شناسه خبر : 76029
سه شنبه 10 تير 1399 , 12:39
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مجاهد شهیدی که «فخر لرستان» شد

شهید «فخرالدین رحیمی» در دوران اوج‌گیری تظاهرات‌ها و قیام مردم علیه شاه به خاطر دشمن‌ستیزی به «فخر لرستان» معروف شده بود و اتکا به شعار «دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ما» او را به روحانی‌ای تبدیل کرد که در دل دشمنان هراس می‌افکند.

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، حجت الاسلام والمسلمین سید فخرالدین رحیمی شهید دفتر حزب جمهوری اسلامی هفتم تیر سال ۱۳۶۰ در تاریخ یکم فروردین سال ۱۳۲۳ در شهر خرم آباد متولد شد. پدرش حجت الاسلام والمسلمین سید علی‌اکبر رحیمی از علمای بزرگ شهر بود که نسبش به حضرت امام موسی بن جعفر (ع) می‌رسید.

وی پس از پایان تحصیلات مقطع ابتدایی تحت تکفل برادر بزرگ و روحانی خود شهید حجت الاسلام والمسلمین حاج سید نورالدین رحیمی قرار گرفت و تحصیلات حوزوی خود را با تخصص خارج فقه و اصول ادامه داد.

برادرش که به قم مشرف شد او هم همراه برادر به شهر خون و قیام رفت و به طور رسمی تحصیل علوم دینی را آغاز کرد. در این مدت در درس خارج فقه و اصول از محضر اساتید حوزه علمیه قم از جمله آیت الله شهید مدنی استفاده کرد و در مسجد علوی خرم آباد به ارشاد جوانان می‌پرداخت و آنان را با اصول دین و روش‌های مبارزه با ظلم و عصیانگری آشنا می‌ساخت.

تقلای دختر یکی از مسوولان شهید برای رسیدن به پدر

در دوران اوج گیری تظاهرات‌ها و قیام مردم علیه شاه به خاطر دشمن‌ستیزی به «فخر لرستان» معروف شده بود و اتکا به شعار «دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ما» او را به روحانی‌ای تبدیل کرد که در دل دشمنان هراس می‌افکند.

تقلای دختر یکی از مسوولان شهید برای رسیدن به پدر

ثبت بیش از ۲۵۰ برگ سند محرمانه از فعالیت‌های آشکار او در ساواک و نیز صلابت و اقتدار در برابر شکنجه‌های آنان موجب شده بود تا لحظه‌ای از مبارزاتش غافل نباشند. ساواک و نیرو‌های نظامی شاه به شدت او را تحت کنترل داشتند و سعی می‌کردند ارتباطش را با مردم قطع کنند، اما هرگز این اتفاق نیافتاد. او مدتی بعد به زادگاهش بازگشت و در مسجد علوی پایگاهی فعال را برای مبارزه با رژیم ایجاد کرد.

همزمان با ماجرای مدرسه فیضیه و شهادت طلاب حوزه علمیه قم، به صف مبارزان نهضت امام خمینی (ره) پیوست و یک روز در حالی‌که مشغول چسباندن اعلامیه حضرت امام راحل بر روی دیوار بود دستگیر و به شش ماه زندان محکوم شد.

پس از تبعید حضرت امام، برای دومین بار به علت برداشتن تابلو خیابان ششم بهمن شهر خرم آباد و نصب تابلو با نام خیابان علوی به جای آن، دستگیر و به تحمل شش ماه حبس دیگر محکوم شد. یکبار هم به دلیل تهیه نامه‌های تند علیه رژیم و ارسال آن به محضر مبارک امام راحل و همچنین مرحوم آیت الله علی مشکینی رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری که در نجف اشرف اقامت داشت، بازداشت شد.

مدتی به خاطر سخنرانی‌های آتشین خود علیه شاه و اشرف پهلوی ممنوع المنبر شد و در هر فرصتی برای پرده برداشتن از ماهیت حکومت پهلوی استفاده می‌کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت حزب جمهوری اسلاملی درآمد و در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی از سوی مردم لرستان به خانه ملت راه یافت.

تقلای دختر یکی از مسوولان شهید برای رسیدن به پدر

شهید رحیمی، اما نه تنها خود در راه مبارزه حق علیه باطل گام نهاده بود بلکه فرزند او نیز با روح بزرگ و معنوی‌ای که داشت از پدرش پیشی گرفت. زهرا فرزند حجت الاسلام رحیمی ۲۳ بهمن سال ۱۳۶۵ در سن ۱۷ سالگی به هنگام بازگشت از دبیرستان به منزل، براثر حمله هواپیما‌های رژیم بعثی صدام به مناطق مسکونی خرم‌آباد به شهادت رسید.

سید فخرالدین رحیمی، سرانجام پس از سال‌ها مجاهدت به هنگام انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به فیض شهادت نائل آمد و پیکر مطهرش پس از تشییع با شکوه در شهر خرم آباد به خاک سپرده شد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi