شناسه خبر : 76165
یکشنبه 15 تير 1399 , 12:09
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تحرکات نظامی غیرقانونی و بی‌سابقه آمریکا در بغداد

 
 
 
 

عراق| واکنش‌ها به تحرکات نظامی غیرقانونی و بی‌سابقه آمریکا در بغداد

عصر دیروز مانور نظامی غیرقانونی آمریکا در مرکز بغداد با محکومیت شخصیت‌های عراقی و پارلمان این کشور همراه بود.

 منابع رسانه‌ای عراق شب گذشته از شنیده شدن صدای چند انفجار در منطقه سبز بغداد خبر دادند. صدای این انفجار ها به حدی مهیب بود که ساکنان این منطقه به ویژه اطراف سفارت آمریکا را به وحشت انداخت.

ساعاتی بعد منابع عراقی گفتند شنیده شدن صدای چندین انفجار در بغداد ناشی از عملیات آمریکا در آزمایش سامانه موشکی پاتریوت بود که در مقر سفارت آمریکا در منطقه الخضراء مستقر شده است.

الشرقیه نیوز خبر داد که آمریکایی‌ها حوالی عصر شنبه یک سامانه دفاع موشکی جدید را در مرکز بغداد آزمایش می‌کردند.

بعد از آن موازین‌نیوز گزارش داد که این مانورشامل شلیک آتش و انفجار بمب‌های صوتی به منظور سنجش آژیر‌های خطر بود و همچنین یک فروند پهپاد آمریکایی هم منطقه خضراء را هدف گرفت تا میزان کارایی سامانه پاتریوت را آزمایش کند.

در این مانور آمریکایی‌ها در مرکز بغداد از بالگردهای آپاچی و پهپادها استفاده شده بود؛ واشنگتن مدعی است سامانه پاتریوت را برای مقابله با حملات احتمالی گروه های مقاومت نصب کرده است.

در این زمینه العربیه مدعی شد که اواخر شب گذشته و پس از مانور نظامی ایالات متحده در منطقه سبز بغداد٬ یک حمله موشکی به ساختمان سفارت آمریکا صورت گرفت که سامانه دفاعی آمریکا این موشک را ساقط کرد.

اما گذشته از اتفاقاتی که دیشب در بغداد رخ داد و اینکه مانور آمریکایی‌ها موفقیت‌آمیز بود یا نه٬ توجه به این نکته ضروریست که انجام چنین آزمایش‌ها و مانورهایی در خاک یک کشور دیگر اساسا غیرقانونی بوده و نقض حاکمیت آن محسوب می‌شود.

واشنگتن ادعا می‌کند که برای دفاع از سفارت و کارمندانش اقدام به نصب سامانه پدافند هوایی و انجام این مانور کرده؛ درحالی که دفاع و محافظت از سفارتخانه‌ها وظیفه کشور میزبان است و کشورهای دیگر چنین حقی ندارند.

در همین راستا سایت المعلومه نوشت که حسن کریم الکعبی، معاون اول رئیس پارلمان عراق همان دیروز اقدام سفارت آمریکا در تیراندازی به بهانه آزمایش سامانه دفاع موشکی را اقدامی تنش آفرین و تحریک آمیز عنوان کرد که با تمام قوانین بین‌المللی و عرف دیپلماتیک مغایر است.

طبق اطلاعات المعلومه٬ «علی الغانمی»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز در واکنش به این اقدام واشنگتن اظهار داشت که برگزاری مانور نظامی در سفارت آمریکا، مغایر معاهده وین بوده و این سفارتخانه به پادگان تبدیل شده و دیگر مرکز دیپلماتیک طبق عرف شناخته شده نیست.

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi