شناسه خبر : 75885
پنجشنبه 05 تير 1399 , 10:54
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جزئیات حمله انصارالله به مراکز حساس ریاض

براساس جزئیات منتشر شده از عملیات جدید انصارالله علیه عربستان، در عملیات «موازنه چهارم بازداندگی» که بامداد سه شنبه انجام شد، وزارت دفاع سعودی، ریاست مرکز اداره اطلاعات و استخبارات سعودی، پایگاه هوایی سلمان و پایگاه‌های نظامی در جیزان و نجران هدف قرار گرفته‌اند.

انصارالله سه شهر عربستان را بامداد سه شنبه در قالب عملیات «موازنه چهارم بازدارندگی» مورد حملات موشکی و پهپادی قرار‌داد و مراکز حساسی را در هم کوبید. این مسئله از آنجا بسیار مهم است که عربستان با خرید پدافندهای نظامی به اصطلاح پیشرفته از کشورهای غربی به دنبال خنثی کردن حملات انقلابیون یمن بوده اما در عمل ناکارآمدی این تجهیزات بارها نشان داده شد. اکنون که جزئیات بیشتری از این عملیات مهم و راهبردی انصارالله منتشر شده، این حقیقت ملموس‌تر به نظر می‌رسد. شبکه تلویزیونی المسیره در این باره گزارش داده «عملیات چهارم موسوم به توازن بازدارندگی، ثابت کرد، ائتلاف سعودی و سلاح پیشرفته آمریکایی آن در مقابل حملات نیرو‌های یمنی ناتوان است. همچنین این عملیات‌های نظامی توانایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را در رویارویی با اتاق فکر آمریکایی و تجهیزات پیشرفته نظامی بیگانگان در میدان‌های نبرد به اثبات رساند، نبردی که بیش از
۵ سال است همچنان ادامه دارد».
گزارشگر شبکه المسیره با شرح چهار عملیات نظامی موسوم به «توازن بازدارندگی» طی یک گزارش تصویری گفت: «تفاوت عملیات توازن بازدارندگی چهارم با عملیات‌های توازن بازدارندگی اول، دوم و سوم این است که از ساعت‌های شب تا صبح و طلوع فجر ادامه داشت. همچنین متنوع بودن اهداف و گسترده بودن دامنه عملیاتی آن از جیزان و نجران گرفته تا ریاض نیز از جمله تمایزهای عملیات توازن بازدارندگی چهارم با سایر عملیات‌ها است».
طبق این گزارش، این عملیات با مشارکت یگان موشکی و یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به اجرا درآمد. نیرو‌های مسلح یمنی انواع متعددی از موشک و پهپاد در این عملیات استفاده کرد. از جمله موشک‌های شلیک شده در این عملیات، موشک ذوالفقار، موشک بالدار قدس ۱، موشک بالدار دیگری که نام و نوع آن سری است و رسانه‌ای نشده است و پهپاد صماد ۳. موشک بالدار قدس از جمله موشک‌هایی است که با فناوری پیشرفته خود توانایی عبور از سامانه‌های دفاعی را دارد. خبرگزاری فارس به نقل از المسیره تاکید کرده که علاوه‌بر تنوع در انتخاب سلاح در عملیات توازن بازدارندگی چهارم، اهدافی که برای این حمله در نظر گرفته شده بود، اهدافی «بسیار حساس» در ریاض و دیگر مناطق بوده است. از بارزترین هدف‌ها می‌توان به وزارت دفاع سعودی، ریاست مرکز اداره اطلاعات و استخبارات سعودی، پایگاه هوایی سلمان و پایگاه‌های نظامی در جیزان و نجران اشاره کرد که در این عملیات هدف قرار‌داده شدند.
با استناد به بیانیه نظامی نیرو‌های مسلح یمن، در این عملیات بزرگ، نیرو‌های مسلح یمن بازدارندگی بیشتری از عملیات سابق ایجاد کردند. قبل از این عملیات، سه عملیات توازن بازدارندگی دیگر نیز به اجرا درآمده بود، اما عملیات توازن بازدارندگی چهارم از عملیات‌های سابق بازدارنده‌تر است.
عملیات توازن بازدارندگی اول هفدهم اوت سال ۲۰۱۹ (۱۶ مرداد ۱۳۹۸) به اجرا درآمد که در آن میدان نفتی و پالایشگاه نفتی الشیبه که نزدیک مرز امارات واقع است، با ۱۰ پهپاد هدف قرار گرفت. عملیات توازن بازدارندگی دوم نیز چهاردهم سپتامبر سال ۲۰۱۹ (۲۳ شهریور ۱۳۹۸) به اجرا درآمد. این عملیات با عملیات سابق تنها یک ماه فاصله داشت. دراین عملیات میدان‌های نفتی بقیق و خریص که متعلق به شرکت نفتی آرامکو هستند، با استفاده از ۱۰ پهپاد یمنی هدف قرار‌داده شدند. این عملیات باعث شد تولید نفت سعودی متوقف شود و پیامد‌های منفی این عملیات بر رژیم سعودی همچنان باقی است. عملیات توازن بازدارندگی سوم نیز در تاریخ بیست و یکم فوریه سال ۲۰۲۰ (۲ اسفند ۱۳۹۸) به اجرا درآمد. در این عملیات شرکت آرامکو در شهر صنعتی ساحلی ینبع هدف قرار‌داده شد. این عملیات با استفاده از ۱۲ پهپاد از نوع صماد و دو فروند موشک بالدار از نوع قدس و یک فروند موشک بالستیک ذوالفقار که از موشک‌های دوربرد است، به اجرا درآمد؛ بنابراین سه عملیات توازن بازدارندگی، اقتصاد عربستان را هدف قرار‌داده و بر اهداف نفتی متمرکز بوده است.
المسیره تاکید کرده که با کاهش قیمت‌های نفت، شاید نیرو‌های مسلح یمنی اهداف نفتی را به عنوان اهدافی بسیار مهم تلقی نکردند از این رو مسیر اهداف خود را تغییر و مراکز حساس رژیم سعودی از جمله مرکز اطلاعات و استخبارات سعودی و نیروی نظامی این رژیم را هدف قرار‌دادند. این نوع عملیات افق‌های بیشتری به روی عملیات‌های دیگر به صورت تصاعدی باز می‌کند و نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیز این عملیات‌های جدید را تا برداشته شدن محاصره این کشور، توقف تجاوز‌ها و آزادی واستقلال کشور یمن ادامه خواهند داد.
خیانت شورای انتقالی جنوب
خبر دیگر اینکه، «هانی بن بریک» نایب‌رئیس‌هیئت شورای انتقالی جنوب یمن از نیات واقعی این شورای جدایی‌طلب در قبال رژیم اشغالگر قدس پرده برداشت و تأکید کرد که این شورا از دولت اسرائیلی در کنار دولت فلسطینی حمایت می‌کند. بن‌ بریک، که به اظهارات بسیار جنجالی‌اش معروف است، همچنین گفت که شورای انتقالی هیچ‌گونه دشمنی علیه هیچ دولتی یا دیانتی و یا شخصی در جهان ندارد. بن بریک همچنین با تکرار خرافه‌ها و دروغ‌های اسرائیلی، مدعی شد که «اسرائیل در خاک و سرزمین خود حضور دارد». این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اخیرا روزنامه «اسرائیل هیوم» که نزدیک به
«بنیامین نتانیاهو»نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است طی گزارشی تحت عنوان «دوست مخفی جدید اسرائیل در جنوب یمن»، ارتباط مخفی این رژیم و شورای انتقالی جنوب را فاش کرد.
منبع: کیهان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi