شناسه خبر : 75477
جمعه 23 خرداد 1399 , 11:40
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نجات «آبادان» از حمله بعثی‌ها با تانک فرضی!

کتاب «جهاد سازندگی در دفاع مقدس» از معدود کتاب‌هایی است که به طور خلاصه به ایثار و خدمات جهادگران در دفاع مقدس پرداخته و شرحی از رشادت‌ها و خدمات آنها را به رشته تحریر درآورده است.

جهاد سازندگی زیر آتش بی‌امان دشمن
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در میان رزمندگانی که طول دفاع مقدس در قالب گروه‌های مختلف خدمت‌ می‌کردند. جهادگران که با عنوان سنگرسازان بی‌سنگر از آنها یاد می‌شود، جایگاه ویژه‌ای دارند. شهدای این گروه اغلب به دلیل نوع فعالیت‌شان زیر شلیک مستقیم دشمن قرار داشتند و غریبانه به‌خاک می‌افتادند.

متأسفانه در کمتر کتاب، فیلم و سریالی خدمات جهادگران دفاع مقدس منعکس شده است. کتاب «جهاد سازندگی در دفاع مقدس» از معدود کتاب‌هایی است که به طور خلاصه به این موضوع پرداخته است که در ادامه بخشی از این کتاب را می‌خوانید:

تانک‌های فرضی

«مهم‌ترین مأموریت خود را در جبهه‌سازی می‌دیدم. حدود هفت کیلومتر پیرامون آبادان را جبهه‌سازی کرده و ورود دشمن به آن را غیرممکن ساختیم. این از افتخارات، رزمندگان سنگرسازان بی‌سنگر است که جنگ را به خارج از شهر کشانده و دشمن را ذلیل کنند. او را فریب دهند و دشمن را با خاکریز محاصره نمایند. این‌ها همگی از افتخارات جهاد فارس است. به‌طور مثال ما در شب ۵۰ متر خاکریز زدیم.

خاکریز لازم بود تا بچه‌ها در پشت آنها از مملکت دفاع کنند. لوله‌های سیاه‌رنگی روی خاکریز می‌گذاشتیم. دشمن فکر می‌کرد ۱۲ تا تانک مستقر است و شروع به ریختن آتش روی تانک‌های فرضی می‌کرد در صورتی که تانکی آنجا نبود.

به همین ترتیب هر شب ۵۰ متر خاکریز می‌زدیم و این امر باعث شد وقتی اسیری از دشمن می‌گرفتیم و می‌گفتیم چرا به آبادان حمله نمی‌کنید، می‌گفت ما منتظر بودیم که تانک‌های شما تمام شود و هر شب ۱۲ تانک دیده می‌شد و ما می‌خواستیم تانک‌ها را از بین ببریم و بعد حمله کنیم.

چیزی در حدود یک ماه پیش عراق گمراه شد که استراتژی را عوض کردیم و دشمن را با خاکریز محاصره کردیم.»

آتش دشمن

«در عملیات میمک فرمانده پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد تهران در ارتفاع گرنکی متوجه آتش سنگین دشمن روی دستگاه‌های مهندسی شد.

او از مجموع دستگاه‌های موجود یک دستگاه بولدوزر را حدود هزار متر دورتر از بقیه قرار داد و چنگک آن را روی زمین فشار داد و دستگاه را از زمین بلند کرد. سپس دنده آن را زد.

دشمن تمام توجهش به آن قسمت جلب شد و پس از آن از دستگاه‌های دیگر غافل شد و به این ترتیب هم کار انجام شد و هم دستگاه‌ها و ماشین‌آلات سالم ماندند.»

سیل‌بند

«در عملیات رمضان با توجه به‌کارگیری روش‌های جدید توسط دشمن، انجام کارهای مهندسی نقش کلیدی و اساسی داشت.

دشمن با توجه به ضعف خود و ترسی که از پیشروی نیروهای ما داشت، با تلمبه‌های قوی از کانال ماهیگیری در منطقه پاسگاه زید، جریان آب را به‌سوی رزمندگان اسلام رها کرد که نیروهای مهندسی جهاد پس از احداث دو ردیف خاکریز مقدماتی، اقدام به احداث یک سیل‌بند عظیم با ابعاد هشت متر عرض، پنج متر ارتفاع و به طول سه کیلومتر برای انحراف جریان آب کردند که عمل بی‌سابقه و معجزه‌آسایی بود و با این اقدام جهاد، از نیروهای تلفات خودی به‌طور چشمگیری جلوگیری و ترفندهای دشمن با شکست مواجه شد.»

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi