شناسه خبر : 76328
یکشنبه 22 تير 1399 , 09:15
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهر مهم «مأرب» در آستانه آزادی

منابع یمنی از خروج بخش زیادی از تجهیزات نظامی ائتلاف اشغالگر سعودی از شهر «مأرب» به عنوان مهم‌ترین پایگاه دولت مستعفی یمن در مرکز این کشور، خبر دادند.
به گفته منابع وابسته به دولت مستعفی یمن، ائتلاف سعودی به این جمع‌بندی رسیده است که شهر مأرب در مرکز یمن نیز به زودی همانند «نِهِم» و «الجوف»، به کنترل نیروهای ارتش و انصارالله یمن درخواهد آمد. نیروهای ارتش و کمیته‌های مرکزی یمن هم اکنون از سه جهت شهر «مأرب» را تحت محاصره خود دارند. همزمان، قبائل استان مأرب نیز به شدت از جنایت عناصر وابسته به حزب« الاصلاح» به علت قتل فجیع «محسن سبیعیان» و خانواده‌اش خشمگین هستند. شیخ سبیعیان از بزرگان استان مأرب بود، که نهم تیرماه به طرز فجیعی کشته شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، حزب اخوانی «الاصلاح» مهم‌ترین بخش عناصر وابسته به دولت مستعفی را تشکیل می‌دهد و مرکز این حزب نیز شهر «مأرب» به شمار می‌رود. بنابراین با آزاد‌سازی این شهر، یکی از مهلک‌ترین ضربات به ائتلاف سعودی وارد خواهد آمد.
به گفته دو منبع نظامی وابسته به دولت مستعفی، ائتلاف سعودی اقدام به خارج کردن سلاح‌های سنگین خود از مأرب به سمت منطقه «الودیعه» کرده و صرفا حضور نمادین در این شهر دارد و مأرب دیگر برای نیروهای اشغالگر سعودی، جای امنی نیست.
ائتلاف سعودی همچنین، اقدام به برکناری «عبدالحمید المزینی» فرمانده نیروهای خود در شهر مأرب کرده و همزمان، در حال رایزنی فشرده با قبائل منطقه برای جلب حمایت آن‌هاست؛ اما قتل فجیع «آل سبیعیان»، قبائل را نیز در موضع ضدیت با ائتلاف سعودی قرار‌داده است.
«عبدالسلام محمد» رئیس‌پژوهشکده مطالعات راهبردی یمن، به وبگاه العربی الجدید گفت که نقشه ائتلاف سعودی ضعیف کردن ارتش «منصور‌هادی» و حمایت از شورای انتقالی برای تسلط بر استان «شبوه» است و در این بین، کاری به پیشروی‌های انصار‌الله در مأرب هم ندارد.
نیروهای ارتش و کمیته‌های مرکزی یمن ۲۰ خرداد ماه با آزاد‌سازی منطقه «مدغل» در غرب شهر مأرب، در هفت کیلومتری این شهر مستقر شدند و این شهر از سه جهت تحت محاصره قرار دارد.
درگیری متحدان ریاض و ابوظبی
در حالی که متحدان عربستان سعودی و امارات در یمن این روزها مشغول مذاکره در ریاض هستند، اما عناصر نظامی دو طرف بار دیگر در جنوب یمن با یکدیگر درگیر شدند.
این درگیری‌ها که در استان «لحج» رخ داد، بسیار شدید گزارش شده و تعدادی از هر دو طرف کشته و زخمی شده‌اند.
به گزارش فارس، درگیری پس از آن آغاز شد که عناصر «شورای انتقالی جنوب» (مورد حمایت امارات) اقدام به باز‌سازی مواضع نظامی خود در یک منطقه مورد اختلاف کردند که با واکنش شبه‌نظامیان دولت مستعفی مواجه شد.
به گفته یک منبع نظامی، عناصر شورای انتقالی هفت تن از نیروهای دولت مستعفی را به اسارت خود در آورده‌اند.
این درگیری‌ها در شرایطی است که با گذشت بیش از یک سال از آغاز درگیری‌ها میان دو طرف در جنوب یمن و همزمان تلاش ریاض برای ایجاد توافق میان طرفین، دور جدید مذاکرات در ریاض در حال انجام است. البته در آبان ماه سال گذشته توافق ریاض میان طرفین امضاء شد، اما تا کنون عملی نشده و مذاکرات فعلی نیز برای اجرای توافق ریاض صورت می‌گیرد. شورای انتقالی جنوب که حمایت ابوظبی را به همراه دارد، مدعی خودمختاری در استان‌های جنوبی این کشور است.
طرح جدید سازمان ملل
یک منبع در دفتر «مارتین‌گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، به خبرگزاری «آناتولی» گفت، طرف‌های درگیر در یمن یعنی دولت مستعفی، دولت نجات ملی و ائتلاف سعودی، پیش‌نویس طرح جدید‌گریفیتس برای پایان دادن به بحران یمن را روز جمعه دریافت کرده‌اند.
آتش‌بس فراگیر در سرتاسر یمن، تشکیل کمیته هماهنگی نظامی به ریاست سازمان ملل و عضویت افسران عالیرتبه از طرفین نزاع برای نظارت بر آتش‌بس، اقدامات اقتصادی و انسانی و بازگشایی فرودگاه صنعاء، از جمله مفاد این طرح هستند.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi