شناسه خبر : 75735
یکشنبه 01 تير 1399 , 10:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک:

رفتار ترامپ درستی تحلیل‌ رهبر ایران را ثابت کرد

یک اندیشکده مهم آمریکایی معتقد است سیاست فشار بر ایران برای وادار کردن به مذاکره مجدد شکست خورده است.
شورای آتلانتیک در گزارشی نوشت: تاریخ نشان داده که تنگنای اقتصادی به تنهایی نمی‌تواند ایران را به تغییر رفتار وادار کند.
به رغم تأکید دولت ترامپ مبنی بر این که فشار حداکثری و شدیدتر شدن بحران اقتصادی می‌تواند ایران را به میز مذاکرات بازگرداند، رفتار ایران در چند دهه گذشته عکس این مسئله را ثابت کرده است. تنگناهای اقتصادی از توجه رهبران این کشور دور نمانده است. با توجه به فشارها و محدودیت‌های داخلی، مقامات ناگزیر هستند که افکار عمومی را در نظر بگیرند و سیاست‌هایشان را با واقعیت‌ها هماهنگ کنند. با این حال، حتی زمانی که رهبری ایران باید تصمیم‌های راهبردی بگیرد و سیاست‌هایش را تغییردهد، اقتصاد فقط یکی از چندین ملاحظه‌ است.
در سال 2012 میلادی ایران مجبور شد در سیاستش تغییر راهبردی داده و با ورود به گفت‌وگوهای هسته‌ای موافقت کند که این گفت‌وگوها سرانجام در 2015 به برجام منتهی شد. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب در سال 2013 در دیدار با فرماندهان سپاه با تأیید اقدامات درست دیپلماتیک، این موضع را «نرمش قهرمانانه» توصیف کرد. گرچه تحریم‌ها در این تصمیم ایران نقش چشمگیری ایفا کرد، اما دلیل این گردش در سیاست حاکمیت را نمی‌توان فقط به عوامل اقتصادی محدود کرد. باید تحولات شرایط سیاسی ایران (پایان دو دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، روی کارآمدن حسن روحانی، و انتقال مسئولیت گفت‌وگوهای هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به وزیر امور خارجه، محمد جواد ظریف) و دستاوردهای فناورانه جمهوری اسلامی در برنامه هسته‌ای (که باعث شد باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق نخستین بار حق برخورداری ایران از غنی‌سازی صلح‌آمیز اورانیوم را به رسمیت بشناسد) را هم به شمار آورد.
در یک دهه گذشته، ایران به رغم محدودیت‌های چشمگیر اقتصادی پیگیری اهداف راهبردی‌اش در زمینه برنامه هسته‌ای، توسعه موشک‌های دوربرد و رفتارهای منطقه‌ای‌اش را ادامه داده است. اولویت‌های ایران بازتاب این باور است که توانایی‌های راهبردی ایران، به ویژه برنامه هسته‌ای و موشکی، برای تضمین امنیت است. خروج آمریکا از برجام فقط باعث تقویت این ایده آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب ایران شد که آمریکا قابل اعتماد نیست و برنامه هسته‌ای تنها بهانه‌ای است برای واشنگتن تا ایران را تضعیف کند و به هدف بلندمدت براندازی فکر کند.
بدیهی است آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب از شرایط اقتصادی آگاهی دارد اما به این باور پایبند است که راه حل این مسئله در «اقتصاد مقاومتی» ریشه دارد. او این ادعا را نمی‌پذیرد که مشکلات اقتصادی ایران از تحریم‌های آمریکا ناشی می‌شود و برای حل آنها باید تسلیم خواسته‌های غرب شد. همچنین، به باور او، بازگشت شرکت‌های خارجی به ایران باعث می‌شود که جامعه ایرانی در معرض نفوذ فرهنگ و سیاست غرب قرار بگیرد و چه بسا دیگر منافع کشور نیز به خطر بیفتد.
کلام آخر این که آنهایی که می‌پندارند چالش اقتصادی به تنهایی ایران را وادار خواهد کرد در عناصر اصلی سیاست خارجی خود بازنگری کند، چه بسا با دیدن رویدادهای آتی، مأیوس و ناامید شوند.

اینستاگرام
سلام ، مردم در کوچه و بازار میگویند مسئولان در دولت به سیاست های غربی اعتقاد دارند و قصد دارند سیاست های غربی را بجای اسلام جانشین کنند به همین دلیل اقتصاد کشور دچار تعارضات بین نظام سرمایه داری و نظام اسلامی قرار گرفته است.
نمونه آشکار برای چنین تعارضی اقتصاد مقاومتی است که مسئولان دولت در ظاهر عمل کردند اما هرگز سیاست های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید اتفاق نیفتاده است که نشانه تعارضات سیاست سرمایه داری با سیاست اسلامی است و به همین ترتیب کلیه سیاست ها نیز با سیاستهای نظام اسلامی در تعارض قرار گرفته است. آمریکا گفته تاثیر تحریمها بر اقتصاد ایران حدود 10 درصد است بنابراین آنچه موجب سقوط ارزش پول ملی شده برخی سیاست های متضاد با سیاست های اقتصاد مقاومتی مبتنی بر تولید داخل است و بوسیله رها سازی قاچاق و سود جویی جناحی تمام منابع ارزی و طلای خزانه به جیب هم حزبی ها واریز شده است. تعارضی دیگر که اقتصاد کشور را تحت تاثیر شدید قرار داده تمدید گرین کارت عده ای از مسئولان است که ناچارند رضایت دشمن را کسب کنند لذا رضایت دشمن بوسیله ایجاد تعارض در سیاست های نظام اسلامی میسر است.
علی ایحال مسئولانی مدیریت کشور را بعهده دارند که هیچگونه اعتقادی به اصول اسلامی ندارند و تلاش می کنند کشور را سکولاریته و حکومت را به نفع عده ای سرمایه دار مصادره کنند و عجیب اینجاست که دلسوزان نظام اسلامی همگی سکوت کردند و هیچ کاری انجام ندادند.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi