش را به کار خواهد گرفت. مخالفت اسپر در کنفرانس مطبوعاتی پنتاگون با پیشنهاد استفاده از قانون شورش و استقرار نیروهای ارتش در شهرهای آمریکا برای مقابله با ناآرامی‌ها، کاخ سفید را متعجب کرد و باعث شد اسپر و ترامپ از هم فاصله بگیرند. به گزارش
«وال استریت ژورنال» ترامپ با چند تن از مشاورانش برای پرسیدن نظر آنها درباره مخالفت اسپر صحبت کرده و قصد داشته وی را عزل کند.
قتلی دیگر
همزمان با اعتراضات علیه نژادپرستی، دادستان کل ایالت «نیو جرسی» نیز فیلمی از قتل یک جوان سیاه‌پوست توسط نیروی پلیس در پی ارتکاب جرائم رانندگی منتشر کرد. به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «ان‌بی‌سی نیوز»،  این فیلم که دوربین داشبورد خودروی پلیس آن را ضبط کرده نشان می‌دهد خودروی یک شهروند سیاه‌پوست ۲۸ ساله به نام «مائوریس گوردون» توسط یکی از مأموران پلیس ایالتی به نام «رندال وتزل» متوقف شده است. در این ویدئو که روز دوشنبه منتشر شده «وتزل» از «گوردون» می‌خواهد خودروی خود را به شانه جاده منتقل کند اما گوردون می‌گوید خودرو خاموش شده و نمی‌تواند آن را جابه‌جا کند. گوردون در پاسخ به این سؤال که به کجا می‌رود پاسخ می‌دهد قرار است به یک مرکز خرید و فروش خودرو برود. سپس وتزل او را روی صندلی خودروی پلیس می‌نشاند و دقایقی بعد بازگشته و از او می‌خواهد ماسک به صورت بزند اما گوردون دوباره تلاش می‌کند خود را به صندلی راننده خودرو پلیس برساند. در نهایت وتزل ۶ گلوله به گوردون شلیک کرده و سپس به جسد او دستبند می‌زند!
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi