شناسه خبر : 75509
شنبه 24 خرداد 1399 , 11:03
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نصرت الهی چگونه مسلمانان را از موانع و مشکلات نجات می‌دهد؟

 

 
 

نصرت الهی چگونه مسلمانان را از موانع و مشکلات نجات می‌دهد؟«سید حسن محمدی طباطبایی» از طلاب حوزه علمیه قم در یادداشتی به وضعیت کشور‌های اسلامی در نتیجه دشمنی‌های دشمنان و ایجاد مشکلات و موانع اشاره کرده و به وعده الهی برای نصرت الهی و پیروزی مسلمین پرداخته است که در ادامه می‌‎خوانید.

اعتماد به وعده الهی، راه گذر از مشکلات

با وجود مشکلات عدیده و تحریم‌های همه جانبه‌ای که از طرف ظالمان بر ممالک اسلامی تحمیل شده است، امروز شاهد جرقه‌های امیدبخش وعده نصرت اللهی در اراضی اسلامی و استقامت و صلابت روز افزون مقاومت اسلامی در منطقه هستیم. چنانکه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برای سرنگونی رژیم کودک‌کش اسرائیل زمان تعیین کرده و فرموده‌اند: «اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید.»

در این نوشتار قصد داریم ضمن ارائه دو مطلب، به حقیقت اعتماد به نصرت الهی در مقابله با مشکلات و سختی‌ها بپردازیم.

اول: منشا مشکلات زندگی ما از سه حال خارج نیست. در طول تاریخ مشکلات و ناملایمات روحی و جسمی، همواره در بعد فردی، اجتماعی و به صورت تحمیلی گریبان‌گیر بشر بوده و زندگی را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

خداوند که قرآن را به واقع «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ء» معرفی کرده بر اوضاع و احوال و ظرفیت وجودی ما تا قیامت واقف بوده و اسباب وجود مشکلات و گرفتاری‌ها و همچنین راه برون‌رفت از این سختی‌ها را بار‌ها و بار‌ها به بهانه‌های مختلف چه به صراحت و چه در لفافه و چه به وسیله بیان قصص اقوام گذشته به انسان یادآور شده است.

خداوند در یک جا وجود مشکلات را ناشی از سوءرفتار ما می‌داند «إِنَّ اللَّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللّه ُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ، خداوند، سرنوشت هیچ جمعیتی را تغییر نمی‌دهد؛ مگر اینکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند؛ و هنگامی که خدا اراده سوئی به قومی [به خاطر اعمالشان]کند؛ هیچ چیز مانع آن نخواهد شد. سوره رعد آیه ۱۱» و در جای دیگر وجود مشکلات و سختی‌ها را وسایل امتحان و غربالگری انسان‌ها می‌داند. «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ، قطعاً ما شما را به چیزى از ترس و گرسنگى و کاهش اموال و نفوس و فرزندان مى آزماییم؛ و تو ـ اى پیامبر ـ به شکیبایان نوید ده. (بقره ۱۵۵).»

قرآن در قالب قصص انبیاء گذشته به ما یادآوری می‌کند که برخی مشکلات و سختی‌ها، به ناحق و ظالمانه بر انسان تحمیل می‌شوند. مثل مشکلات و سختی‌هایی که بر سر راه انبیاء الهی مثل حضرت ابراهیم، حضرت نوح، حضرت موسی و قوم لجوج بنی اسرائیل، حضرت عیسی و حضرت رسول اکرم (ص) وجود داشته است.

راه برون رفت از مشکلات

دوم: تنها راه برون‌رفت از مشکلات توکل به خدا، تقویت تقوا و صبر در برابر ناملایمات زندگی است. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که وجود این سیل مشکلات و گرفتاری‌ها بر سر راه انسان‌های آزادی‌خواه و آرمان‌طلب، اولین از خلقت بشر تا به حال نبوده و آخرین هم نخواهد بود و لکن مهم تقوا و اعتماد به وعده‌های الهی مبنی بر نصرت و پیروزی حق طلبان و صبر و استقامت در راستای تحقق هدف است. باید همواره در برابر مشکلات و سختی‌ها به وعده‌های الهی دلخوش و امیدوار بود.

از طرفی اگر هدف مقدس باشد نصرت اللهی را در پی دارد «وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزیزٌ، خداوند کسانی را که یاری او کنند و از آیینش دفاع نمایند یاری می‌کند؛ خداوند قوی و شکست‌ناپذیر است. (حج ۴۰).»

از طرف دیگر به این کلام الهی باور داشته باشیم که «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا، با هر سختی البته آسانی هست. (شرح آیه ۶)، وَ مَن یَتَقِ الله یَجعَل لَه مَخرجا، هر که از خدا پروا کند خدا برای او راه بیرون شدن از مشکلات و تنگنا‌ها را قرار می‌دهد. (طلاق آیه ۲). فَأَمَّا مَنْ أَعْطی‏ وَ اتَّقی‏ وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنی‏ فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْری‏، اما آنکس که بخشش نمود و تقوا پیشه کرد و وعده‌های خدا را تصدیق نمود، ما او را در مسیر آسانی قرار می‌دهیم. (لیل، آیات ۵،۶،۷).»

مسیر سخت بزرگان در راه تربیت انسان‌ها

امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند: «واستَشعَروا و الصبِر فِتنَه ادعی الی النصر، صبر و استقامت را شعار خویش سازید بیش از هر چیز پیروزی را به سوی شما فرا می‌خواند.»

همانگونه که ملاحظه شد رمز پیروزی در برابر سختی ها، در تقوا، صبر و استقامت نهفته است. «سوره احزاب آیات هفت تا ۲۵، به این مهم اشاره دارند.»

اگر به تاریخ مراجعه کنیم شواهد بسیاری از اعمال ظلم‌ها و ستم‌ها بر انسان‌های آزادی‌خواه دیده می‌شود که با اعتقاد و باور به نصرت الهی و تحمل سختی‌ها و صبر در برابر زورگویی‌ها سر انجام پیروزی و ظفر حاصل شده و آسایش و آرامش توام با پایبندی به همان هدف مقدس حاصل شده است. حضرت ابراهیم بت‌شکن در برابر شرک زمان قد علم کرد و متحمل سختی‌هایی شد، اما در ادامه راه، چون هدف مقدس بود و به هدف و نصرت الهی اعتقاد و ایمان داشت آتش به گلستان تبدیل می‌شود و کم کم آیین یکتا پرستی و حنیف در سراسر گیتی منتشر می‌شود.»

پیامبر اکرم (ص) در میان اعراب جاهلی و مشرک به اقامه دین اللهی و یکتاپرستی پرداخته و همه خدایان آن‌ها را چیزی جز سنگ و چوب دست ساز بشر که هیچ گونه قدرتی در کسب نفع و دفع ضرر از خود ندارند، ندانسته و در عین حال در این راه سختی‌ها و مشقت‌های زیادی را تحمل می‌کند، ولی چون هدف الهی بود و به وعده الهی انّ مَعَ العُسر یُسرا و سایر وعده‌های نصرت الهی ایمان داشت، در اثر صبر و استقامت مثال زدنی که داشت امروزه می‌بینیم نه تنها اثری از مشرکین صدر اسلام و جاهلیت آن زمان نیست، بلکه آرمان‌‎های الهی رسول اکرم (ص) با قوت در بین بشریت ریشه دوانده و با اعتقاد و باور به مسئله مهدویت تا قیامت با صلابت باقی خواهد ماند.

نصرت الهی پشتوانه کشور‌های اسلامی

امروزه هم وجود مشکلات عدیده‌ای که توسط ظالمان بر ممالک اسلامی تحمیل شده نیز همین حکایت را دارد که اینگونه نخواهد ماند و طبق وعده اللهی ورق به سمت و سوی پیروزی مجاهدین جبهه حق بر خواهد گشت. چنانچه امروز شاهد جرقه‌های امید بخش این مهم در ممالک اسلامی و استقامت و صلابت مقاومت اسلامی در منطقه هستیم.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برای سرنگونی رژیم کودک کش اسرائیل مدت زمان مشخص می‌کند و می‌گوید اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید.

در عراق داعش در مدت زمان کوتاهی بخش وسیعی از جغرافیای عراق و سوریه را تصاحب کرده و اعلام خلافت اسلامی کرد، ولی با توکل به خدا، شیرمردان جبهه مقاومت اسلامی در قالب مدافعان حرم در مقابل وحشی‌گری‌های وحشتناک داعش ایستادگی کرده و پوزه این گروهک دست پرورده آمریکا را به خاک مالیدند.

در یمن که تحت شدیدترین حملات وحشیانه قرار داشت و استقامت کرد، به جایی رسیده که توازن قدرت به سمت یمنی‌ها تغییر یافته و با خودباوری و خودکفایی در ساخت تسلیحات نظامی (پهباد‌ها و موشک ها) و بمباران پالایشگاه‌ها و فرودگاه‌های عربستان و مقابله با متجاوزان اجیر شده سعودی نه تنها دشمن را راغب کرده تا از دست‌درازی به اراضی یمن دست بردارند بلکه دشمن غاصب چندین مرتبه درخواست نشستن پای میز مذاکره را داده که با پیش شرط‌های مقاومت اسلامی یمن مواجه شده است.

کشور ما ایران هم از این قاعده مستثنی نبوده و نیست. با توجه به اعمال شدیدترین تحریم‌های همه‌جانبه اقتصادی، سیاسی، نظامی و... بحمدالله روز به روز شاهد پیشرفت روز افزون علمی، صنعتی، قدرت نظامی و نفوذ منطقه‌ای ایران در منطقه و جهان هستیم.

با وجود اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه ماهواره به فضا پرتاب می‌کنیم. جبهه مقاومت اسلامی را در منطقه سر و سامان می‌دهیم. به برکت خون سردار شهید قاسم سلیمانی هیمنه آمریکا را درهم شکسته و بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق را در عین‌الاسد را در هم می‎کوبیم.

اگر تا دیروز آمریکا هشدار عدم نزدیکی به ناوگان دریایی خود را تا فاصله پنج کیلومتری می‌داد، امروز شناور‌های سپاه به دور ناوگان دریایی آمریکا مانور قدرت می‌دهند و آمریکا هشدار عدم نزدیکی تا فاصله ۱۰۰ متری را موقعیت حمله تلقی می‌کند.

اگر تا دیروز جهت دور زدن تحریم‌ها با استفاده از نام شرکت‌ها و اسامی بیگانه و زیر پرچم کشور ثالث به دنبال فروش نفت بودیم، اما امروز به برکت خون شهدا و استقامت جبهه مقاومت، با پرچم ایران در دریا‌ها و اقیانوس ها، کشتی‌های فروش نفت ما دریا‌ها را در می‌نوردند و به ونزوئلا واقع در قاره آمریکا می‌رود. این‌ها نمونه‌های کوچکی از اعتماد و باور به وعد‌های نصرت الهی است که به عینه مشاهده کرده ایم.

پس تنها راه گذر از ناملایمات زندگی، اعتماد به وعده‌های الهی، تقویت تقوا، صبر و استقامت در برابر مشکلات و سختی‌ها است.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
سلام ، در تاریخ فقاهت اسلام نقل شده که مجتهدی در حال نگارش رساله بود تا به موضوع آب رسید. مجتهد چاه پر آبی در خانه داشت که از برکات الهی بر ایشان بود در حالیکه در تمام آبادی فقط یک چاه کم آب وجود داشت و مردم محل از کم آبی در مضیقه بودند لهذا مجتهد چاه منزل را بست و پس از مدتی با درک و تحما کم آبی موضوع آب در رساله را نوشت. خلاصه هر طلبه ای باید اینچنین الگوی رفتاری داشته باشد تا هرگز با شکم سیر فتوای روزه و ریاضت صادر ننماید. چنانچه از رزم و نبرد سخن بگوید خود مدتی در کارزار و نبرد حاضر باشد یا در مراتبی قرار داشته باشد که مشمول علم حضوری و الهام الهی باشد چنانکه خداوند از زبان او بگوید در غیر اینصورت در بی خبری قصه ساختن هیچگونه اثری در شنونده ایجاد نخواهد کرد.
مولانا میگوید :
هیچکس از پیش خود چیزی نشد
هیچ آهن خنجر تیزی نشد.
آب دریا را اگر نتوان کشید
هم به قدر تشنگی باید چشید ...
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi