شناسه خبر : 76368
پنجشنبه 26 تير 1399 , 11:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نقد کارشناسی اشتغال به‌کار جانبازان حالت اشتغال

قانونگذار (بند«ح» ماده(۸۸) قانون برنامه ششم توسعه)، ایثارگران، فرزندان شهدا و رزمندگان با حداقل دوازده ماه سابقه‌ی حضور در جبهه را مجاز دانسته در دو صندوق تامین اجتماعی و صندوقی دیگر عضو باشد؛ در هر دو صندوق به‌طور مستقل بازنشسته شده و...

فاش نیوز - بنام خدا؛ موضوع اشتغال به‌کار جانبازان حالت اشتغال از قدیمی‌ترین مسایلی است که از سال‌ها قبل دستمایه‌ی نقدها، بخشنامه‌های ضدونقیض، استعلامات حقوقی و پاسخ‌های متعارض و شکایت‌های قضایی بوده‌است و رویه‌های گوناگونی را در برخورد با آن در دستگاه‌های مختلف شاهد بوده‌ایم.

در این یادداشت ضمن پرهیز از طرح تاریخچه و پراکنده‌گویی و اطناب، به‌دلیل تداوم نگرانی برخی از ایثارگران مشمول و اقدامات مغایر قانون تعدادی از دستگاه‌های اجرایی، مهمترین نکات قانونی در قالب پرسش و پاسخ به‌صورت مستند یادآوری می‌گردد.

1- آیا دریافت دو حقوق از یک صندوق برای ایثارگران مشمول قانون حالت اشتغال ایراد دارد؟ خیر.

اولا: «ایثارگران و فرزندان شهدا مشمول قوانین، مقررات و ضوابط استخدامی خاص مربوط به خود بوده و کلیه‌ی دستگاه‌های مشمول ماده(2)قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مکلف به اجرای آن هستند.» (بند «ح» ماده (87) قانون برنامه ششم توسعه)

ثانیا: قانون‌گذار به صراحت عنوان کرده‌است: «حقوق حالت اشتغال جانبازان و آزادگان از کار افتاده‌ی کلی موضوع مواد«38» و «39» این قانون در صورت اشتغال در دستگاه‌های موضوع بند «الف» ماده‌ی (2) این قانون قطع نمی‌گردد.» (تبصره(2) ماده (39) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران)

تبصره فوق الذکر بر دو نکته مهم دلالت دارد.

اول اینکه: تصریح و تاکید قانون‌گذار بر عدم قطع حقوق مشمولین قانون حالت اشتغال، خود گواه و مجوزی است بر مجاز بودن استخدام این گروه از ایثارگران در دستگاه‌های موضوع بند«الف» ماده (2)قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران.

دوم اینکه: در این قانون با تاکید بر این که مشمولین مواد(38) و (39) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مدنظر هستند. در واقع هم مشمولین حالت اشتغال غیرشاغل و هم شاغل در دستگاه‌های موضوع بند «الف» ماده(2) را مجاز به دریافت هم‌زمان حقوق حالت اشتغال و حقوق اشتغال در دستگاه‌های مذکور دانسته است.

به عبارتی مثلا اگر جانبازی در وزارت کشور مستخدم بوده و حالت اشتغال شناخته شود و بعدا به عضویت هیات علمی دانشگاه درآید می‌تواند هر دو حقوق را دریافت کند. همان‌گونه که جانباز فاقد شغل حالت اشتغال مثلا در آموزش و پرورش هم استخدام شده باشد می‌تواند هر دو حقوق را دریافت کند.

2- آیا جانبازان حالت اشتغال و یا به‌طور کلی، جانبازان می‌توانند از دوصندوق مستمری بازنشستگی دریافت کنند؟ بله؛

قانونگذار (بند«ح» ماده(88) قانون برنامه ششم توسعه)، ایثارگران، فرزندان شهدا و رزمندگان با حداقل دوازده ماه سابقه‌ی حضور در جبهه را مجاز دانسته در دو صندوق تامین اجتماعی و صندوقی دیگر عضو باشد؛ در هر دو صندوق به‌طور مستقل بازنشسته شده و از هر دو صندوق مستمری بازنشستگی دریافت کند.

با عنایت به موارد پیش‌گفته قطع حقوق حالت‌اشتغال یا حقوق ایثارگر مشمول در دستگاه دیگر به بهانه‌ی ممنوعیت دریافت دو حقوق از یک یا چند صندوق، محمل قانونی ندارد.

غلامرضا یاوند عباسی

اینستاگرام
سلام جناب آقای یاوند عباسی
تا وقتی که قوانین به صورت نامتعارف نوشته و اجرا شود. این تعارض ها وجود خواهد داشت.
اقای عباسی شما گفته اید
اگر جانبازی در وزارت کشور مستخدم بوده و حالت اشتغال شناخته شود و بعدا به عضویت هیات علمی دانشگاه درآید می‌تواند هر دو حقوق را دریافت کند. همان‌گونه که جانباز فاقد شغل حالت اشتغال مثلا در آموزش و پرورش هم استخدام شده باشد می‌تواند هر دو حقوق را دریافت کند.

چنین قانونی درست نیست و نباید باشد که یک ایثارگر دو بار از خزانه دولت حقوق و پاداش و مزایای ایثارگری ، حق اولاد و عائله مندی و....بگیرد .
البته ایثارگری که فاقد شغل بوده و حالت اشتغال بنیاد است، اگر بتواند در مشاغل ازاد مشغول بکار شود، حق اش هست که از دو صندوق حقوق بگیرد و این درست است .
اقای عباسی از جنابعالی انتظار این است که برای اصلاح قوانین تلاش کنید
قانون درست این است که مزایای ناشی از ایثارگری باید از مزایای ناشی از شغل کاملا تفکیک شود .
حق ایثار همه خانواده بزرگ ایثارگران با عدالت پرداخت شود .
قوی را قوی تر کردن و ضعیف را ضعیف نگه داشتن کار درستی نیست .
اعضای هیات علمی حقوق خوبی دریافت می کنند .
کمی هم به فکر رزمندگان معیشت بگیر ساتا باشید که با 5 سال حضور در جبهه حدود 800 هزار تومان دریافت می کنند
قانون حالت اشتغال از ریشه اشکال دارد
سلام احسنت برنگاه کارشناسی ودقیق در خصوص حقوق جانبازان حالت اشتغال
از کارشناسان محترم قانون حالت اشتغال تقاضا داریم ، با در نظر گرفتن تناقضات جدی در اجرای ماده (39) لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران ، و اصلاحیه تبصره 2 این قانون ، که در هر دو موضوع در پایان قید شده ،" حقوق این گروه قطع می گردد"
در اینجا ماده 2 قانون 39 در لایحه خدمات رسانی به ایثارگران و آخرین اصلاحیه نیز آمده ، چطور قانون از قطع پرداخت اطلاع می دهد اما کارشناسان این امر متذکر می شوند که پرداخت دو حقوق از صندوق دولت بلامانع است.
ماده (39) قانون جامع خدمات رساني
تبصره 2- حقوق حالت اشتغال جانبازان و آزادگان ازكارافتاده كلي موضوع مواد (38) و (39) اين قانون در صورت اشتغال در دستگاه هاي موضوع بند «الف» ماده (2) اين قانون "قطع مي گردد".
آخرین اصلاحیه :
ماده (39) قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران به شرح زير اصلاح مي گردد:
حقوق و مزاياي حالت اشتغال مستخدمان شهيد، مفقودالاثر، اسرا، آزادگان و جانبازان ازكارافتاده كلي دستگاه ها اعم از كشوري و لشكري، همانند مستخدمان شاغل با دو گروه يا طبقه يا عناوين مشابه بالاتر و با واريز كسور بازنشستگي (سهم دستگاه و مستخدم) تا رسيدن به شرايط عمومي بازنشستگي توسط دستگاه مربوط و پس از آن توسط صندوق بازنشستگي ذيربط پرداخت مي شود
- تبصره «2» به شرح زير اصلاح مي گردد:
حقوق حالت اشتغال جانبازان و آزادگان ازكارافتاده كلي در صورت اشتغال در دستگاه هاي موضوع بند «الف» ماده (2) اين قانون"قطع مي گردد".

جمع بندي و نتيجه گيري
تناقض آشکار در صراحت قانون و نظر کارشناسان
نامشخص بودن دلایل توجيهي طراحان،
نامشخص بودن ابعاد اجرايي آن براي دستگاه هاي ذيربط،
ايجاد تبعيض و اشاعه احساس نارضايتي در جامعه ايثارگري كشور،
مغايرت با اصل هفتادوپنجم (75) قانون اساسي، با اصلاح ماده (39) قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران در چارچوب طرح فوق موافق نيست و پيشنهاد رد كليات طرح را دارد.والسلام.
با سلام؛
با توجه به نقد کارشناس محترم به قانون حالت اشتغال جانبازان، معلوم و مشخص هست که قانون صراحت دارد و ما جانبازان هم به این قانون علم داریم ،اما چرا این قانون الخصوص ماده ۳۹،تبصره ۲ اجرا نمی شود ؟
سلام وعرض ادب
ضمن تشکر از مسولین محترم فاش نیوز خواهشمنداست در خصوص قطع ماده 38 جانبازان حالت اشتغال که بیمه پردازی در مشاغل آزاد داشته اند و بازنشسته سازمان تامین اجتماعی شده اند خواهمند است از عزیزان فاش نیوز نگزارید بخشی از حقوق که مربوط به ماده 38 است را قطع کنند. ممنون بابت هم زحماتی که متحمل میشوید خداوند به شما عمر با عزت عطا فرماید آمین
با سلام جانباز ۶۵% حالت اشتغال هستم جهت عودت به کار درخواستی را ابلاغ کردم اما بنا به ماده ۱۶ که در مورد حالت اشتغال بودن اینجانب مرا از عودت به کار منع کرده است محترمانه اعتراض دارم اگر راهی برای اینجانب وجود دارد لطفا مرا راهنمایی بفرمایید با تشکر از آقای غلامرضا یاوند عباسی بابت نظریه به حق و مطالبه گرشون
سلام. یه سوال. جانباز حالت اشتغال. درصورت بازنشستگی. با این وصف بایستی حقوق حالت اشتغالی که قبلا به حساب یازمانی در ان مشغول به کار لوده رو دریافت کنه؟ لطفا طریقه وصول این حقوق قطع شده رو بفرمایید تا بتوانیم برای وصل مجددش اقدام نماییم. تشکر
سلام چرا ماده 38 برا ما اجرایی نشده میگن چون قبلا شاغل بودید خواهشا به این مسله ورود کنید ممنون
سلام بنیاد شهید فقط ساز خودش میزنه فراتر قوانین عمل میکنه فقط به فکر قطع حقوق جانبازان است
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi