شناسه خبر : 76361
چهارشنبه 25 تير 1399 , 12:40
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مجلس یازدهم و تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران

دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۲ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مکلفند همسر و فرزندان شهدا، خواهر و برادر شهید، جانبازان، آزادگان، همسر و فرزندان آزادگان بالای یک سال اسارت، همسر و فرزندان جانبازان ۲۵ درصد به بالا، فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه و فرزندان آنان را...

فاش نیوز -  طرح استفساریه اصلاح بند "ذ" ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه روز سه شنبه در دستور کار کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی قرار می گیرد.

براین اساس دو راه حل جهت تبدیل وضعیت ایثارگران وجود دارد:

  1. تامین بار مالی ناشی از استفساریه اصلاح بند ذ ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه: این طرح در شورای نگهبان به دلیل بار مالی و عدم تامین ردیف بودجه مستقل در بودجه سال 1399؛ رد شده است. بنابر این طرحی قابل تصویب و اجراء است که بار مالی ناشی از آن قبلاً محاسبه و در قانون بودجه کل کشور تأمین شده باشد. این طرح جهت تامین اعتبار نیاز به اصلاحیه قانون بودجه سال 1399 دارد که طی آن ردیف بودجه مستقل برای طرح اصلاح بند ذ ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه پیش بینی گردد. برنامه ششم توسعه در سال 1400 به پایان می رسد و اگر امسال طرح تبدیل وضعیت ایثارگران پس از تامین بودجه (در صورت تصویب بودجه)مورد تصویب شورای نگهبان قرار گیرد و برای اجرا از طریق دولت ابلاغ گردد فقط یک سال زمان باقی است تا مشمولان طرح تبدیل وضعیت اقدام نمایند که کاری بس دشوار است.

2- طرح  اصلاح ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران نیز به زودی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می گیرد. باتوجه به اینکه قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، قانونی دائمی می باشد لذا محدود به بازه زمانی خاصی نمی گردد. همچنین با توجه به ماده 73 قانون جامع، منابع مالی مورد نیاز با حفظ سهم سایر منابع بنیاد، در قالب مفاد لوایح بودجه سنواتی پیش بینی خواهدشد که بار مالی ناشی از آن باید در لوایح بودجه‌ی سنواتی منظور گردد. لذا شایسته است نمایندگان محترم مجلس در زمان تصویب اصلاحیه‌ی لایحه‌ی بودجه سال 1399، ردیف بودجه و منابع لازم را جهت تحقق قانون مذکور پیش بینی کنند. در زمانی که لایحه بودجه سنواتی در کمیسون برنامه و بودجه مورد بررسی قرار می گیرد، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران باید با حضوری فعال و پررنگ از قانون ایثارگران دفاع نماید. براساس ماده 74 قانون مذکور، نظارت بر حسن اجرای قانون و آیین نامه اجرائی آن، با رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران می باشد که هرگونه سستی و سهل انگاری در ایجاد فصل رفاه و تأمین اجتماعی ایثارگران و برنامه های ذیل آن در لایحه بودجه سنواتی با رئیس بنیاد شهید است و ایشان باید مورد بازخواست قرارگیرد. 

 پیشنهاد می گردد طرح اصلاح ماده 21 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به شرح زیر در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد:

  • دستگاه های اجرایی موضوع ماده 2 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مکلفند همسر و فرزندان شهدا، خواهر و برادر شهید، جانبازان، آزادگان، همسر و فرزندان آزادگان بالای یک سال اسارت، همسر و فرزندان جانبازان 25 درصد به بالا، فرزندان جانبازان زیر 25 درصد و رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه و فرزندان آنان را که بصورت شرکتی (پیمانکاری)، قراردادی، پیمانی به‌صورت بدون آزمون و خارج از سهمیه‌های استخدامی جذب و بکارگیری شده‌اند را نسبت به تبدیل وضعیت استخدامی آنان پس از حداکثر سه ماه از شروع به‌کار، توسط دستگاه محل خدمت به صورت رسمی قطعی، ثابت، دائم و یا سایر عناوین مشابه اقدام نمایند .

تبصره 1: سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه مکلفند نسبت به ایجاد شناسه استخدامی برای افراد فوق‌الذکراقدام و حقوق و مزایای ایشان را برقرار کند.

 تبصره2: ایثارگران مشمول قانون فوق از شرط شرایط احراز رشته تحصیلی و سن معاف می‌باشند.

تبصره 3: دستگاه‌های موضوع ماده 2 قانون مکلفند، در صورت فقدان پست سازمانی مناسب برای افراد مذکور در ماده‌ی فوق، نسبت به ایجاد پست مورد نظر از محل حذف پست های بلاتصدی و ایجاد پست سازمانی جدید متناسب با مشارالیهم اقدام نمایند.

تبصره4: دستگاه های اجرایی موضوع ماده 2 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مکلفند یکی از فرزند‌‌‌‌‌‌‌‌ان کارکنان شهید‌‌‌‌‌‌‌‌، جانباز و آزاد‌‌‌‌‌‌‌‌ه اعم از شاغل، فوت‌شد‌‌‌‌‌‌‌‌ه و یا از کارافتاد‌‌‌‌‌‌‌‌ه را‌‌‌‌‌‌‌‌ علاوه بر سهمیه استخد‌‌‌‌‌‌‌‌امی ایثارگران د‌‌‌‌‌‌‌‌ر همان د‌‌‌‌‌‌‌‌ستگاه، پس از بازنشستگی پدر، استخد‌‌‌‌‌‌‌‌ام نمایند‌‌‌‌‌‌‌‌.

در پایان بازخوانی پیام امام راحل به مناسبت روز پاسدار که خطاب به دستگاه اجرایی صادر گردیده است، در این مقال ضروری به نظر می رسد:

و لازم است عموم دستگاه‌های اجرایی اموری را که‏ ‏مربوط به شهدا و خانواده‌ی آنان و معلولین و مصدومین است با‏ ‏کمال سرعت عمل نموده و تسهیلات لازم را در مورد آنان معمول‏ ‏دارند؛ که اینان بر ما و ملت شریف حق بسیار بزرگی دارند. و اگر‏ ‏معلوم شود که کسانی در بعضی از ادارات و وزارتخانه‌ها برای‏ ‏اجرای امور شهدای انقلاب و خانواده‌ی آنها اشکال‌تراشی می‌کنند، به عنوان ضدانقلاب باید مورد تعقیب واقع شوند.

( پیام امام به مناسبت روز پاسدار، صحیفه نور، ج ۱۲، ص ۱۸۳ - 26/3/59)

علی صیاد قبادی کارشناس ارشد مدیریت و پژوهشگر حوزه اداری و استخدامی

اینستاگرام
با سلام
تبدیل وضعیت استخدامی نه فقط برای ایثارگران بلکه حق همه کارکنانی است که سالها در سازمانهای دولتی مشغول به کار هستند و صلاحیت خود را نشان داده اند.
لیکن شرط اینکه قانونی به درستی اجرا شود، این است که اصل آن قانون به صورت متعارف تهیه شده باشند.
آیا این عادلانه است که یک ایثارگر بدون آزمون و یا شایستگی های لازم با سفارش و... به صورت شرکتی در یک سازمان دولتی مشغول به کار شود و سپس دولت الزام داشته باشد که ایشان را سه ماه بعد بدون آزمون جذب کند؟!
آیا ایثارگران مصون از خطا و اشتباه هستند؟
اصل این قانون اشتباه است و با اصل های بسیار مهم عدالت مداری، شایسته سالاری، کاهش حجم دولت، برون سپاری امور غیر حاکمیتی دولت و... مغایرت دارد .

برای تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران، سازمان اداری و استخدامی باید قبل از تصمیمات جدید مجلس و یک مصوبه غیر کارشناسی دیگر، راسا بخشنامه منصفانه ای تهیه و تنظیم کند و سریعا به همه سازمانها ابلاغ کند تا همه نیروهای شرکتی و قرارداد معین که مدارک تحصیلی دانشگاهی دارند بتوانند در شرایط عادلانه تبدیل وضعیت استخدامی داشته باشند .
در همه کشورها نیروها بعد از 6ماه تا 2سال تعیین تکلیف می شوند ولی در کشور ما نیروهایی هستند با 15 سال سابقه به صورت شرکتی
یا باید همسان سازی حقوق این نیروها اتفاق بیافتد یا تبدیل وضعیت
دوست خوبم سلام
خسته نباشی. این. مطلبی که شمانوشته ایی مطلبی بسیار حائز اهمیت است اماهمه این مطلب خلاصه اش میشودعدم تمکین دستگاه هاوقتی دستگاها ومسئولین رده بالایشان بسمت اهداف قانون جامع ایثارگران گرایش ندارند میشود اینکه. فرزندشهیدی هشت. سال است درمجموعه ای کارمیکند هنوز تبدیل وضعیت نشده است خانه ازپایبندمشکل دارد برادرم
کمپین تخفیف 30 درصد شهریه لطفا حمایت کنید در فارس
کشوری که به فکر ایثارگرانی که در زمان نیاز به کشورشون بدون چشمداشتی کمک کردن و حالا زمانی ست که این کشور دینشو به این عزیزان ادا کنه نباشه ادامه حیاتش قطعا با مشکل مواجه خواهد شد حتی کشورهایی مثه امریکا که هر روز داریم جبهه استکبار می نامیم اینو میدونه ولی ایران شده سپاه اسلام زمان امام علی(ع) که خوب و بدش رو نمیدونس و تیشه به نابودی خودش زد ...
اینو میدونم که تاریخ و زمان همه چیز رو نشون خواهد داد
انشاالله با این مجلس انقلابی این اتفاق خواهد افتاد و تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر صورت میگیرد. توکل به خدا
فکری هم به فکر حقوق و بیمه جانبازان معسر تحت نظر ساتا بکنید. در حالیکه جانبازان زیر 25 درصد تحت پوشش بنیاد شهید ماهانه 1 میلیون و 790 هزار تومان حقوق می گیرند و حق داشتن بیمه تامین اجتماعی به صورت خویش فرما و حق داشتن مسکن هم دارند ولی جانبازان زیر 25 درصد تحت پوشش ساتا فقط 860 هزار تومان حقوق می گیرند. تازه حق داشتن مسکن و بیمه خویش فرما هم ندارند. تنها وجه اشتراک آنها نداشتن حقوق رسمی است.برای رفع این تبعیض شدید بین ایثارگران که توسط دولت بویژه جناب آقای نوبخت ایجاد شده یا پرونده جانبازان ساتا طبق قانون به بنیاد شهید برود و یا اینکه سرمایه لازم به ساتا پرداخت کنید و شرایط اعسارش هم مانند بنیاد شهید شود و رزمنده یا جانباز دارای خانه و بیمه خویش فرما را ثروتمند محسوب نکند.
قرآن کریم میفرماید*شیطان خطاب به خداوند گفت، همه نسل بشر را فریب خواهم داد الی مخلصین. (که مخلصین همان پیامبران و معصومان بوده اند). پس این همه ستم هاییکه اقشار مختلف به یکدیگر و خودشان می‌کنند نتیجه وسوسه شیطان و هوای نفس خودشان است و همه بیهوده آفریده نشده اند آزمایش می‌شوند. کسانیکه با پوشیدن لباس خاص خود راقشر روحانیت نامیده اندنیز مستثنانیستندومجازاتشان به فرموده خداوند بیش از سایرین خواهد بود.
باسلام دوستان جانبازان عزبر زید۲۵ددصد اگریادتان باشد ففط دوره خاتمی گه ریبی جمهوربود سال۸۴ برای ما جانبازان حقوق وفیش حقوقی وفیش هاب همون وقت اکثر بچه های جانبازان دارن موقعی که احمدی رییس جمهور شد دیگر هیچ اعتباری به ما جانبازان زیر۲۵درصد ندادند حتی مراجعه مکردیم چراحقوق ماشد ۵۰ هزازتومان کمک معیشتی دیگر حقوق ما اونرمان چهارصد هزار تومان بود دیگر زمان احمدی نژاد ومجلسش حق وحقوق مارا قطع کردن واسلام خرالعنتشان کند انشااله
با سلام و خسته نباشد ، لطفا تاریخ دستور کار مجلس هم قید شود که کدام روز سه شنبه را میگویید
یعنی پدر بنده که حضور دو ساله در جبهه اونم خط مقدم دارند مثل فاو هویزه شلمچه نباید امتیازی داشته باشه اقایی که اون بالا پیام میدی و دم از شایستگی میزنی پدر من شایستگیشو در دوران جنگ نشون داده و بارها مورد تشویق قرار گرفته ولی کی الان قدرشو میدونه شما از کجا خبر داری که موج خمپاره یعنی چی گشنگی کشیدن یعنی چی خواب نداشتن یعنی چی . در سرما گرما بودن یعنی چی یعنی الان بنده که مدرک فوق دیپلم دارم و در حال حاضر دارم ادامه تحصیل میدم با سابقه ۸ سال خدمت به صورت شرکتی حداقل نباید یک قرارداد کارگری داشته باشم .من استخدام رسمی نمیخام فقط ما رو از سر شرکت باز کنید با حقوق ۲۷۰۰ اونم در منزل اجاره ای خودتون قضاوت کنید .هنوز که هنوز اثرات جنگ روی حرف زدن و حرکات پدرم مشخصه ۴۰ سال داره میگذره فقط تنها حرفی که میزنه میگه پسرم کاری که برای من نکردندانشالله شما رو حمایت کنند هنوز دست های پینه بسته ی که از کارگری شکل گرفته مشخصه وقتی شما یک ایثارگر که از جون خودش میگذره برای وطن نادید میگیرید دیگه توقعی نیست درسته فکری بحال همه باید کرد اما حداقل احترام رو برای ما قشر سوخته قائل باشید نه این که بگید شایستگی ندارند شایستگی از نظر شما دید متفاوت نقطه کوریست که میبینید
پدرم با پنجاه ماه ، ساقه جبهه ،
من معلم حق التدریس ابتدائی هستم،با شش سال سابقه ،و حقوق یک میلیون تومان،،،،آیا واقعا این حق بنده و زحمتها ی پدر م هستش؟
سلام خسته نباشید من ۴ ساله که در بسته خرید خدمات آموزش وپرورش با مدرک لیسانس آموزش ابتدایی هستم وفرزند شهیدم پس چرا کاری برای تبدیل وضعیتم نمی شه وسنگ جلو پام می اندازند خواهش می کنم رسیدگی کنید از اصفهان کد ملی ۱۱۷۱۰۹۰۱۱۰ می باشم
سلام و عرض ادب.خواستم یه درد و دل کنم خواستم به گوش شما برسونم که فرزند جانباز 70ددرصد شیمیایی جنگ تحمیلی هستم.پدرم به قرآن مستاجر است و بازنشسته با یه برادر بیکار در منزل که تحصیلات دانشگاهی داره.خواستم بگم 13 ساله در شهرداری هستم تازه دو ساله قرارداد یه ساله موقت باهامون بستن.چرا بعضیها فکر میکنن که همه چی واسه ایثارگرانه بخدا نیست به والله نیست.حتی در محل کار از ما متنفرم هستن من با مدرک بالای دانشگاهی نگهبان شهرداریم.پس بذارید یه فکری برای فرزندان ایثارگر بکنن چون حقشونه....چون زجر دیده ایم...
سلام ارادت خدمت شمامن برادرشهیدهستم خواستم بپرسم این قانون روکی اجرامیکنند. ممنون ازشما
سلام مصوبه تبدیل وضعیت ایثارگران درمجلس یازدهم به کجارسید چراخبری ازش نمیرسه نتیجه کمسیون بودجه درموردش به کجارسید
خود ایثارگران باید تبدیل وضعیت بشوند نه فرزندان و برادر و خواهر و همسایه، کسانی هستند که در بهترین دانشگاه درس خونده ولی بیکار هست و منتظر آزمون هست تا در شرایط برابر و یکسان رقابت بکنه ولی اینها دور از انصاف مروت بدون آزمون رسمی بشوند.
سلام دست مجلس درد نکنه که به فکر ایثارگران هستند پس تکلیف فرزندان ایثارگر که در ۵ ساله ششم استخدام شدند به شکل قراردادی چه می شود عدالت کلمه ولاییست که سخت به آن می رسند بین فرزندان ایثارگر برنامه توسعه پنجم و برنامه توسعه ششم فرق نگذارید لطفا
با سلام
اینکه فرزندان ایثارگرانی که مثل همه درس خواندن و زحمت کشیدن و سال ها به صورت قراردادی و یا ساعتی کار کردند الان امتیازی شاملشان شود چه اشکالی دارد ؟
درست است که حق بقیه هم هست ولی فرزندان ایثارگران و جانبازان هم کودن و به دردنخور نیستند .حالا امتیازی در نظر گرفته شده که امیدواریم اجرایی شود و ان شاgله که ساست های دولت در جهت بهسازی همه کسانی که سهمیه هم ندارند و بهبود وضعیت پیش برود چشم امید داریم به یاری خدا
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi