چهارشنبه 25 تير 1399 , 12:40
مجلس یازدهم و تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران
دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۲ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مکلفند همسر و فرزندان شهدا، خواهر و برادر شهید، جانبازان، آزادگان، همسر و فرزندان آزادگان بالای یک سال اسارت، همسر و فرزندان جانبازان ۲۵ درصد به بالا، فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه و فرزندان آنان را...
فاش نیوز - طرح استفساریه اصلاح بند "ذ" ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه روز سه شنبه در دستور کار کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی قرار می گیرد.
براین اساس دو راه حل جهت تبدیل وضعیت ایثارگران وجود دارد:
- تامین بار مالی ناشی از استفساریه اصلاح بند ذ ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه: این طرح در شورای نگهبان به دلیل بار مالی و عدم تامین ردیف بودجه مستقل در بودجه سال 1399؛ رد شده است. بنابر این طرحی قابل تصویب و اجراء است که بار مالی ناشی از آن قبلاً محاسبه و در قانون بودجه کل کشور تأمین شده باشد. این طرح جهت تامین اعتبار نیاز به اصلاحیه قانون بودجه سال 1399 دارد که طی آن ردیف بودجه مستقل برای طرح اصلاح بند ذ ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه پیش بینی گردد. برنامه ششم توسعه در سال 1400 به پایان می رسد و اگر امسال طرح تبدیل وضعیت ایثارگران پس از تامین بودجه (در صورت تصویب بودجه)مورد تصویب شورای نگهبان قرار گیرد و برای اجرا از طریق دولت ابلاغ گردد فقط یک سال زمان باقی است تا مشمولان طرح تبدیل وضعیت اقدام نمایند که کاری بس دشوار است.
2- طرح اصلاح ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران نیز به زودی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می گیرد. باتوجه به اینکه قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، قانونی دائمی می باشد لذا محدود به بازه زمانی خاصی نمی گردد. همچنین با توجه به ماده 73 قانون جامع، منابع مالی مورد نیاز با حفظ سهم سایر منابع بنیاد، در قالب مفاد لوایح بودجه سنواتی پیش بینی خواهدشد که بار مالی ناشی از آن باید در لوایح بودجهی سنواتی منظور گردد. لذا شایسته است نمایندگان محترم مجلس در زمان تصویب اصلاحیهی لایحهی بودجه سال 1399، ردیف بودجه و منابع لازم را جهت تحقق قانون مذکور پیش بینی کنند. در زمانی که لایحه بودجه سنواتی در کمیسون برنامه و بودجه مورد بررسی قرار می گیرد، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران باید با حضوری فعال و پررنگ از قانون ایثارگران دفاع نماید. براساس ماده 74 قانون مذکور، نظارت بر حسن اجرای قانون و آیین نامه اجرائی آن، با رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران می باشد که هرگونه سستی و سهل انگاری در ایجاد فصل رفاه و تأمین اجتماعی ایثارگران و برنامه های ذیل آن در لایحه بودجه سنواتی با رئیس بنیاد شهید است و ایشان باید مورد بازخواست قرارگیرد.
پیشنهاد می گردد طرح اصلاح ماده 21 قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران به شرح زیر در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد:
- دستگاه های اجرایی موضوع ماده 2 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مکلفند همسر و فرزندان شهدا، خواهر و برادر شهید، جانبازان، آزادگان، همسر و فرزندان آزادگان بالای یک سال اسارت، همسر و فرزندان جانبازان 25 درصد به بالا، فرزندان جانبازان زیر 25 درصد و رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه و فرزندان آنان را که بصورت شرکتی (پیمانکاری)، قراردادی، پیمانی بهصورت بدون آزمون و خارج از سهمیههای استخدامی جذب و بکارگیری شدهاند را نسبت به تبدیل وضعیت استخدامی آنان پس از حداکثر سه ماه از شروع بهکار، توسط دستگاه محل خدمت به صورت رسمی قطعی، ثابت، دائم و یا سایر عناوین مشابه اقدام نمایند .
تبصره 1: سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه مکلفند نسبت به ایجاد شناسه استخدامی برای افراد فوقالذکراقدام و حقوق و مزایای ایشان را برقرار کند.
تبصره2: ایثارگران مشمول قانون فوق از شرط شرایط احراز رشته تحصیلی و سن معاف میباشند.
تبصره 3: دستگاههای موضوع ماده 2 قانون مکلفند، در صورت فقدان پست سازمانی مناسب برای افراد مذکور در مادهی فوق، نسبت به ایجاد پست مورد نظر از محل حذف پست های بلاتصدی و ایجاد پست سازمانی جدید متناسب با مشارالیهم اقدام نمایند.
تبصره4: دستگاه های اجرایی موضوع ماده 2 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مکلفند یکی از فرزندان کارکنان شهید، جانباز و آزاده اعم از شاغل، فوتشده و یا از کارافتاده را علاوه بر سهمیه استخدامی ایثارگران در همان دستگاه، پس از بازنشستگی پدر، استخدام نمایند.
در پایان بازخوانی پیام امام راحل به مناسبت روز پاسدار که خطاب به دستگاه اجرایی صادر گردیده است، در این مقال ضروری به نظر می رسد:
و لازم است عموم دستگاههای اجرایی اموری را که مربوط به شهدا و خانوادهی آنان و معلولین و مصدومین است با کمال سرعت عمل نموده و تسهیلات لازم را در مورد آنان معمول دارند؛ که اینان بر ما و ملت شریف حق بسیار بزرگی دارند. و اگر معلوم شود که کسانی در بعضی از ادارات و وزارتخانهها برای اجرای امور شهدای انقلاب و خانوادهی آنها اشکالتراشی میکنند، به عنوان ضدانقلاب باید مورد تعقیب واقع شوند.
( پیام امام به مناسبت روز پاسدار، صحیفه نور، ج ۱۲، ص ۱۸۳ - 26/3/59)
علی صیاد قبادی – کارشناس ارشد مدیریت و پژوهشگر حوزه اداری و استخدامی
خسته نباشی. این. مطلبی که شمانوشته ایی مطلبی بسیار حائز اهمیت است اماهمه این مطلب خلاصه اش میشودعدم تمکین دستگاه هاوقتی دستگاها ومسئولین رده بالایشان بسمت اهداف قانون جامع ایثارگران گرایش ندارند میشود اینکه. فرزندشهیدی هشت. سال است درمجموعه ای کارمیکند هنوز تبدیل وضعیت نشده است خانه ازپایبندمشکل دارد برادرم
اینو میدونم که تاریخ و زمان همه چیز رو نشون خواهد داد
من معلم حق التدریس ابتدائی هستم،با شش سال سابقه ،و حقوق یک میلیون تومان،،،،آیا واقعا این حق بنده و زحمتها ی پدر م هستش؟
اینکه فرزندان ایثارگرانی که مثل همه درس خواندن و زحمت کشیدن و سال ها به صورت قراردادی و یا ساعتی کار کردند الان امتیازی شاملشان شود چه اشکالی دارد ؟
درست است که حق بقیه هم هست ولی فرزندان ایثارگران و جانبازان هم کودن و به دردنخور نیستند .حالا امتیازی در نظر گرفته شده که امیدواریم اجرایی شود و ان شاgله که ساست های دولت در جهت بهسازی همه کسانی که سهمیه هم ندارند و بهبود وضعیت پیش برود چشم امید داریم به یاری خدا
تبدیل وضعیت استخدامی نه فقط برای ایثارگران بلکه حق همه کارکنانی است که سالها در سازمانهای دولتی مشغول به کار هستند و صلاحیت خود را نشان داده اند.
لیکن شرط اینکه قانونی به درستی اجرا شود، این است که اصل آن قانون به صورت متعارف تهیه شده باشند.
آیا این عادلانه است که یک ایثارگر بدون آزمون و یا شایستگی های لازم با سفارش و... به صورت شرکتی در یک سازمان دولتی مشغول به کار شود و سپس دولت الزام داشته باشد که ایشان را سه ماه بعد بدون آزمون جذب کند؟!
آیا ایثارگران مصون از خطا و اشتباه هستند؟
اصل این قانون اشتباه است و با اصل های بسیار مهم عدالت مداری، شایسته سالاری، کاهش حجم دولت، برون سپاری امور غیر حاکمیتی دولت و... مغایرت دارد .
برای تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران، سازمان اداری و استخدامی باید قبل از تصمیمات جدید مجلس و یک مصوبه غیر کارشناسی دیگر، راسا بخشنامه منصفانه ای تهیه و تنظیم کند و سریعا به همه سازمانها ابلاغ کند تا همه نیروهای شرکتی و قرارداد معین که مدارک تحصیلی دانشگاهی دارند بتوانند در شرایط عادلانه تبدیل وضعیت استخدامی داشته باشند .
در همه کشورها نیروها بعد از 6ماه تا 2سال تعیین تکلیف می شوند ولی در کشور ما نیروهایی هستند با 15 سال سابقه به صورت شرکتی
یا باید همسان سازی حقوق این نیروها اتفاق بیافتد یا تبدیل وضعیت