شناسه خبر : 75837
چهارشنبه 04 تير 1399 , 08:27
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سر آمد پارادایم قدرت

درست در بحبوحه‌ی آغاز فاز نظامی و مسلحانه ی منافقین علیه جمهوری اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای، امام جمعه ی تهران، روز ۶ تیرماه در مسجد ابوذر تهران، با انفجار یک بمب که در ضبط صوت کار گذاشته شده بود، ترور می‌شود...

فاش نیوز - به نام خدا؛ اندیشه و انگیزه ی تقسیم بندی زمان به روز و ماه و سال، درج رویدادها و برساخته های فرهنگی در تقویم هر جامعه است. این امر ضمن صورت بندی فعالیت های جمعی، بیانگر قاعده ی منطق درونی و آهنگ تکرار این فعالیت ها می باشد. چنانکه امیل دورکیم، در صور بنیانی حیات دینی خاطر نشان کرده، اعتقادات دینی به معنای خاص کلمه، همیشه باورهای مشترکِ جمعیتی از مردم هستند که از گرایش به آنها، به خود می بالند.

بقا برثبات ماهیت دینیِ حکومت داری در ایرانِ، انرژی مضاعف، هم از مردم و هم از تصمیم گیران سیاسی می طلبد. در نگرشی جدید به علم سیاست و تلاش در فهم نظریه ها، با مفهوم پاردایم قدرت مواجه می شویم که جایگزینی جدید برای مفهوم نظام سیاسی به شمار می رود. از این ترکیب می توان به منظور اشاره به ساخت قدرت مستقر و توضیح رابطه ی آن با جامعه و نیروهای اجتماعی و پرتو افکنی بر اوضاع سیاسی بهره برد.

از یک منظر، بالاترین رنج بشر ناتوانی در فهم موقعیت کلی زندگی روزمره و جهان است. تأمل در بسترهای فرهنگی و ریشه های تاریخی، شناخت نظام اجتماعی را به دنبال دارد؛ از رهگذر این شناخت، مذهب و زبان، به مثابه اصول تکامل اجتماع بشر پدیدار می شود. بویژه مذهب که در کنار سلسله مراتب اجتماعی، و سلحشوری به مثابه بنیان آزادی های نظم یافته توصیف می شود.

همواره در فرهنگ ایرانی اسلامی، سنّت شفاهی انتقال مفاهیم، مورد اقبال شاعران و اندیشه ورزانی چون فردوسی، خیّام، مولوی، سعدی، حافظ ...  بوده است. هم اکنون نیز این سنت شفاهی چون غنچه ای از اندیشه، بسان ذخیره ای خیره کننده از پندهای حکمت آموز و ضرب المثل و قصه و شعر در گفتمان ها و در زندگی روزمره، در اذهان مردمان می شکفد و مدام گنجینه های موجود در سینه ها بر حسب موقعیت، نمایان می شود.

یکی از مهمترین روزها، ماه ها و سال های ثبت شده در خاطره ی جمعی جامعه ی ایرانی که بدون تردید، بخش مهمی از تاریخ اندیشه ی اسلام سیاسی را به تاریخ فردای ایران اسلامی انتقال خواهد داد، رخداد ششمین روز از تیرماه سال 1360 می باشد. چنانکه در سایت مطالعات پژوهش های سیاسی psri.ir می خوانیم:

«درست در بحبوحه‌ی آغاز فاز نظامی و مسلحانه ی منافقین علیه جمهوری اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای، امام جمعه ی تهران، روز 6 تیرماه در مسجد ابوذر تهران، با انفجار یک بمب که در ضبط صوت کار گذاشته شده بود، ترور می‌شود...» 

با تأملی تئوریک می توان دریافت که محور هر اندیشه از عنصری بنیادین تشکیل شده که علاوه بر تذکّر و یاد آوریِ مضامین موجود در خاطره ی جمعی، که ممکن است به پستوهای ذهن جامعه رانده شده باشند، چشم اندازی روشن از تاریخ فردا را نیز ترسیم می کند.

نتیجه گیری

اساسا سیاست، فعالیتی ارزشمند و حتی ستودنی توصیف شده است. ارتقاء موقعیت و سطح قدرت و توانمندی‌های یک کشور، پیچیده‌ترین و دشوارترین چالشِ بازی سیاست به شمار می رود. این عرصه شامل دو کانون اندیشه و سیاست مداری است. برخی از مردان سیاست این دو کانون را در میدان بزرگتری گرد آورده ‌اند «تا با دستِ کشیده ی بلندِ رهبری، جمعیت و نهضتی را هدایت کنند.»

سر آمد پارادایم قدرت، که به تعبیر قدیس پیر ی که نامش «پرچم»  بود ، «...در کسوت امام جمعه، جرمی جز خدمت به اسلام و کشور اسلامی ندا شت و به عنوان سربازی فداکار در جبهه ی جنگ، معلمی آموزنده در محراب، خطیبی توانا در جمعه و جماعات و راهنمایی دلسوز در صحنه ی انقلاب ... در جبهه‌‌های نبرد با لباس سربازی و در پشت جبهه با لباس روحانی به این ملت مظلوم خدمت می کرد... در پاسخ به پیام امام خمینی(ره) در حالی که هنوز یک روز بیشتر از ترور نگذشته بود و جراحات شدیدی برکتف او وارد شده و عصب دستش از کار افتاده‌ بود... قطاری پر از اندیشه ی ناب را با بیان چند واژه به حرکت در آورد؛ آنجا که فرمود «ما معتقدیم که سر خم می سلامت شکند اگر سبویی.»

به راستی که آن پیر سفر کرده که صد قافله دل همره اوست، هم«خم» بود و هم «می» بود و هم «نی» ... تأکید بر یاد آوری این روز و ماه و سال و اساسا رویدادهای دهۀ شصت از قرن رو به پایان هجری شمسی از این رو ضروری است که هر چند به قول  واتسلاو هاول: «ما در جهانی زندگی می کنیم که برای نخستین بار در طول تاریخ خود، زیر چتر تمدنی یگانه است»؛ اما این تمدن رنگ و روغنی است که مدرنیته ی نوظهور به تازگی به روی  جهان کشیده است؛ رنگ و روغنی بسیارسطحی که ترک ها و شکستگی هایی بزرگ را از نظرپنهان می کند، و چنانکه شایگان در افسون زدگی جدید «هویت چهل تکه و تفکر سیار» خاطر نشان کرده، «اعتقاد به چندگانگی فرهنگی از این پس بیانه ای است که در همه جا جار زده می شود»؛ و تذکر و یادآوری این نکته که به هیچ روی نباید از نقش آفرینی موتورهای جستجو در تغییر جهت افکار بخشی از نسل  نوظهور جامعه ی ایرانی غفلت کرد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi