شناسه خبر : 75832
سه شنبه 03 تير 1399 , 16:23
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بازنشستگی اختیاری

الف - ب - پیشنهاد می شود نمایندگان محترم مجلس بازنشستگی رزمندگان و جانبازان را در اختیار خود رزمنده و جانباز قرار دهند.
 به نحوی که بدون در نظر گرفتن مدرک تحصیلیشان، بین 20 تا 35 سال به دلخواه خود خدمت کنند و همچنین ایثارگرانی که قبلا با 30 سال سابقه بازنشسته شده اند، درصورت رضایت بالاترین مقام سازمان، بتوانند با اختیار خود اعاده بکار شده و تا 35 سال خدمت کنند.
 توجیهات زیر برای اصلاح این موارد به صورت یک طرح و یا اصلاح در قانون خدمات کشوری تقدیم می شود.
با توجه به محدودیت صدور مجوزهای استخدام از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان ها با کاهش شدید نیرو در واحدهای اجرایی خود مواجه شده اند و مایل به ادامه خدمت نیروی های با تجربه و توانمند خود تا 35 سال خدمت هستند.

 بسیاری از ایثارگران در سنین نوجوانی درس و تحصیل را رها کردند و در ایام هشت سال دفاع مقدس به دلیل حضور در جبهه ها، نتوانسته اند ادامه تحصیل دهند و هم اکنون در مشاغل مختلف اجرایی با مدرک تحصیلی پایین تر از لیسانس، با مسئولیت پذیری و کارایی بسیار بالا، علاقمند هستند که بتوانند با اختیار خود تا 35 سال خدمت کنند. همچنین ایثارگرانی که قبلا" با 30 سال سابقه بازنشسته شده اند، به دلیل حقوق بسیار پایین صندوق های بازنشستگی، متقاضی اعاده به خدمت و تکمیل سوابق کاری خود به مدت 35 سال هستند.   

 از سوی دیگر هم اکنون صندوق های بازنشستگی با کاهش میانگین سن بازنشستگی مواجه شده اند، که ادامه خدمت ایثارگران تا 35سال می تواند در راستای افزایش سن بازنشستگی، یک اقدام موثر در جهت رفع مشکلات صندوق های بازنشستگی باشد.

همچنین گروهی دیگر از ایثارگران هستند که به دلیل آسیب های جسمی و روحی، توان ادامه خدمت تا 30 سال را ندارند و علاقه مند هستند که بتوانند همانند گذشته با 20 سال سابقه خدمت و بدون محدودیت سنی بازنشسته شوند. لذا ضروری است در راستای تکریم و افزایش رضایتمندی ایثارگران به موارد مذکور توجه شود تا هم صندوق های بازنشستگی شرایط خوبی پیدا کنند و هم ایثارگران راضی و خوشحال شوند.

********************************************

پاسخ: براساس ماده یک آیین نامه اجرایی قانون اصلاح قانون نحوه بازنشستگی جانبازان کلیه وزارتخانه ها، شرکت ها، موسسات دولتی، شهرداری ها، بانک ها، موسسات و شرکت ها و سازمان هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است می توانند در صورت درخواست کتبی جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، معلولین حوادث ناشی از کار، بیماران ناشی از شرایط خاص کار، معلولین عادی، شاغلین مشاغل سخت و زیان آور و آزادگان، آنها را به شرط داشتن حداقل 20 سال تمام سابقه خدمت قابل قبول و یا پرداخت حق بیمه، از لحاظ بازنشستگی و احراز شرایط مندرج در این آیین نامه و با تصویب شورای امور اداری و استخدامی کشور بازنشسته نمایند.

تبصره - کلیه جانبازان و آزادگان مشمول این آیین نامه در صورتی که مدت خدمت مبنای بازنشستگی آنها با احتساب مجموع سنوات سابقه خدمت (حداقل 20 سال) و سنوات ارفاقی (حداکثر 10 سال) 30 سال تمام باشد از احراز شرط حداقل سن بازنشستگی معاف خواهند بود در غیر این صورت با رعایت مفاد ماده (4) آیین نامه اجرایی قانون اصلاح مقررات بازنشستگی و وظیفه قانون استخدام کشوری، موضوع تصویب‌نامه شماره 80524/ت267 مورخ 18/7/1369 دارا بودن حداقل شرط سنی برای آنان (مردان حداقل (50) سال و زنان حداقل (45) سال) الزامی است.

تبصره 7 - حداقل سن بازنشستگی برای کلیه معلولین عادی، بیماران ناشی از شرایط خاص کار، معلولین حوادث ناشی از کار و شاغلین مشاغل سخت و زیان آور مشمول تبصره (3( قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان‌آور ـ مصوب 1367 ـ به ترتیب برای مردان و زنان (50) سال و (45) سال می‌باشد.

 

همچنین به موجب ماده یک قانون اصلاح قانون منع به‌کارگیری، به ‌کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات مربوطه بازنشسته یا بازخرید شده یا بشوند، در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ و کلیه دستگاه‌هایی که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند، ممنوع می‌باشد.

اما به ‌کارگیری بازنشستگان در نیروهای مسلح با مجوز فرمانده معظم کل قوا مجاز است.

همچنین جانبازان بالای ۵۰ درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی می‌باشند.

تبصره ۲- دستگاه‌های موضوع این قانون در صورت لزوم می‌توانند از خدمات بازنشستگان متخصص با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر به صورت پاره‌وقت و ساعتی استفاده کنند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi