شناسه خبر : 75627
سه شنبه 27 خرداد 1399 , 09:39
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تلاش گسترده ریاض برای فرار از شکست بزرگ در قلب یمن+نقشه و عکس

یمن1.jpg

رزمندگان یمنی در جریان یک عملیات گسترده، جاده «مارب - صنعا» را مسدود کرده اند و اگر پایگاه مهم و راهبردی «ماس» را به کنترل دربیاورند، مزدوران سعودی به سمت شهر مارب متواری خواهند شد.

 از جبهه های «مدغل، صرواح و مجزر» در غرب و شمال غرب استان مارب خبر می رسد، درگیری ها میان رزمندگان یمنی و نیروهای مزدور ائتلاف سعودی همچنان ادامه دارد و قطع نشده است.

براساس اطلاعاتی که یک منبع میدانی در اختیار مشرق گذاشته، نیروهای یمنی عملیات جدیدی را در جنوب و جنوب غرب بخش «مدغل» و شمال و شمال غرب بخش «صرواح» علیه نیروهای ائتلاف سعودی آغاز کردند.

این منبع میدانی که از نزدیک تحولات میدانی را در استان مارب دنبال می کند، افزود: نیروهای یمنی در گام نخست حملات را از محور ارتفاعات شرقی پایگاه تیپ ۱۲۵ در جنوب غرب بخش مدغل به سمت پایگاه نظامی «ماس» ترتیب دادند.

اعلام الحربی

به گفته این منبع میدانی، رزمندگان یمنی پس از درگیری های سنگین و گسترده موفق شدند بخش هایی از شمال منطقه «نجد العلق» از جمله «المبراد، خیوزه، القلته و...» را از اشغال نیروهای مزدور ائتلاف سعودی خارج و به کنترل دربیاورند.

این منبع میدانی از کشته و زخمی شدن شماری از نیروهای ائتلاف سعودی و فرار تعدادی دیگر از منطقه پس از متحمل شدن ضربات مهلک در جریان درگیری ها خبر داد وگفت: رزمندگان یمنی پس از تثبیت مواضع در مناطق تازه آزاد شده، عملیات را به سمت پایگاه مهم و راهبردی «ماس» ادامه دادند.

وی با بیان این که نیروهای یمنی توانستند خود را به ورودی منطقه «السلیل» و کوه «المنامه» در حدود ۷ کیلومتری محور جنوب پایگاه «ماس» برسانند، افزود: در صورت پاکسازی این مناطق و نزدیک شدن رزمندگان به پایگاه «ماس»، ارتباط نیروهای ائتلاف از این محور در سه راهی راهبردی «الجوف» که نقطه تلافی استان های «صنعاء، مارب و الجوف» است ا شهر مارب قطع می شود؛ در حال حاضر درگیری ها در حدفاصل این سه راهی تا شهر مارب در جریان است.

با مسدود شدن این سه راهی، نیروهای مزدور ائتلاف سعودی مجبور خواهند شد از سمت مناطق مرکزی، غربی و جنوب غربی بخش مدغل به سمت شهر مارب عقب نشینی کنند چرا که به خوبی می دانند با آزادی پایگاه نظامی «ماس» دیگر جایی برای ماندن در غرب استان مارب ندارند.

اعلام الحربی

محور دوم عملیات نیروهای یمنی در غرب و شمال غرب استان مارب

به گزارش مشرق، از جنوب شرق بخش «مجزر» و غرب بخش مدغل خبر می رسد، رزمندگان یمنی از محور منطقه «الجفره» عملیاتی را علیه نیروهای ائتلاف سعودی در غرب پایگاه «ماس» آغاز کرده اند و پیشروی ها ادامه دارد.

به گفته منابع میدانی، نیروهای یمنی در جریان درگیری ها در این محور موفق شدند بخش هایی از مناطق شرقی پایگاه «طارق بن زیاد» از جمله «الباطن، الزمل و...» را از اشغال خارج و به کنترل دربیاورند و به سمت غرب پایگاه «ماس» پیشروی کنند.

در حال حاضر، نیروهای یمنی از این محور با پایگاه نظامی «ماس» حدود ۱۲ کیلومتر فاصله دارند؛ با پاکسازی این پایگاه مهم و راهبردی، تمامی مناطق اشغالی در شرق و جنوب شرق بخش «مجزر» و غرب بخش «مدغل» به صورت دومینوار آزاد خواهند شد و کار برای مزدوران سعودی در غرب و مرکز استان مارب بسیار سخت می شود.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، سعودی ها به شدت در تلاش هستند پایگاه ماس که کلید غرب استان مارب به شمار می آید را حفظ کنند و همین مسئله باعث شده جنگنده های آنان برای جلوگیری از پیشروی رزمندگان یمنی دهها مرتبه بخش های شمال غربی و غربی استان مارب را هدف قرار دهند.

خبرها از محور جنوب شرق پایگاه «طارق به زیاد» حاکیست، رزمندگان یمنی پس از ۴۸ ساعت درگیری سنگین موفق شدند منطقه «وادی الجفره» را به همراه پایگاه و کوه «نخلان» و کوه «بحره» پاکسازی کنند و خود را به منطقه «حلحلان» برسانند.

اعلام الحربی

با پیشروی های به دست آمده در این محور، جنوب منطقه «ام العلوب» زیر آتش نیروهای یمنی قرار گرفت و سه راهی راهبردی «الجوف» از این محور مسدود شد؛ در حال حاضر درگیری ها در نزدیکی ایستگاه «صالح مبخوت» در نزدیکی این سه راهی در جریان است.

به گزارش مشرق، با پاکسازی های صورت گرفته در ۲ روز گذشته در محور منطقه «الجفره» در جنوب شرق بخش «مجزر» و غرب بخش «مدغل»، منطقه «قسیسه و الجفره» از لحاظ نظامی ساقط شده محسوب می شوند و در آستانه پاکسازی قرار گرفته اند.

در حال حاضر، بخش های «حریب القرامش، بدبده» به همراه حدود ۵۰ درصد بخش مجزر، حدود ۶۰ درصد بخش صرواح و قسمت کوچکی از بخش مدغل» در کنترل رزمندگان یمنی است که حدود ۱۶ درصد از استان مارب را تشکیل می دهد.

بخش های شمال غربی، غربی و مرکزی استان مارب از جمله «مدغل، صرواح، مجزر و رغوان» مهمترین مناطق در استان مارب به شمار می آیند که اگر پاکسازی و از اشغال ائتلاف سعودی خارج شوند، راه برای رزمندگان یمنی برای رسیدن به شهر مارب باز می شود.

به گزارش مشرق، استان راهبردی مارب در مرکز یمن واقع شده و نقطه اتصال شمال به جنوب (عربستان به سواحل عدن) و غرب به شرق (دریای سرخ به کشور عمان) است و همچنین دروازه شرقی پایتخت (شهر صنعاء) محسوب می شود.

منبع: مشرق
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi