شناسه خبر : 76154
یکشنبه 15 تير 1399 , 09:14
اشتراک گذاری در :
عکس روز

عراق، اهانت آل‌سعود به مرجعیت را یکپارچه محکوم کرد

احزاب، گروه ها و چهره‌های سیاسی عراق اقدام توهین‌آمیز روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» نسبت به مرجعیت این کشور را به شدت محکوم کردند و خواستار محاکمه مسئولان این روزنامه شدند.

الشرق الاوسط جمعه گذشته کاریکاتور آیت‌الله «سید علی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق، را منتشر کرد، که اعتراض یکپارچه عراقی‌ها را به دنبال داشت.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، جنبش «نُجَباء» این توهین را محکوم کرد و علت خشم سعودی‌ها را نیز تاثیرگذاری فتوای جهاد کفایی این مرجع و شکست داعش دانست. آیت‌الله سیستانی در سال 1393 با صدور فتوایی، جنگ علیه داعش را واجب کفایی دانسته بوده. این فتوا با استقبال مردم عراق مواجه و به تشکیل حشدالشعبی(بسیج مردمی) منجر شده بود. نیروهای حشد به جنگ با داعش رفته و شهرهای عراق را یکی یکی از اشغال این گروه تروریستی خارج کرده‌اند.
نصر الشَمَّری، سخنگوی نُجَباء‌، طی توئیتی، با تاکید بر اینکه مواضع ضد شیعی آل‌سعود و دیگر مزدوران آمریکا و اسرائیل پدیده عجیبی نیست، نوشت: سعودی‌ها همان کسانی هستند که خون پاک مسلمانان را به ناحق ریخته‌اند.
حجت‌الاسلام علی الاسدی، رئیس‌شورای سیاسی نُجَباء نیز در این رابطه، دلیل اصلی توهین روزنامه سعودی به مرجعیت دینی را فتوای مهم مرجعیت دانست.
هادی عامری، رئیس‌ائتلاف «فتح» عراق، در واکنش به این توهین‌، اعلام کرد: بار دیگر نظام جاهل آل‌سعود پس از توهین بی‌شرمانه به مرجع عالی از طریق روزنامه الشرق الأوسط، تمامی خط قرمز‌ها و ارزش‌های والای ملت عراق را زیر پا گذاشته است.
وی افزود: این اقدام، توهین به احساسات میلیون‌ها سنی، شیعه، مسلمان و مسیحی در داخل عراق و خارج از آن است.
نوری مالکی، نخست‌وزیر اسبق و رئیس‌ائتلاف «دولت قانون»، نیز طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام، تأکید کرد: مرجعیت رمز قدرت ملت ما و پرچم وحدت آن است و توهین به ایشان به هر شکلی، نقض آشکار ارزش‌های ملت ماست. این اقدام همچنین به منزله هدف قرار‌دادن وحدت ملت عراق و تحریک احساسات میلیون‌ها مسلمان به ویژه در عراق است.
 وی از از دولت عراق خواست که اقدامات قانونی و سیاسی لازم در این زمینه را انجام دهد.
کاطع الرکابی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، نیز خواستار اقدام عملی در مقابل این اقدام گستاخانه شد.
این نماینده عراقی تاکید کرد: مردم عراق فتوای جهادکفایی مرجعیت و به لرزه درآمدن زمین زیر پای داعشی‌ها و حامیان آنان را به یاد دارند.
احمد الاسدی، یکی از نمایندگان پارلمان عراق، نیز این اقدام روزنامه سعودی را بیانگر آن دانست که اقدام علیه مراجع همچنان موضع حاکمان عربستان سعودی است.
کانون وکلای نجف اشرف هم از تشکیل یک تیم حقوقی برای شکایت از روزنامه سعودی الشرق الأوسط به دلیل توهین به مرجع عالی شیعیان عراق خبر داد.
تغییرات در سرویس امنیتی عراق
«قاسم الاعرجی» وزیر کشور پیشین و از فرماندهان سازمان بدر، به عنوان مشاور امنیت ملی عراق انتخاب شد و فعالیت «فالح الفیاض» در این پست نیز پایان یافت.
به گزارش خبرگزاری فارس، «عبدالغنی الاسدی» نیز به عنوان رئیس‌سرویس امنیت ملی عراق انتخاب شد.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi