شناسه خبر : 76025
سه شنبه 10 تير 1399 , 11:05
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بقایی:خاطرات جنگ نباید تنها در ذهن‌ها مانده شود

باید خاطرات جنگ را روی کاغذ بیاوریم و در اختیار عموم بگذاریم تا حقیقت جنگ را به درستی بخوانند.

 حبیب بقایی: باید خاطرات جنگ را روی کاغذ بیاوریم و در اختیار عموم بگذاریم تا حقیقت جنگ را به درستی بخوانند.
موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پروژه عظیمی است که به لطف خدا و شهدا به زیبایی به نمایش گذاشته شده است تا فداکاری و از خودگذشتگی شهدا، ایثارگران و جانبازان هشت سال دفاع مقدس را به همگان نشان دهد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، حبیب بقایی از فرماندهان ارشد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس می باشد که همانند دیگر سربازان اسلام، عمر خود را در راه دفاع از اسلام و میهن خرج نموده است. در حاشیه بازدید وی از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، به گفت و گویی صمیمانه با وی نشستیم.

بقایی در ارتباط با نقش نیروی هوایی در هشت سال دفاع مقدس گفت: نیروی هوایی در دوران هشت سال دفاع مقدس چه در آفند و چه در پدافند خدمات بسیار ارزشمندی ارائه داده است. نیروی هوایی از همان ابتدای آغاز جنگ تحمیلی، به درستی نقش خود را انجام داد و تا پایان دفاع مقدس به وظیفه بسیار مهم و حساسی که داشت اهتمام نمود و تکلیف خود را به خوبی به ثمر نشاند. توانست صادرات نفت عراق را از بین ببرد و صادرات نفت ایران را سرپا نگاه دارد.

وی در ادامه صحبت های خود درباره ماموریت های نیروی هوایی در آن دوران اضافه کرد: در منطقه خوزستان چه آفند و چه پدافند، با فرماندهی شهیدان عزیز بابایی و ستاری، علاوه بر دفاع از صنایع بزرگ مثل پتروشیمی، پالایشگاه، و پایگاه ها، به عملیات مختلف در مناطق جنگی هم می پرداختند و دین و تکلیف خود را در دوران دفاع مقدس به بهترین شکل انجام دادند.

بقایی با بیان اینکه نیروی هوایی مامور و مسئول پشتیبانی از همه نیروها بود گفت: در آغاز حمله رژیم بعث به ایران در پایگاه دوم شکاری تبریز خدمت می کردم در همان آغاز توانستیم به پایگاه موصل حمله کنیم. در این حمله 160 بمب به داخل پایگاه برخورد کرد و باعث شد این پایگاه از رده خارج شود و به طور کامل منهدم شد. بنده در آن زمان فرمانده گردان بودم و باید صحنه را به تصویر می کشیدم و گزارش نهایی را اعلام می کردم. به روایتی شنیدم که صدام تا 9روز بعد از این حمله بر این نظر بود تا پایان جنگ را اعلام کند. اما آن‌ها زمانی که از آتش بس صحبت می‌کردند در واقع به دنبال تجدید قوا و تامین پول و امکانات خود بودند.

بقایی ادامه داد: اسناد مهمی وجود دارد که باید جمع آوری شود و در معرض دید عموم قرار دهیم تا افراد بیشتری به افتخارات نیروی هوایی در جریان هشت سال دفاع مقدس پی ببرند.

حبیب بقایی با بیان اینکه خاطرات جنگ نباید تنها در ذهن‌ها مانده شود گفت: باید خاطرات جنگ را روی کاغذ بیاوریم و در اختیار عموم بگذاریم تا حقیقت جنگ را به درستی بخوانند. من خود هم اکنون بیش از ده فرمانده نیروی هوایی را می شناسم که به طور مستقیم در اجرای عملیات های سخت و دشوار همچون والفجر هشت، کربلا چهار و پنج و دیگر عملیات ها علیه نیروهای دشمن حضور داشتند اما متاسفانه ناشناس مانده اند. این رویداد ضرورت آن را بیان می کند که علاوه بر تاریخ شفاهی جنگ باید به تاریخ کتبی هم پرداخت. موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پروژه عظیمی است که به لطف خدا و شهدا به زیبایی به نمایش گذاشته شده است تا فداکاری و از خودگذشتگی شهدا، ایثارگران و جانبازان هشت سال دفاع مقدس را به همگان نشان دهد.

 

   
چاپ خبر
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi