شناسه خبر : 75933
شنبه 07 تير 1399 , 10:03
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پاسخ دندان‌شکن رزمندگان به بمباران شیمیایی حلبچه

 

دوران دفاع مقدس دورانی مملو از اتفاقات تلخ و شیرین بود، اما دشمن بعثی در آن هشت سال به هیچ یک از قوانین جنگی پایبند نبود و برای مثال مناطق مختلفی از ایران را که اتفاقاً محل زندگی غیرنظامی، کودکان و سالخوردگان بود، بمباران شیمیایی کرد. به‌طوری که در بمباران شهر حلبچه حدود پنج هزار غیرنظامی به شهادت رسیدند و نکته جالب در دوران دفاع مقدس این بود که مجامع بین‌المللی که ادعای حمایت از حقوق انسان‌ها را داشتند نیز با وجود مشاهده این جنایت، سکوت پیشه کردند و نکته جالب‌تر اینکه بمب‌های شیمایی که بر سر مردم بی‌دفاع ایران اسلامی ریخته شد، از سوی همین کشور‌های اروپایی مدعی حامی حقوق بشر در اختیار عراقی‌ها قرار گرفت.

شهر حلبچه که در دوران دفاع مقدس شاهد شدیدترین جنایت‌ها بود، در استان سلیمانیه عراق و در مجاورت شهر پاوه قرار دارد که اغلب ساکنان آن کرد هستند. بمباران این شهر همزمان با اجرای عملیات «انفال» از سوی دشمن بعثی رخ داد و عملیات انفال همان عملیاتی بود که ظالمان رژیم صدام با حمایت کشور‌های اروپایی ۱۸۲ هزار نفر از کودکان و زنان کردنشین را به خاک و خون کشید. رزمندگان اسلام که در آن دوران در دو جبهه جنوبی و غربی کشور مشغول مقابله با دشمن بودند، بعضاً برای تنبیه متجاوز و تلافی جنایت‌های صدام، اقدام به اجرای عملیات‌های کوتاه مدت و تنها با هدف انتقام اجرایی می‌کردند که عملیات فتح ۷ نیز با همین هدف و به منظور انهدام تأسیسات نظامی و دولتی عراق پایه‌ریزی شد.

این عملیات در هفتم تیر سال ۱۳۶۶ توسط دلاورمردان نیروی زمینی سپاه پاسداران انجام شد. یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین اقداماتی که در دوران دفاع مقدس توسط رزمندگان اسلام صورت می‌گرفت، اجرای عملیات‌های ایذایی و نامنظم که با هدف تنبیه متجاوز اجرای می‌شد، بود. چراکه این کار موجب افزایش روحیه سایر رزمندگان و البته ایجاد وحشت بین دشمن بعثی می‌شد.

عملیات فتح ۷ توسط قرارگاه برون مرزی رمضان اجرایی شد و غافلگیری دشمن در این عملیات در حدی بود که در ساعات ابتدایی این عملیات، شهر سیدصادق به مدت چهار ساعت تحت کنترل رزمندگان قرار گرفت. همچنین انهدام ساختمان مرکزی پارازیت، دکل مخابراتی و پست‌های برق و به آتش کشیدن حدود ۵۰ ساختمان دولتی از دیگر اقداماتی بود که دلاورمردان سپاه در این عملیات انجام دادند.

اجرای این عملیات از این جهت برای رزمندگان حائز اهمیت بود که علاوه بر گرفتن انتقام خون‌های به ناحق ریخته شده در بمباران شیمیایی حلبچه، مهمترین مراکز پشتیبانی و به نوعی عقبه دشمن بعثی در جبهه شمالی عراق را منهدم کرد. در این عملیات که با همکاری نیرو‌های چریکی انقلاب، حزب دموکرات کردستان، نیرو‌های مبارز کرد عراقی و برخی از معارضان رژیم صدام در پاسخ به تحرکات عراق در خلیج فارس و بمباران مناطق کردنشین انجام شد، حدود یک‌ هزار و ۵۰۰ دشمن بعثی کشته، مجروح و یا اسیر شدند. رزمندگان اسلام بعد از تصرف شهر سیدصادق، با پشتیبانی ارتش به سمت منطقه سراب سلمان هجوم برده و در این منطقه نیز تلفات سنگینی را به دشمن بعثی وارد کردند، به‌طوری که در این شهر نیز حدود ۵۵۰ عراقی به هلاکت رسیدند.

به‌طور کلی از نتایج عملیات فتح ۷ می‌توان به تصرف شهر سیدصادق به مدت چهار ساعت، انهدام ساختمان‌های دولتی و شش پایگاه حفاظتی اطراف شهر سیدصادق، وارد کردن خسارت سنگین به پادگان محل تجمع عراقی‌ها در حلبچه، انهدام یگان ضدشورش در حلبچه، حمله به پادگان کانی پانکه، حمله به مقر تاکتیکی ۲۷۵ و انهدام مرکز موتوری لشکر ۲۷ دشمن بعثی اشاره کرد.

همان‌طور که گفته شد دوران دفاع مقدس مملو از اتفاقات تلخ و شیرین بود که اجرای عملیات‌های انتقام‌جویانه مانند عملیات فتح ۷ از جمله اتفاقات شیرینی محسوب می‌شد که تا حدودی مرهمی بر درد‌های بازماندگان شهدا بود.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi