شناسه خبر : 75575
دوشنبه 26 خرداد 1399 , 08:59
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آمریکای وحشی چرا سال ۷۸ و ۸۸ از آشوب‌افکنی شما حمایت کرد؟!

یک بازداشتی فتنه 88 می‌گوید تصویرسازی اصلاح‌طلبان از آمریکا و موفقیت‌ها و پیشرفت‌های آن دروغ بود.
در حالی که بحران اقتصادی شدید و مرگ و میر بی‌سابقه در اثر کرونا در کنار اعتراضات گسترده ضد تبعیض و خشونت و سرکوب، 140 شهر آمریکا را فرا گرفته، محمدرضا جلایی‌پور (پسر حمیدرضا جلایی‌پور) در یادداشتی تلگرامی نوشت: در روایت آمریکا شیفته بخشی از روشنفکران ایرانی و رسانه‌ها، آمریکا یک دموکراسی پیشرو تصویر می‌شود و انتقادات رادیکال روشنفکران آمریکا و جهان به نقش روزافزون پول و رشوه قانونی و رسانه در کاهش تأثیر معنادار رأی‌ عموم شهروندان در تغییر قوانین و نمایندگان و رهبران آمریکا، چندان بازتابی پیدا نمی‌کند. مثلاً این روشنفکران و رسانه‌ها به مخاطبان ایرانی‌شان نگفته‌اند که در میان همه کشورهای جی 7، آمریکا بیشترین نابرابری درآمدی را دارد، شکاف درآمدی نژادی در آمریکا در 50 سال گذشته افزایش داشته است، شکاف ثروتی ثروتمندترین و فقیرترین آمریکایی‌ها در سه دهه گذشته دو برابر شده است، امروز حدود 50 میلیون آمریکایی زیر خط فقرند، آمریکا در دهه‌های اخیر بیش از هر کشور دیگری در جهان کودتا و ترور و کشتار نظامیان و غیرنظامیان انجام داده است، آمریکا مهم‌ترین حامی نظام آپارتاید اسرائیل اشغالگر و تعدادی از اقتدارگراترین دولت‌های جهان است و نوام‌چامسکی، حزب جمهوری‌خواه آمریکا را خطرناک‌ترین سازمان سیاسی کنونی در جهان و آمریکا را مهم‌ترین تهدیدکننده نظم و امنیت جهانی و محیط‌زیست می‌خواند. بسیاری از نهادهای سیاسی و حقوقی و اقتصادی، جنبش‌های مدنی، مؤسسات آموزشی و دستاوردهای علمی و فکری و فرهنگی و صنعتی آمریکا شایسته تحسین و الهام‌گیری‌اند، اما آمریکا روی دیگر تاریک‌تری هم دارد که برای عموم مخاطبان ایرانی ناآشناست و برآمدن ترامپ و قتل جورج‌فلوید گویی از این سویه‌های آمریکا برای بخش بزرگ‌تری از شهروندان ایران پرده برمی‌دارد».
وی می‌افزاید: اصلاح‌گران ایران برای الگوسازی و الگوگیری می‌توانند در جهان امروز نمونه‌های بسیار بهتر و عادلانه‌تری از آمریکا داشته باشند (از جمله در کشورهای اسکاندیناوی و اروپای غربی). به فقدان آب شرب و لوله‌کشی در غیزانیه باید اعتراض کرد، اما نه با ساختن تصویری غیرواقعی از آمریکا که فیلنت میشیگانش از آب شرب غیرآلوده محروم بوده است. به تبعیض علیه مهاجران باید اعتراض کرد، اما نه با الهام‌گیری از آمریکا که کودکان مهاجران را از والدینشان جدا و در قفس زندانی می‌کند. از کارآفرینی و بهبود محیط کسب و کار باید حمایت کرد، اما نه با ساختن تصویر آرمانی از امثال ایلان ماسک و استیو جابز که شرح شارلاتان‌گری‌هایشان سال‌هاست منتشر شده است.
این یادداشت در حالی است که مدعیان اصلاح‌طلبی تا همین چند سال پیش و به تقلید از امثال فوکویاما، اصرار داشتند لیبرال- دموکراسی آمریکا را «پایان تاریخ» جا بزنند و سیاست و حکومت و اقتصاد این کشور را الهام بخش بنامند. حتی در سرکوب‌های وحشیانه اخیر نیز برخی از همین‌ها مدعی شدند در آمریکا  آزادی‌هایی وجود دارد که در ایران نیست(!)
در عین حال باید از نویسنده پرسید همین آمریکای وحشی و جنایتکار و سرکوبگر به عنوان بزرگترین تضییع کننده حقوق بشر (حقوق ملت آمریکا و سایر ملت‌ها) با چه معیاری از بانیان فتنه و آشوب در سال‌های 78 و 88 و... حمایت کرد؟ چرا مفسدترین حکومت دنیا ادعا می‌کرد از اصلاح‌طلبی (رفورم)‌ و اصلاح‌طلبان در ایران حمایت می‌کند؟!

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi