شناسه خبر : 75810
دوشنبه 02 تير 1399 , 17:17
اشتراک گذاری در :
عکس روز

وقتی فوتبالی‌ها نقش شهدا را به سینه می‌زنند

گزارشی از یک حرکت زیبا در میان ورزشکاران؛

 یکی از اقدامات زیبای بازیکنان فوتبال در زمین بازی، پوشیدن پیراهن‌هایی منقش به تصاویر شهداست، هر چند در سایر ورزش‌های دیگر نیز این حرکت زیبا دیده شده است، ولی شاید به خاطر جذابیت فوتبال و تعداد بینندگان و هوادارانش، حلاوت و شیرینی‌اش بیشتر به چشم می‌آید.

 به گزارش خط هشت، سیده فاطمه سادات‌ کیایی؛ فهمیدن اینکه فوتبال ورزش مورد علاقه مردم ایران و در مجموع همه جهان هست کار پیچیده‌ای نیست، کافی‌ است برای پی بردن به این موضوع در یکی از روزهای برگزاری بازی‌های ملی و یا شهرآورد در سطح شهر باشید تا ببینید بیشتر صحبت‌های مردم رنگ فوتبالی دارد، همه به دنبال نتیجه بازی هستند و بازار «کُری» خواندن گرم است. همین‌که در یک بازی مهم اتفاق خاصی و صحنه مشکوک و درگیری‌ای اتفاق بیفتد فردای بازی نقل محافل و مجالس می‌شود. بازی فوتبال در حقیقت این روزها عضوی از خانه‌های مردم است که به زندگی ماشینی و بعضا یکنواخت رنگ هیجان و شور می‌دهد.

وقتی فوتبالی‌ها نقش شهدا را به سینه می‌زنند

فوتبالی ها علاوه بر بازی از چه حرف می‌زنند؟

این علاقه به مستطیل سبز و اتفاقات آن باعث شده در ساعات پخش فوتبال بسیاری از مردم تا ساعت‌ها جلوی قاب تلویزیون، میخکوب بنشینند و بعد از بازی به بحث و تحلیل آن بپردازند. همین موضوع است که برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی با محوریت فوتبال از جمله برنامه‌های پرمخاطب سال‌های اخیر در بین دیگر برنامه‌های رسانه ها جا باز کرده است. در واقع همان‌قدر که خود بازی فوتبال مهم و جذاب است حواشی و اتفاقات مربوط به آن نیز برای مردم مهم و قابل پیگیری است.

در زمانه‌ای که فوتبال این بازی هیجان انگیز جای خود را بین خانواده‌ها باز کرده، نمی‌توان از تاثیر آن بر روی نسل‌های مختلف به خصوص جوانان به راحتی عبور کرد. فوتبالیست‌ها، مربی‌ها، رفتارها و کردارهای حین بازی، اتفاقات و ماجراهای پیش آمده در طول بازی‌ها، همه بر ذهن مخاطب به خصوص نوجوانان و جوانان تاثیر گذار است، همین تاثیرگذاری هم باعث می‌شود تا علاوه بر توجه به اصل هدف بازی یعنی تندرستی و ورزش محتوای و پیامی‌های فرهنگی و گاها ضد فرهنگی و حتی سیاسی و اجتماعی این بازی مورد توجه قرار گیرد.

مگر می‌توان در حین تماشای بازی فوتبال به کنش و واکنش‌های بازیکنان، رفتارهای آن ها داخل زمین، گذشت‌ها و پهلوانی های آنان و هزار و یک اتفاقی که در مستطیل سبز رخ می‌‎دهد بی تفاوت بود؟

خود بازی فوتبال و رفتارهای بازیکنان چه در زمین و چه بیرون از آن می‌تواند حامل پیام‌های خوب و بد بسیاری باشد، بازیکنان و مربی‌ها به عنوان چهره‌های شناخته شده جامعه رفتار و عملکردشان زیر ذره بین مردم قرار دارد و در این میان جوانان که به دنبال پیروی از بازیکنان مورد علاقه خود هستند از آنها الگو می‌گیرند.

خوبی‌های فوتبالی

از جمله اقدامات خوبی که سال‌هاست در زمین فوتبال شاهد آن هستیم می‌توان به همدردی فوتبالیست‌ها با مردم آسیب دیده از بلایای طبیعی یا کمک و حضور در خیریه‌ها و یا تقدیر از بزرگان و پیشکسوتان عرصه‌های ورزشی نام برد. از جمله اتفاقات خوب دیگری که بارها در زمین فوتبال شاهد آن بودیم ادای احترام بازیکنان به شهدا بوده است که نمونه آن را در به تن کردن پیراهن منقش به تصاویر شهدا و یا اهدای گل در سالگرد شهدا می توان مثال زد.

وقتی فوتبالی‌ها نقش شهدا را به سینه می‌زنند

پیراهن امیرحسین صادقی منقش به تصویر شهید مدافع حرم رسول خلیلی

گلی برای شهدا

در بازی اخیر و در تازه ترین اقدام از این دست «کمال کامیابی نیا» بازیکن پرسپولیس پیراهنی با نقش تصویر شهید مدافع حرم «علی سعد» را به تن کرد و وارد زمین بازی فوتبال شد. شهید علی سعد که به تازگی پیکرش پس از 4 سال از شهادت تازه کشور بازگشته بود در بهمن ماه سال 94 در منطقه خان طومان سوریه به شهادت رسید و پیکرش پس از کشف و شناسایی از طریق DNA به کشور بازگشت.

و یا در ایامی که پیکر شهید مدافع حرم «مجید قربانخانی» معروف به حُر مدافعان حرم پس از سال‌ها از شهادتش به کشور بازگشت «سید جلال حسینی» بازیکن دیگر باشگاه پرسپولیس با تصویری از این شهید بر روی پیراهن خود به میدان بازی رفت. این اولین اقدام حسینی نبود و پیش از این نیز در بازی‌های مختلف بارها پیراهن حامل تصاویر شهدا را به تن کرده است.

وقتی فوتبالی‌ها نقش شهدا را به سینه می‌زنند

علیپور: تنها ادای دینی به شهدا می‌کنم

«علی علیپور» نیز از جمله بازیکنانی است که پس از هر گل اغلب تصویری از شهدا را بر روی پیراهن خود به تماشاچیان و لنز دوربین‌ها نشان می‌دهد. او درباره این اقدام خود گفته است: «باید از خانواده های همه شهدا و جانبازان کشورم که فرصت نمی‌شود تصاویر فرزندان، همسران و یا پدران شان را روی لباسم بگذارم عذرخواهی کنم و بابت رشادتهایی که شهیدان‌شان در راه حفظ تمامیت ارضی و حراست از خاک ایران داشتند تشکر کنم. این کمترین کاری است که از دست من برای پاسداری و سپاس از خونی که آنها در راه کشور اهدا کردند برمی‌آید.»

وقتی فوتبالی‌ها نقش شهدا را به سینه می‌زنند

او درباره انتخاب شهدایی که تصاویر آن را روی پیراهنش حک می‌کند توضیح داده است: «بیشتر آنها شهدای محله خودمان در مازندران هستند. من بچه روستای «قراخِیل» از توابع قائمشهر هستم. روستایی کوچک که از دل همین روستا در سال‌های جنگ با وجود جمعیت کمتری که نسبت به امروز داشته 44 شهید در راه اسلام به کشور اهدا کرد. ما اگر امروز در ایران عزیز اسلامی آرامش و آسایش داریم و در خیلی از مسایل ورزشی، علمی و غیره پیشرفت کرده‌ایم بیش از هر چیز به واسطه رشادت‌های آنهاست.»

از آنجا که بیشترین تصویری که این بازیکن فوتبال آن را بر روی پیراهن خود نشان می‌دهد تصاویر شهدای مدافع حرم است، دراینباره گفته است: معتقدم شهدای مدافع حرم هیچ تفاوتی با شهدای جنگ تحمیلی با عراق ندارند. آنهایی که راضی می‌شوند در این روزگار خانه و خانواده‌شان را رها کنند و بیرون از مرزهای ایران با دشمنان کشورمان بجنگند هم همان ارزش و جایگاه را دارند. این کار را وظیفه خودم می‌دانم و امیدوارم توانسته باشم با نشان دادن تصویر شهدای مدافع حرم و یا شهدای جنگ تحمیلی برای لحظاتی هم که شده دل خانواده های شان را شاد کنم و به آنها بگویم ما قدر خون ریخته شده شان را می‌دانیم. 

«محمد انصاری» بازیکن دیگر فوتبال کشورمان نیز چندی پیش به حسب علاقه‌‎اش به شهید «ابراهیم هادی» مدرسه فوتبالی را به همین نام تاسیس کرد و هدف از تشکیل این مدرسه را آموزش تکنیک‌های فوتبال در کنار آموزش اخلاق عنوان کرد.

وقتی فوتبالی‌ها نقش شهدا را به سینه می‌زنند

وقتی فوتبالی‌ها نقش شهدا را به سینه می‌زنند

در ایام سالروز حماسه خرمشهر و یا هفته دفاع مقدس نیز تیم‌هایی که به مصاف یکدیگر می‌روند در ابتدای بازی یاد و خاطره شهدا را زنده می‌کنند. در مناسبت‌ها و ایام مختلف و در سالروز شهادت مبازران انقلاب اسلامی و شهدای هشت سال دفاع مقدس و یا سالگرد شهدای آتش نشان و حادثه پلاسکو و غیره بازیکنان تیم‌های فوتبال در اقدامی هماهنگ به مقام شهدا ادای احترام می‌کنند.

همه این اتفاقات خوب در زمین بازی فوتبال باعث می‌شود تا حرکت بازیکنان برای تماشاگر خردسال و نوجوانی که به تماشای بازی تیم مورد علاقه خود می نشینند، الگویی برای آنها محسوب شوند و پیام مهمی دریافت کنند. بازیکنان فوتبال با این حرکت نشان می‌دهند که اگر امروز در زمین فوتبال بازی بدون دغدغه و آرامی را به نمایش می‌گذارند حاصل خون هزاران شهیدی است که در داخل مرزهای کشور و خارج از آن به دفاع از کشور و آرمان‌هایش پرداختند و همه بازیکنان فوتبال با هر عقیده و مرام و در هر تیمی که باشند به شهدا مدیونند. در واقع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ادای دین به همه کسانی که برای این آب و خاک جان خود را نثار کردند، حرکت زیبا و ارزشمندی است، که امید می رود نه تنها در زمین فوتبال بلکه در سایر رشته های ورزشی ادامه‌دار و مستمر باشد.

منبع: خط 8 اردبیل
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi