شناسه خبر : 76041
چهارشنبه 11 تير 1399 , 08:48
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اینکه قسمتی از خاک عراق را بگیریم، ایده آقای هاشمی بود

درودیان: اینکه بعد از فتح خرمشهر قسمتی از خاک عراق را بگیریم، ایده آقای هاشمی بود/ ادامه جنگ اجتناب‌ناپذیر بود

محمد درودیان گفت: اگر بتوانیم استدلال درستی بدهیم که ثابت کند بعد از فتح خرمشهر به نتایج بسیار مهمی رسیدیم و رشته قدرت دفاعی امروز ما در آن زمان است بسیاری از پرسش‌ها در باب ادامه جنگ پاسخ داده می‌شود.

 نشست واکاوی عملیات رمضان، دلایل و چرایی عبور از مرزها در قالب سلسله نشست‌های واکاوی استنادی و پژوهشی عملیات‌های بزرگ و سرنوشت‌ساز در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد. 

در ابتدای این نشست سردار علی‌محمد ئانینی با اشاره به آزادسازی خرمشهر گفت: آزادسازی خرمشهر به تعبیر مقام معظم رهبری یک معجزه و نقطه عطف در تاریخ دفاع مقدس بود و از جنس تکرار انقلاب اسلامی به شمار می‌رفت. این اتفاق موازنه قدرت را به نفع جمهوری اسلامی تغییر داد، ابتکار عمل نظامی به دست ما افتاد و حماسه غروربخشی برای ملت ایران رقم زد. عراق تقریبا همه سرمایه‌اش را در این عملیات از دست داد. 

وی ادامه داد: بعد از فتح خرمشهر وقتی محیط ملی ایران و میدان‌های جنگ را توصیف می‌کنیم به نظر می‌رسید که باید اتفاقات مبارکی به نفع مردم رخ می‌داد، باید به طور طبیعی حقوق مردم ایران پذیرفته و مهاجم شناخته می‌شد. توصیف این مقطع و استدلال‌های مختلفی که وجود داشت جای صحبت دقیق، علمی و مستند است که در این جلسات مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

در بخش دیگر این برنامه، محمد درودیان صحبت کرد و با اشاره به مجموعه تحقیقاتی که در مورد جنگ داشته است، گفت: از سال 1378 درگیر پرسش‌های جنگ شدم که مجموعه‌ای از آن چاپ شد. در این کتاب‌ها به سندهایی که در تمام این سال‌ها بوده است توجه کردم. در مورد موضوع این جلسه باید اشاره کنم که شاید مسئله واحد باشد اما ادراک واحد نیست. 

وی افزود: به صورت کلی سه پرسش اساسی در مورد جنگ وجود دارد؛ اولی در مورد وقوع جنگ است که آیا می‌شد جنگی اتفاق نیفتد؟ دوم در مورد ادامه جنگ و دلایل عبور از مرز خرمشهر است و سوم این است که چرا جنگ اینگونه تمام شد؟ البته این سوالات در مورد هر پدیده دیگری می‌تواند به وجود بیاید اما در جامعه ما یک سوال از بقیه مهم‌تر است و آن هم این است که چرا جنگ بعد از فتح خرمشهر ادامه پیدا کرد؟ 

این کارشناس تاریخ با تاکید بر روش تاریخی راهبردی برای پاسخ به سوالات مذکور گفت: در ابتدا باید دو پیش فرض مهم را در نظر گرفت. اولین پیش فرض این است که عموم مردم تصور می‌کنند خاتمه جنگ بعد از فتح خرمشهر امکان‌پذیر بوده است و به همین دلیل می‌گویند که جنگ باید در آن مقطع تمام می‌شد. پیش فرض دوم نیز این است که بعد از فتح خرمشهر تا پایان جنگ، هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌ایم. برهمین اساس اگر بتوانیم استدلال درستی بدهیم که ثابت کند بعد از فتح خرمشهر نیز به نتایج بسیار مهمی رسیدیم و رشته قدرت دفاعی امروز ما در آن زمان است بسیاری از پرسش‌ها پاسخ داده می‌شود. در غیر این صورت پاسخ‌های تبلیغاتی کمکی به حل مسئله نخواهد داشت. 

او در مورد ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر گفت: نطفه این اندیشه که برویم و قسمتی از خاک عراق را بگیریم اولین بار توسط آقای هاشمی رفسنجانی مطرح شد. ایشان اولین بار در نماز جمعه‌ای در بهمن‌ماه  و سپس در یک مصاحبه نکاتی را پیرامون این ماجرا بیان کردند. انقلاب ما ضدآمریکایی، ضداسرائیلی و ضداستبدادی بود؛ وجه ضد آمریکایی با تسخیر لانه جاسوسی انجام شد، وجه ضد استبدادی آن هم با رفتن شاه تحقق پیدا کرد و وجه ضد اسرائیلی آن لازمه اتفاقاتی در جنگ بود که حضور ما در جنوب لبنان را رقم بزند. بنابراین معتقدم که تفکر تبیین‌کننده این که برویم و قسمتی از خاک عراق را بگیریم، ایده آقای هاشمی بود و امام هم استدلال ایشان را پذیرفت. شاید بتوان گفت که این تفکر در دو مرحله تحقق پیدا کرد، اول قبل از عملیات بیت‌المقدس بود و دیگری در حین طراحی این عملیات.

وی تاکید کرد: آقای رضایی تعریف می‌کرد که به دیدار امام خمینی (ره) رفتم و موضوع ورود به خاک عراق را مطرح کردم، ایشان گفت وارد خاک عراق نشوید. بار دیگر ایشان در نهم اردیبهشت که عملیات آغاز شده بود تذکر دادند و گفتند از مرز عبور نکنید. اما 18 اردیبهشت‌ماه آقای رضایی با شهید صیاد صحبت می‌کند و می‌گوید که ادامه بدهید. آقای رضایی که این حرف را از شهید صیاد شنیده بود، به حاج احمد زنگ می‌زند و نظر امام را درباره این مسئله جویا می‌شود. حاج احمد هم می‌گوید نظر امام مثبت است. عده‌ای می‌گویند که امام تصمیم برای ادامه جنگ را از طریق یک شورا گرفت اما بنده معتقدم که ایشان شخصا این تصمیم را گرفت و برای آن دلیل هم دارم. امام در یکی از سخنرانی‌هایشان بعد از فتح خرمشهر خطاب به جمعیت حاضر می‌گویند «آیا صحبت‌های دیشب صدام را شنیدید؟ من یک ساعت وقتم را گذاشتم و حرف‌هایش را گوش کردم.» براساس این حرف امام معتقدم که امام از عقب‌نشینی‌های صدام و صحبت‌های او فهمید که باید جنگ را ادامه بدهیم و با پذیرش روایت آقای هاشمی فرمودند که راه قدس از کربلا می‌گذرد. 

درودیان با اشاره به عملیات رمضان گفت: یکی از دلایلی که سبب تسریع در انجام عملیات رمضان شد این بود که فکر می‌کردیم آمریکا به دنبال پایان جنگ است و سازمان ملل می‌خواهد قطعنامه‌ای در این زمینه صادر کند. این تصور در تعجیل ما تاثیرگذار بود. علاوه بر این انتخاب شرق بصره هم به دلیل منطق فکری آقای هاشمی بود. برهمین اساس 45 روز بعد از فتح خرمشهر عملیات رمضان تدارک دیده شد. 

او خاطرنشان کرد: به اعتقاد من ادامه جنگ اجتناب‌ناپذیر بود. این حرف را بیهوده نمی‌زنم بلکه بررسی‌های زیادی داشتم. ما درخواست‌های زیادی داشتیم که باید تکلیفش مشخص می‌شد؛ 2500 کیلومتر از خاک ما در تصرف عراقی‌ها بود که در عقب‌نشینی‌ها آنان آزاد نشد. همچنین باید متجاوز تعیین می‌شد و خسارت ما نیز در هیچ قطعنامه‌ای نیامده است. 

وی در پایان گفت: فتح خرمشهر پیروزی بزرگ ما نبود و تازه برابر شده بودیم. اگر همزمان با فتح خرمشهر شهر مهمی از عراق را هم به تصرف در می‌آوردیم به پیروزی بزرگ دست یافته بودیم. 

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi