شناسه خبر : 75702
شنبه 31 خرداد 1399 , 10:07
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهید مصطفی چمران

شهید مصطفی چمران

دکتر مصطفی چمران در سال 1310 در تهران، خیابان پانزده خرداد، بازار آهنگرها، متولد شد. پدرش(حسن ساوجی) اهل چمرم(علیشار) در استان مرکزی بود.

در سال 1337 با استفاده از بورس تحصیلی شاگردان ممتاز به آمریکا اعزام شد و پس از تحقیقات علمی‌ در جمع معروفترین دانشمندان جهان در کالیفرنیا و معتبرترین دانشگاه آمریکا (برکلی) با ممتازترین درجه علمی‌ موفق به اخذ دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما گردید.

از 15 سالگی در درس تفسیر قرآن مرحوم آیت الله طالقانی، در مسجد هدایت و درس فلسفه و منطق استاد شهید مرتضی مطهری و برخی از اساتید دیگر شرکت می‌کرد و از اولین اعضاء انجمن اسلامی ‌دانشجویان دانشگاه تهران بود.

دکتر چمران با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی‌ ایران، بعد از 21 سال هجرت، به وطن باز گشت و همه تجربیات انقلابی و علمی‌ خود را در خدمت انقلاب گذاشت. خاموش و آرام ولی فعالانه و قاطع به سازندگی پرداخت، همه تلاش خود را صرف تربیت اولین گروه‌های پاسداران انقلاب در سعدآباد کرد. سپس در شغل معاونت نخست وزیر در امور انقلاب شب و روز خود را به خطر انداخت تا قاطعانه‌تر مساله کردستان را فیصله دهد. بالاخره در قضیه فراموش ناشدنی پاوه نیز قدرت ایمان و اراده آهنین و شجاعت و فداکاری او بر همگان ثابت می‌گردد.

در سحرگاه 31 خرداد ماه1360، ایرج رستمی ‌فرمانده منطقه دهلاویه به شهادت رسید و شهید چمران به شدت از این حادثه افسرده و ناراحت بود.

شهید چمران، یکی دیگر از فرماندهانش را احضار کرد و  او را به جبهه برد تا در دهلاویه به جای رستمی‌ معرفی کند. در لحظه حرکت، یکی از رزمندگان با سادگی و زیبایی گفت: «همانند روز عاشورا که یکایک یاران حسین(ع) به شهادت رسیدند، عباس علمدار او (رستمی) هم به شهادت رسید و اینک خود او همانند ظهر عاشورای حسینی(ع) آماده حرکت به جبهه است».

به طرف سوسنگرد به راه افتاد، در بین راه مرحوم آیت الله اشراقی و شهید تیمسار فلاحی را ملاقات کرد و برای آخرین بار یکدیگر را بوسیدند و باز هم به حرکت ادامه داد تا به قربانگاه رسید.

پس از آن با همه رزمندگان خداحافظی و به همه سنگرها سرکشی کرد. در خط مقدم، در نزدیکترین نقطه به دشمن روی خاکریزی ایستاد و به رزمندگان تاکید کرد که از این نقطه که او هست، دیگر کسی جلوتر نرود. چون دشمن به خوبی با چشم غیر مسلح دیده می‌شد و مطمئناً دشمن هم آن‌ها را دیده بود.

آتش خمپاره که از اولین ساعات بامداد شروع شده بود و علاوه بر رستمی، ‌قربانی‌های دیگری نیز گرفته بود، باریدن گرفت و دکتر چمران دستور داد رزمندگان به سرعت از کنارش متفرق شوند و از هم فاصله بگیرند. یارانش از او فاصله گرفتند و هر یک در گودالی مات و مبهوت در انتظار حادثه‌ای جانکاه بودند که خمپاره‌ها در اطراف او به زمین خورد.

با اصابت یکی از خمپاره ‏های صدامیان، یکی از نمونه‌های کامل انسانی (که مایه مباهات خداوند است) و یکی از شاگردان متواضع علی(ع) ، حسین(ع) و یکی از یاران با وفای امام خمینی(ع) از دیار ما رخت بربست و به ملکوت اعلی پیوست.

ترکش خمپاره دشمن به پشت سر دکتر چمران اصابت کرد و ترکش‌های دیگر صورت و سینه دو یارش را که در کنارش ایستاده بودند، شکافت و فریاد و شیون رزمندگان و دوستان و برادران با وفایش به آسمان برخاست.

او را به سرعت به آمبولانس رساندند اما خون از سر و رویش جاری بود و چهره ملکوتی و متبسم و در عین حال متین و محکم و موقرش به خاک و خون آغشته شد. با آن که سخن‌ها داشت ولی ظاهراً دیگر با کسی سخن نگفت و به کسی نگاه نکرد.

شاید در آن اوقات همان طور که خود آرزو کرده بود، امام حسین(ع) بر بالینش آمده بود و او از عشق دیدار یار و رستن از این دنیای پر از درد به زیبایی، به ملکوت اعلی و به دیار مصفای شهیدان پیوست و فرصت نگاه و سخنی با ما خاکیان را نداشت.

در بیمارستان سوسنگرد که بعداً به نام شهید دکتر چمران نامیده شد، کمک‌های اولیه انجام شد و آمبولانس به طرف اهواز رفت اما افسوس که فقط جسم بی‌جانش به اهواز رسید. روح او سبکبال و با کفنی خونین که لباس رزم او بود، به دیار ملکوتیان و به نزد خدای خویش پرواز کرد و ندای پروردگار را لبیک گفت که: ارْجِعِی اِلَی رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً * فَادْخُلِی فِی عِبَادِی * وَادْخُلِی جَنَّتِی

امواج خروشان مردم حق شناس خشمگین از این جنایت صدام، اندوهبار و اشک آلود، پیکر پاک او را در اهواز و تهران تشییع کردند.

شادی ارواح طیبه پاک و مطهر امام و شهدای انقلاب اسلامی صلوات

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi