شناسه خبر : 76306
دوشنبه 30 تير 1399 , 11:25
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گفت وگو با "محسن اسماعیلی" فرمانده گروه جهادی شهدا

دانش آموختگان مکتب سلیمانی در میدان جهاد

یکی از این گروه های خودجوش و مردمی "گروه جهادی شهدا"ی منطقه‌ی دولت آباد شهرری است. اگرچه تعداد رزمندگان و جانبازان دفاع مقدس هم در این گروه حضور دارند اما حتی راضی نشدند که نامی از آنان در این گزارش برده شود.

فاش نیوز - با پیدایش ویروس کووید19 در کشور و فرمان کمک های مومنانه‌ی مقام معظم رهبری درخصوص کمک به آسیب دیدگان ناشی از کرونا، بسیاری از مردم در قالب گروه‌ها و تشکل‌های خودجوش دست به دست هم داده‌اند تا مددرسان خانواده‌های آسیب ‌دیده از فشارهای اقتصادی ناشی از کرونا باشند.

یکی از این گروه های خودجوش و مردمی "گروه جهادی شهدا"ی منطقه‌ی دولت آباد شهرری است. اگرچه تعداد رزمندگان و جانبازان دفاع مقدس هم در این گروه حضور دارند اما حتی راضی نشدند که نامی از آنان در این گزارش برده شود.

البته از جنب و جوش جوانان نیز در این گروه نباید غافل بود که نیروی محرکه‌ی سکان این گروه جهادی به دست توانای آنان به گردش درمی‌آید. بضاعتشان اندک است اما به دنبال نان و نامی برای خود نیستند و تنها دغدغه‌شان کمک به محرومان و رضایت حضرت حق است.

محسن اسماعیلی فرمانده "گروه جهادی شهدا" خود فرزند یک جانباز شیمیایی و از جوانان دهه‌ی شصتی است که با آگاهی و بصیرت، پا جای پای رزمندگان و قهرمانان دیروز این مرز و بوم گذاشته و دوش به دوش و دست در دست پدر و دیگر همرزمانش داده تا بلکه درحد توان برای افراد محروم و کم‌بضاعت این محله تلاش کند.

 با تماسی که با آقا محسن داشتیم قرارشد تا در یک فرصت مناسب و در یک نشست یکی دوساعته از چگونگی ایجاد این گروه و اهداف، برنامه‌ها و فعالیت های آن برایمان بگوید. این درخواست خیلی زود به اجابت رسید و در یک صبح گرم تیرماه، در محوطه بیرونی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)  و با کسب اجازه از محضراین سید بزرگوار با این فرمانده جوان گروه جهادی به گفت و گو نشستیم که حاصل این نشست به این شرح است:

فاش نیوز: آقای اسماعیلی! لطفا" برای آشنایی بیشتر، خودتان را معرفی بفرمایید.

- بنده محسن اسماعیلی متولد 5مهر 1363 هستم. پدرم یکی از رزمندگان 8سال دفاع مقدس و از جانبازان شیمیایی هستند. در یک خانواده کاملا" مذهبی بزرگ شده ام. از سن 6سالگی به همراه پدر زمانی که به مسجد جامع المهدی(عج) می رفتم کم کم با فضای آن آشنا شدم. البته آن زمان مساجد به شکل امروزی فعال نبود و پایگاه بسیج نداشت. تا اینکه در سال 1378 پایگاه بسیج آن تاسیس شد. از آن زمان وارد بسیج شدم و تا به امروز که در خدمت شما هستم، حدود بیست سالی هست است با افتخار در این نهاد خدمت می کنم.

 

فاش نیوز: گروه جهادی شهدا از چه زمانی آغاز به کار کرده است؟

- البته گروه ما قبل از فرمان حضرت آقا، کمک هایی را به خانواده های بی بضاعت در زمینه محرومیت زدایی آغاز کرده بود اما این کمک ها به صورت متمرکز نبود و همواره این خلاء احساس می شد که این کار و فعالیت باید شاکله ای داشته باشد. بنابراین از سال 1395 و زلزله کرمانشاه گروه جهادی شهدا رسما" کار را آغاز کرد.

 

فاش نیوز: برای عضویت در این گروه شرایط ویژه ای نیاز بود؟

- خیر. در گروه جهادی شهدا از هر طیفی به یاری آمده اند و محدودیت خاصی نداریم. بعضا" افرادی را داریم که عضو ثابت مسجد هم نیستند ولی پای کار هستند و کمک می کنند. به لحاظ سنی و جنسی هم محدودیتی نداریم چرا که در این گروه جهادی، بانوان هم کمک رسان هستند.

فاش نیوز: نام گروه جهادی شهدا را با چه انگیزه ای انتخاب کردید؟  آیا دلیل خاصی داشت؟

- البته هیچ کاری بدون دلیل انجام نمی شود. از سال 1395 که کار را به صورت رسمی آغاز کردیم، دو تن از دوستان گروه که همواره پای ثابت کار بودند، در جنگ سوریه و دفاع از حرم حضرت زینب(س) به شهادت رسیده بودند. از طرفی نمی خواستیم اسم گروه را به عنوان یک شهید خاص انتخاب کنیم. بنابراین نام گروه را "گروه جهادی شهدا" گذاشتیم که هم شهدای دفاع مقدس، هم شهدای حرم و هم تمامی شهدایی که در این مرز و بوم جانشان را برای حفظ خاک مقدس ایران فدا کرده بودند و ما مدیون تمامی این شهدا هستیم، را شامل می شود.

 

فاش نیوز: اسامی شهدای گروه که در سوریه و  یا به نحو دیگری به شهادت رسیدند، خاطرتان هست؟

- شهید "امرایی" که بچه همین شهرری بود و شهید "مهدی بیات" که ایشان هم یکی از اعضای گروه ما بودند که در سال 92 در جریان دستگیری معاون ریگی در سیستان و بلوچستان به شهادت رسیده بود و البته شهدای دیگری که همسرانشان راضی نیستند که نامی از این شهدا برده شود.

فاش نیوز:  اهم فعالیت های گروه جهادی شهدا شامل چه برنامه هایی است و تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟

- گروه جهادی شهدا پس از زلزله کرمانشاه توانسته منطقه "ازگله" را کاملا تحت پوشش گروه قرار بدهد به طوری که با کمک خیرین و مردم، 6 ماشین خاور وسایل اعم از اقلام معیشتی، خوراکی، پوشاک و اسکان را به این مناطق روانه کرده ایم.

 پس از زلزله کرمانشاه، متاسفانه سیل منطقه لرستان و پل دختر و... حادث شد که باز هم گروه جهادی شهدا پای کار آمدند و 4 خاور وسایل مورد نیاز به منطقه ارسال کردیم. البته بچه های گروه در منطقه مستقر بودند و بنده در تهران نسبت به نیاز مردم آن منطقه، وسایل مورد نیاز را خریداری و اجناس جمع آوری شده را ارسال می کردیم.

همانطور که قبلا" گفته شد این کمک های مومنانه را از سال 95 و قبل از فرمان حضرت آقا آغاز کرده بود اما پس از زلزله کرمانشاه، هدفمند کار کردیم. به طوری که بحث درمان خانواده های نیازمند، بحث تحصیل فرزندانشان و سبد غذایی و بحث نان گرم آنها را پیگیری کردیم. به طوری که درحال حاضر 11 خانواده تحت پوشش کامل گروه جهادی شهدا قرار دارند.

 بحث تهیه لوازم التحریر برای دانش آموزان بی بضاعت چه برای مناطق محروم و چه داخل تهران، مبحث بعدی است. خیرینی هم داریم که در این زمینه به ما کمک می کنند. برای مثال خیرینی که فروشگاه لوازم والتحریری دارند، عنوان می کنند شما وسایل مورد نیاز را از من خریداری کنید. با این تفاوت که من سودی از شما نمی گیرم. یعنی هرکسی به نوبه خودش به ما کمک می کند.

فاش نیوز: آماری هم در این زمینه دارید؟

- فکر می کنم تا به امروز حدود 150 دانش آموز را تحت پوشش خود داریم. اقلامی شامل پنج دفتر با دو مداد مشکی و قرمز، مداد رنگی، پاک کن و تراش، خودکار و یک کیف. البته تلاشمان این هست روپوش، شلوار و کفش هم به این اقلام اضافه شود.

 اقدام دیگر گروه جهادی شهدا، بحث آزادی زندانیان جرایم غیرعمد هست که نمونه ای از آن، همین دیروز اتفاق افتاد که یک جوان 22 ساله (که البته برای حفظ آبروی آن فرد، وارد جزییات نمی شوم) در یک درگیری گرفتار شده بود و نمی توانست دیه را پرداخت کند و از همین بابت از سال 98 در زندان بود که شکر خدا و به مدد خیرین دیروز مبلغ واریز شد که طی چند روز آینده و با طی شدن مراحل قانونی، یکی دو روز آینده به آغوش خانواده اش بازمی گردد.

 

فاش نیوز: در بحث آزادی زندانیان باز هم گره گشا بودید؟

- بله قبل از آن هم یک مادر بابت 8 میلیون تومان که ضامن همسر شده و او نیز متواری شده بود، در زندان بودند و یک نفر معلم که ایشان هم در زندان بودند و به کمک خیرین، توفیق آزادی آنان فراهم شد.

فاش نیوز: در صحبت هایتان بحث نان گرم را عنوان کردید. این با سبد غذایی متفاوت است؟

- بله. متاسفانه خانواده هایی را شناسایی کرده ایم که حتی نانی برای خوردن ندارند. تلاش گروه بر این بوده که افراد تحت پوشش، نان هر روزه را به صورت رایگان دریافت کنند. البته به نظر شاید خیلی ساده تلقی شود. اما دردناک است اگر بگویم ما خانواده هایی که درهمین حوالی تهران داریم نان کپک زده می خورند. این نان رایگان به این معناست که اگر چیزی برای خوردن ندارند، لااقل نان گرم را سر سفره خود داشته باشند.

 

فاش نیوز: این کار چطور امکان پیدا می کند؟

- برای هر خانواده هفته ای دو بار (دوتا نان بیست تایی)  فیش نان اهدا کردیم که این خانواده ها در نانوایی به مشکل برنخورند. نانوا که نان را به خانواده ها می دهد، ما آخر هر ماه پول آن را تسویه می کنیم.

فاش نیوز: گویا تاسیس کتابخانه شهید ابراهیم هادی نیز ازجمله اقدامات گروه جهادی شهدا در دامغان هست. در این مورد هم توضیحاتی را بفرمایید.

- در کنار بحث خوراک جسمی خانواده های بی بضاعت در مناطق محروم، سعی کرده ایم خوراک فرهنگی آنان را نیز تامین نماییم. متاسفانه همه به دنبال تامین خوراک معیشتی و یا سبد غذایی برای این خانواده ها بودند که یک هفته ای هم این ارزاق تمام می شد. خب این یک بخش قضیه هست. پس خوراک روح این خانواده ها چه می شود؟ تحصیل فرزندان این خانواده ها و مهمتر از همه مطالعه اعضای بزرگتر این خانواده ها چه می شود؟ درست است که این خانواده ها بی بضاعت هستد اما قرار نیست کتاب هم نخوانند و یا به فضای آموزشی وارد نشوند. بنابراین برای اولین بار در منطقه رودبار روستای "سیبن" که دقیقا بالای کوه قرار داشت رفتیم. روستاهای آن اطراف با آن که چندین مدرسه در آنجا بود، هیچ کتابخانه ای نداشتند. بنابراین تیم 8 نفره ما به دو گروه چهارنفره تقسیم و به منطقه اعزام شدیم. یک گروه در بحث تهیه سبد غذایی و پوشاک ورود پیدا کردند و ما هم در بحث ایجاد و تجهیز کتابخانه وارد کار شدیم.

در ابتدا توانستیم فضایی را دست و پا کردیم و 2000جلدکتاب به همراه سیستم کامپیوتر، فرش، قفسه، موکت و اقلام مورد نیاز را فراهم و هر کتابخانه را به نام یک شهید دفاع مقدس مزین نماییم.

 اولین کتابخانه به نام شهید حاج حسین خرازی در روستای سیبن و دومین کتابخانه در شهرستان دامغان به نام شهید ابراهیم هادی با بیش از ده هزار جلد کتاب احداث شد که ارزش مالی آن بیش از صد میلیون است، چرا که مبالغ کتاب واقعا بالاست. در آنجا هم سیستم کامیپوتری و قفسه و... را به کمک خیرین خریداری کردیم که تمامی فاکتورهای آن هم موجود هست.

 

فاش نیوز: کتابهای اهدایی را از کجا تامین می کنید؟

- ابتدا باید عرض کنم که اهدای کتاب از سوی مردم بسیار بالاست و شاید به جرات بتوانم بگویم که 8000 جلد از این کتاب ها را مردم کمک کرده اند و 2000 جلد دیگر را نهادهای دیگر. نهاد کتابخانه ها تنها 100 جلد کتاب کمک کرد. من از نهاد کتابخانه گله مندم چرا که این کتابخانه ها برای خود ما نفعی ندارند. ما فقط کتابخانه را راه اندازی و به نام یک شهید مزین می کنیم و این مردم آن منطقه هستند که از آن استفاده می کنند. شاید باور نکنید اما 15 ارگان برای ایجاد کتابخانه بودجه دریافت می کنند اما عملا" کاری انجام نمی دهند.

البته منتی بر کسی نیست و ما این کار را با جان و دل انجام می دهیم اما از زمانی که در فضای مجازی تنها با انتشار یک پوستر کار گروه جهادی شهدا دیده و معرفی شده، از سوی بسیاری از خبرگزاری ها حمایت شده ایم و حدود 8000 جلد کتاب جمع آوری شده است. یا در منطقه محرومی از دامغان 5560 انسان زندگی می کردند که فاقد کتابخانه بودند. اگر تنها هزار نفر هم جذب کتابخانه بشوند و بابت مطالعه این کتاب ها تنها مسیر زندگی یک نفر در این میان عوض شود، یک نسل نجات پیدا می کنند.

 

فاش نیوز: آیا با تاسیس کتابخانه در مناطق محروم، کار گروه به اتمام می رسد؟

- اصلا اینطور نیست. ما با مسئولین کتابخانه ها دائما در ارتباط هستیم. کارها را رصد می کنیم و سالیانه کتاب هایی را که فرسوده و یا پاره شده از کتابخانه خارج و کتاب های جدید را جایگزین می کنیم.

 

فاش نیوز: استقبال کاربران و دانش آموزان از کتاب ها چگونه هست؟

- دانش آموزانی که حالا دارای کتابخانه شده اند به حدی ذوق و شوق داشتند که قابل توصیف نیست. البته ما در کنار بحث کتابخانه، سعی می کنیم به دانش آموزانی که غالبا دوران نوجوانی و سن حساسی را سپری می کنند، به دخترخانم ها چادر و مقنعه و به آقاپسرها پیراهن و یا پارچه پیراهنی اهدا کنیم. یعنی چیزهایی که در حد توان داشتیم و می توانستیم ارایه کردیم. به طوری که درحال حاضر از قم و تهران و مشهد درخواست احداث کتابخانه را داریم.

فاش نیوز: آیا نظارتی بر محتوای کتاب های اهدایی وجود دارد؟

- البته که هست. ما تمام این کتاب ها را پالایش می کنیم و ذکر این نکته که ما هر نوع کتابی را در خوراک ذهنی افراد قرار نمی دهیم. زیرا فکر آلوده می شود. البته کتاب ها تنها در قالب کتاب های مذهبی نیست بلکه کتاب های رمان، داستان، سیاسی، تاریخی و... را هم شامل می شود. برای مثال از هزار جلد کتابی که انتخاب کردیم، دوباره پالایش کردیم و این حساسیت به این دلیل هست که اگر خوراک ذهنی خوبی ارایه ندهیم و یک انسان به مسیر درستی هدایت نشود، فردای قیامت ما در قبال آن مسئولیم.

 

فاش نیوز: گروه جهادی شهدا در بحث کرونا و زمینه کمک های مومنانه چه کاری صورت داده است؟

- همانطور که عرض کردم این اقدامات پیشتر هم بود اما با فرمایشات حضرت آقا منسجم تر شد. به طوری که ما در 15 مرحله این کار را انجام دادیم که هر مرحله مزین به نام یکی از شهدا بود که مجموعا" بیش از 2500 بسته سبد غذایی شامل 18 قلم از اجناسی نظیر برنج، عدس و... با شناسایی تک تک خانواده های بی بضاعت و با کمک خیرین و مردم، هزینه آن را جمع آوری و اجناس را خریداری نموده و در اختیار این عزیزان قرار دادیم.

فاش نیوز: خیرین معمولا از اهالی شهرری و دولت آباد هستند؟

- خیر دوستانی از استرالیا، آلمان و حتی خارج از استان تهران هم مبالغی را برای ما ارسال می کنند. البته فضای مجازی نیز یاری رسان ما در این امر خیر بود زیرا ما تریبونی برای اطلاع رسانی نداشتیم اما در واقع فضای مجازی این امکان را فراهم آورد. البته بچه های فعال در گروه جهادی شهدا خود به لحاظ اقتصادی از طبقه متوسط و حتی متوسط رو به پایین هستند و از روی بیکاری و برای گذران وقت به این کار روی نیاورده اند بلکه در کنار کار و زندگی، از وقت خود هم می زنند و با علاقه پای کار هستند.

 

فاش نیوز: میانگین سنی افرادی که در این گروه فعال هستند، چقدر است؟

- به لحاظ سنی بزرگ ترین فرد گروه با 64سال سن و کوچک ترین آنها 17ساله هستند.

 

فاش نیوز: کمک های گروه جهادی شهدا بیشتر چه مناطقی را پوشش داده است؟

- مناطق محروم رودبار، دامغان و غرب کشور که شامل مناطقی از بیجار، زرین آباد و حلب که مجموعا 39 روستا را شامل می شود. بحث ضدعفونی این روستاها، طبخ و توزیع غذای گرم و توزیع نان صلواتی که همچنان ادامه دارد و در حواشی تهران نیز توزیع نان گرم را داریم که درحد توان، سفره ای بدون نان نماند.

 

فاش نیوز: لطفا" خاطره ای در این خصوص بیان کنید.

- برای مثال بابت ذبح گوسفند مردم حمایت خوبی کرده اند به طوری که ما ذبح می کنیم و گوشت آن را میان خانواده های بی بضاعت تقسیم می کنیم. این کار را در یکی از روستاها انجام دادیم. من خودم خجالت می کشیدم به یک خانواده روستایی یک تکه گوشت ببرم چرا که برای درست کردن یک وعده غذا نیاز به موادغذایی دیگری هم هست درحالی که آنها چیزی نداشتند.

و یا در بحث ضدعفونی ما به روستایی بین زنجان و کردستان ورود پیدا کردیم که 7 نفر کرونایی داشت و 2 نفر هم بر اثر این بیماری فوت کرده بودند و تا پیش از ورود ما هیچ گروه جهادی برای کمک به این 39 روستا ورود پیدا نکرده بود. جا دارد یادی کنم از بانویی به نام خانم نوری اهل سنندج دربهداری حلب که کوله به دوش می انداخت و تک به تک تمامی خانه ها را ضدعفونی می کرد. ایشان فقط طرح خود را می گذراند و موظف نبود این کار را انجام بدهد اما خودجوش این کار را انجام می داد و هنوز هم در آنجا مشغول به فعالیت است.

البته ما در شب ولادت امام حسن مجتبی (ع) از کادر درمانی ایثار و همچنین خانم نوری در همان زرین آباد با اهدای برشی از فرش آستان مقدس امام رضا (ع) یک کارت هدیه و یک شاخه گل از ایشان تقدیر کردیم. البته جنبه مادی و مالی آن ناچیز بود و با این کار فقط خواستیم تقدیر و توجه و ارزش کار ایشان و پرسنل کادر درمانی را یادآوری نماییم. یک شب هم برای افطار در خدمتشان بودیم و مبلغ 40 میلیون تومان تجهیزات پزشکی مورد نیاز این درمانگاه را خریداری و اهدا نمودیم. هدف این بود که خانواده های بی بضاعت که توان مالی پرداخت هزینه ندارند، با این کار هزینه کمتری را متقبل شوند.

فاش نیوز: از خود خیرین هم اگر معذوریتی ندارید، برایمان بگویید.

- اتفاقا جالب است که عنوان کنم یکی از خیرین فردی بود که فرزند خود را در بحث کرونا از دست داده بود و تمامی هزینه های مراسمات را به این کار اختصاص داده بود. به نظر من این فرهنگ بسیار خوبی است که در این شرایط کرونا، اگر امکان برگزاری اینگونه مراسمات نیست، درعوض می شود کار خداپسندانه تری کرد که قطعا مثمر ثمرتر، هم برای عزیز از دست رفته و هم کمک به یک هموطن باشد. خدا هم بیشتر راضی است.

 

فاش نیوز: برنامه های دیگری هم در دست اقدام دارید؟

- بله در مناطق غرب کشور روستاهایی را شناسایی کرده ایم که فاقد سرویس بهداشتی و حتی آب خوری هستند. مگر امکان دارد که یک دانش آموز دبستانی از 7صبح تا 12ظهر در مدرسه باشد، نه آب بخورد و نه از دستشویی استفاده کند؟ این امکان اصلا وجود ندارد. این مطالبی که عرض می کنم با عکس و سند هست. قرار است همین چند روز اخیر کار یکی از مدارس را دست بگیریم و شروع کنیم تا ان شالله خیرین کم کم مبلغ را به ما برسانند برای دیگر مدارس هم اقدام کنیم.

شاید باورتان نشود که ما خانواده هایی را شناسایی کرده ایم که حتی در منزلشان سرویس بهداشتی ندارند و از سرویس بهداشتی همسایه ها استفاده می کنند. تلاشمان این هست که پس از بحث مدارس، برای ساخت و تامین سرویس بهداشتی این منازل نیز ورود کنیم. البته بحث کرونا در آن مناطق شدت بیشتری گرفته و قرار است با استعلامی که از آموزش و پرورش آن منطقه می گیریم، اگر مدارس اول مهرماه بازگشایی نشوند، اولویت با خانه هاست.

فاش نیوز: صحبت شما با مسئولین و متولیان امر چیست؟

- اولا" مسئولینی که توانایی کمک کردن دارند، یاری رسان تمامی گروه های جهادی  فعال در کشور باشند. خواسته ما پول و حقوق نیست بلکه ما را در آن مناطق محرم حمایت کنند. برای من قابل قبول نیست نهاد کتابخانه ها که کتابخانه های کل کشور در دست اوست، نتواند ما را حمایت کند. البته قدری حمایت شده اما کافی نیست. اینکه متاسفانه پس از گذشت 40 سال از عمر انقلاب اسلامی، هنوز خانواده هایی هستند که نان کپک زده می خورند،  این درد بزرگی برای ما بچه مسلمان هاست. در همین پایتخت اسراف بی شمار داریم در حالی که در حاشیه های اطراف تهران خانواده هایی هستند که لنگ یک تکه نان هستند. سر تا ته تهران که نیم ساعت راه است یکی از شکم سیری درحد انفجار است و یکی هم از گرسنگی تلف می شود.

 ما در یکی از روستاهای اطراف دامغان خانواده ای را شناسایی کردیم که کف خانه و اطاق سیمان هست و کف آن با یک چادر پوشانده شده. بدون کمترین امکانات تلویزیون، کولر و یخچال و دیوار با دو بچه کوچک در آن زندگی می کردند. خانه از ترک به داخل، شکم زده بود. وقتی پرسیدم که این دیوار خطرناک است و ممکن است با یک لرزش فرو بریزد. مادر خانواده می گفت به خاطر همین بچه ها را شب ها درحیاط می خوابانم، خودم اینجا می خوابم. یعنی پس از گذشت 40 سال از انقلاب، هنوز این مشکلات پابرجاست. متاسفانه یک سری از مسئولین جز خیابان های معروف و مشهور تهران این جاها را نمی شناسند. من پای حرفم هستم. هرکدام از مسوولین که این خبر را خواندند و تمایل داشتند من خودم با آنها همراه می شوم و این مکان ها را نشانشان می دهم. اگر توانستند طاقت بیاورند بسم الله. یعنی شب سر راحت زمین می گذارند. من به تنهایی نمی توانم تحمل کنم که هموطنم یک شب سیر نمی تواند بخوابد و حتی یک نان ساده برای خوردن ندارد. خانواده ای را سراغ دارم که تنها نان آور خانواده از داربست سقوط کرده و قطع نخاع شده، خانواده او چه باید بکنند؟ به جز بحث معیشت، بحث درمان و فیزیوتراپی و اینکه زخم بستر نگیرد و... ما سبد غذایی که می بریم خودمان بیشتر شرمنده می شویم چرا که داخل آن چیزی نیست و چند روز آن خانواده را تامین می کند؟ در این شرایط اقتصادی بسیاری از خانواده ها تحت فشار هستند و تنها یک نان گرم گره گشای این همه مشکلات نیست.

 

فاش نیوز: سخن پایانی شما را هم می شنویم.

- هرکس که وصیت نامه شهید حاج قاسم سلیماتی را خوانده باشد، به بسیاری از دغدغه ها پی می برد. ما هم سعی کرده ایم دانش آموختگان مکتب حاج قاسم باشیم و این راه را ادامه بدهیم و امید داریم روزی برسد که نه منطقه محرومی وجود داشته باشد و نه خانواده بی بضاعتی و ما هم بیکار باشیم!!!

گفت و گو از صنوبر محمدی

 

 

 

 

 

 

اینستاگرام
کار گروه جهادی شهدا و دیکه گروه ها قابل تقدیر. در این شرایط اسفبار کرونایی اگه این گروه ها نباشن معلوم نیست چه بهایی سر اقشار محرم میاد
خدا از تک به ایشون راضی باشه.
سرکار خانم محمدی از شما هم ممنونیم.
باتشکر از شما بابت این مصاحبه گرم و صمیمی اجرکم عندالله
خدا به این جوانان جزای خیر در دنیا و آخرت عطا کنه که بدون هیچ چشمداشت مادی فرسنگها از خانه و کاشانه خود دور میشوند تا به هموطنان بی بضاعت خود رسیدگی کنند.
خداوکیلی من خودم نمیدونستم که عده ای هستند که حتی نون خالی برای خوردن ندارند.
از خانم فاش نیوز که همیشه بهترین خبرها و همچنین از خانم صنوبر محمدی که بهترین گزارشها را برای آگاهی جامعه فراهم می کنه بی نهایت سپاسگزارم
توفیقات روزافزون باد.
سلام من اصلا فکر نمیکردم که در نزدیکی تهران هم کسایی باشن که به نون شب محتاج باشن.این گزارش اطلاع رسانی خوبی بود برای من و امثال من که بیشتر یاد هم وطنانمون باشیم.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi