شناسه خبر : 76107
جمعه 13 تير 1399 , 13:46
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کتاب «مجنون در جزیره»؛ نگاهی جدید به زندگی شهدا

کتاب «مجنون در جزیره» به قلم مهرداد علیجانی که بخشی از زندگی معلم شهید دماوندی را روایت می‌کند، نگاه جدیدی به زندگی شهدا دارد و با استقبال علاقه‌مندان در آستانه چاپ چهارم قرار دارد.

کتاب «مجنون در جزیره»؛ نگاهی جدید به زندگی شهدا/ روایتی از زندگی معلم شهید دماوندی

به گزارش خبرگزاری فارس از دماوند، «مجنون در جزیره» عنوان کتابی است که بخشی از زندگی «معلم شهید محمدرضا علیجانی» را روایت می‌کند؛ کتابی که در قالب مستند و به صورت خاطره‌نویسی با زبانی ساده و روان و گیرا و به دور از سخنان پر طمطراق و بدون هیچ‌گونه بازی زبانی، داستان زندگی و خاطره‌های شهید را از نوجوانی تا زمان شهادت روایت کرده است.

کتاب «مجنون در جزیره» به قلم مهرداد علیجانی با ۴۰ داستان که لابه‌لای داستان‌ها، شعری در قالب مثنوی توسط امین قلیخانی سروده شده است، نگاه جدیدی به زندگی شهدا و همچنین جزیره مجنون و عملیات خیبر داشته است.

این کتاب که با استقبال بسیار زیادی از سوی علاقه‌مندان همراه بود در کمتر از دو هفته به چاپ دوم رسید و امروز بعد از گذشت چهار ماه به چاپ چهارم نزدیک شده است و ترجمه کتاب به زبان انگلیسی هم به‌زودی چاپ خواهد شد.

«مجنون در جزیره» چگونه خلق شد؟

نویسنده کتاب «مجنون در جزیره» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دماوند اظهار کرد: همیشه معتقد هستم که نقطه عطف انقلاب اسلامی، هشت سال جنگ تحمیلی بوده و بخش درخشان جنگ، ایثار و شجاعت عزیزانی بوده که به شهادت یا جانبازی رسیده‌اند؛ به همین دلیل همیشه دوست داشتم برای این عزیزان قدمی بردارم.

مهرداد علیجانی افزود: در دوران نوجوانی بارها با چاپ ماهنامه‌های محلی یا بروشور قدمی ناچیز برداشتم تا اینکه اواخر سال ۱۳۹۴ به فکر نوشتن از قهرمان شهرم، شهید مظلوم «محمدرضا علیجانی» افتادم؛ با حدود ۵۰ نفر به صورت حضوری و غیرحضوری مصاحبه کردم و با لطف خداوند و کمک خود شهید بزرگوار پس از تلاش ۳۸ ماهه در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ کتاب به چاپ رسید.

وی گفت: برای تهیه و تدوین این کتاب با بزرگانی همچون حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری امام جمعه موقت تهران، سردار محمدی‌فرد، حجت‌الاسلام نورمفیدی امام جمعه گرگان، محمود صفری، ولایتی، زالی و ... مصاحبه شده است؛ همچنین لازم به یادآوری است که اشاره کنم تمام عناوین داستان‌های این کتاب برگرفته از نام فیلم‌های سینمایی در ژانر دفاع مقدس است.

ساده‌نویسی کتاب «مجنون در جزیره»

این نویسنده دماوندی در خصوص ساده‌نویسی کتاب «مجنون در جزیره» تصریح کرد: به عنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ و شریف معلمی، بارها از زبان نوجوانان و جوانان دو مسئله مهم در مورد اکثر کتب دفاع مقدس را شنیدم.

علیجانی در این خصوص اظهار داشت: قلم سخت و سنگین گاهی باعث می‌شود که خواندن کتاب به انتها نرسد؛ همچنین گاهی بزرگنمایی شهدا به‌گونه‌ای است که نسل جوان ما خیلی خود را دور از آن‌ها می‌بینند و احساس می‌کنند به هیچ‌وجه امکان ندارد که آن‌ها هم به جایگاه شهدا برسند.

وی ادامه داد: بدین ترتیب تمام تلاش حقیر این بود که با ساده‌ترین قلم تعریف جدیدی از شهدای والامقام داشته باشم.

 

«شهید علیجانی» از زبان نویسنده

نویسنده کتاب «مجنون در جزیره» که بخشی از زندگی شهید محمدرضا علیجانی را روایت کرده است، گفت: به عقیده بنده و بسیاری از دوستان شهید، ایشان را در سه صفت با سواد، اخلاق و مظلومیت می‌توان تعریف کرد.

علیجانی تصریح کرد: شهید محمدرضا علیجانی به‌شدت اهل مطالعه بود؛ حتی در سخت‌ترین شرایط دست از کتاب خواندن برنمی‌داشت و برای دوستان و بزرگ‌ترهای خود کلاس خودشناسی و تفسیر کتاب‌های مختلف برگزار می‌کرد.

وی در خصوص ویژگی خلاق و مظلومیت شهید علیجانی بیان کرد: این شهید بزرگوار بدون شک تمام کارها را برای رضای خداوند متعال انجام می‌داد و ذره‌ای به دیده شدن توجه نداشت و در این مورد مظلومیت این شهید هم توضیح خاصی نمی‌دهم و مطمئناً بعد از مطالعه کتاب دوستان به این صفت خواهند رسید.

بخشی از وصیت شهید علیجانی

در بخشی از وصیت‌نامه شهید علیجانی می‌خوانیم: برادران و خواهران! امروز جمهوری اسلامی ودیعه‌ای است که به ما سپرده شده است؛ وظیفه ما حفظ و نگهداری آن است و این جمهوری اسلامی را مفت به دست نیاوردیم.

برادران چه نعمتی از امام بالاتر؟ چرا پیام‌هایش که خیلی روشن و واضح است به دل نگیریم و با نهایت سعی و کوشش بدان عمل نکنیم؛ والله سوگند، تضمین بهشت رفتن در اطاعت از این سید عزیز و مرجع و ولی بزرگوار است.

شاید لازم باشد این نکته را نیز به دوستانم تذکر دهم که دست از اختلافاتی که منشأ نفسانی دارند و تهدیدی برای نظام است، بردارید.

ضمناً از کلیه کسانی که در طول حیاتم باعث دل‌تنگی‌شان شدم و کاری کردم که از من رنجیده شدند یا گناه کردم و غیبتشان را کردم، خواهشمندم مرا حلال کنند؛ من نیز از همه‌کسانی که سر مسائلی موجب ناراحتی‌ام شدند، گذشته و انشا الله خداوند متعال از همه راضی باشد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi