شناسه خبر : 75572
دوشنبه 26 خرداد 1399 , 08:54
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهید افغانستانی که به جنگ تفرقه‌افکنی‌های میان ایران و افغانستان آمد

 

چند روزی است که ویدیویی از فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح در فضای مجازی و خبرگزاری‌ها منتشر شده است که در آن سردار باقرزاده از کشف و شناسایی پیکر یک شهید افغانستانی به نام «نصیب افغانی» فرزند «میرزامحمد» که در زمان شهادت ۳۱ سالش بوده، خبر می‌دهد، اتفاقی که بار دیگر همدلی و خون‌شریکی دو ملت ایران و افغانستان را در طول تاریخ و در جریان وقایع رخ داده نشان می‌دهد.

هر چند مرز و سیاست در تاریخ به فاصله بین ملت‌ها دامن زد، اما دل‌ها و قلب‌های مردمی که به واسطه حدود جغرافیایی از هم دور ماندند فصل‌های زمینی را به وصل‌های ناگسستنی تبدیل کردند. زبان، فرهنگ، گویش، آداب اجتماعی، دین و ده‌های مولفه دیگر در همه این سال‌ها جزو جداناشدنی مردم ایران با همسایگان خود بود و این همدلی و همبستگی بیش از هر زمان دیگر خود را در ایام سخت و تلخ نشان داده است.

زمانی که شعله‌های جنگ و آتش در سال ۱۳۵۹ ایران اسلامی را فرا گرفت، دست‌های زیادی از سوی همسایگان شرق و غرب برای کمک به ایران دراز شد، فارغ از کشور‌هایی که بر آتش جنگ دامن زدند و یا مانع رسیدن کمک دیگر کشور‌ها به ایران شدند، اما ملت‌ها و اراده و عواطف انسانی و دینی باعث شد تا رزمندگانی از کشور‌های دیگر به ایران آمده و دوشادوش رزمندگان ایرانی از کشور دفاع کنند.

این رزمنده‌ها فارغ از محدودیت‌های سیاسی و اقتصادی در شرایطی که گاه کشور خودشان نیز درگیر جنگ و اختلاف بود به واسطه علاقه‌شان به نظام جمهوری اسلامی و آرمان‌های مقدسی که آن را در نهضت خمینی کبیر شکوفاشده می‌دیدند، به یاری مردم ایران آمدند.

آمار‌ها نشان از حضور هزاران رزمنده افغانستانی را در طول دفاع مقدس در ایران می‌دهد که در جبهه‌های نبرد مقابل دشمن بعثی ایستادگی کردند و همراه با رزمندگانی از دیگر ملت‌ها به دفاع از آرمان‌های اسلامی پرداختند. وجود بیش از دو هزار شهید افغانستانی که آمار‌های پراکنده آن را نزدیک به سه هزار شهید می‌داند گواه بر این مدعاست. هرچند از شمار جانبازان افغانستانی حاضر در دفاع مقدس اطلاعات چندانی در دست نیست، اما شواهد نشان می‌دهد که تعداد جانبازان افغانستانی دفاع مقدس هم کم نیست.

«محمدسرور رجایی» از فرهیختگان جامعه افغانستانی در کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» به بخشی از حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان، جانبازان و شهدای افغانستانی اشاره کرده است. بسیاری از رزمندگان افغانستانی که در جبهه‌های ایران حضور یافتند با آموزش‌هایی که دیدند و تجاربی که به دست آوردند بعد‌ها در جریان جهاد افغانستان خوش درخشیدند.

همچنین در زمان جنگ شوروی نیز بودند نیرو‌های مجاهد ایرانی که به یاری برادران افغانستانی خود شتافتند و در این کشور جان خود را تقدیم کردند، از جمله این شهدا «ابوالفضل کربلایی‌پور»، رزمنده ایرانی جهاد افغانستان است که پیکر او در افغانستان به خاک سپرده شده است.

بعد‌ها در جریان جنگ سوریه نیرو‌های افغانستانی داوطلب آماده حضور در جهاد مقدسی دیگر و دفاع از حرم شدند. رزمندگان افغانستانی جبهه دفاع مقدس و جهاد مقابل شوروری، در جبهه‌ای جدید این‌بار مقابل تکفیری‌هایی که برای از بین بردن اسلام ناب قد علم کرده بودند در قالب لشکر سرافراز «فاطمیون» به پاخاستند.

اگرچه در سال‌های اخیر به واسطه پروپاگاندای رسانه‌های دشمن همواره بر طبل تفرقه بین دو ملت ایران و افغانستان زده شده و از اتفاقات گوناگون دستاویزی برای جدایی این دو ملت‌ استفاده کرده‌، اما در مقابل نیز بالا رفتن سطح آگاهی و اراده مردمی به حذف این دسیسه‌ها و نزدیک شدن بیشتر دو ملت منجر شده است.

شهدای افغانستانی حاضر در دفاع مقدس و شهدای ایرانی به شهادت رسیده در جهان افغانستانی و همه شهدایی که فراتر از حدود جغرافیایی به آرمانی والاتر و ارزشمندتر فکر کردند و جان خود را در راهی مقدس فدا ساختند، کلید وحدت و چراغ‌های روشنی هستند که در مسیر تاریک و ظلمت‌زده امروز راه را روشن می‌کنند.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi