شناسه خبر : 76369
سه شنبه 24 تير 1399 , 09:14
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اثر بازگشت شهید نسیم افغانی در میان دو ملت

اثر بازگشت شهید نسیم افغانی در میان دو ملت+فیلم

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: تاریخ مشترک چند هزار ساله، افتخارات مشترک و دین و زبان مشترک نشان دهنده پیوند دو ملت ایران و افغانستان است.

در پی تفحص پیکر مطهر مجاهد افغانستانی دفاع مقدس، شهید «نسیم افغانی» که در عملیات «والفجر 1» در ارتفاعات 141 و 142 عراق در سال 1362 به درجه رفیع شهادت نائل آمده بود، پیکر این شهید والامقام 9 تیر ماه 1399 به دست خادمان حرم رضوی در این استان مقدس تشییع و تدفین شد.

بسیجی شهید «نسیم افغانی» فرزند «میرزا محمد» متولد 1330 هزاره افغانستان، دارای پلاک هویت به شماره CJ519396 جمعی گردان «سیف‌الله» گروهان سه از تیپ جوادالائمه (ع) لشکر 5 نصر بود که فرماندهی این گردان را شهید «جواد آخوندی» بر عهده داشته است. رَسته‌ این مجاهد افغانستانی دفاع مقدس آرپی‌جی‌زن بوده است. پیکر این شهید با عنایت رهبر معظم انقلاب توسط خادمان حرم امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی تدفین شد. خانواده شهید نسیم افغانی در بمباران افغانستان توسط ارتش شوروی به شهادت رسیده بودند.

مراسم یادبودی برای شهید نسیم افغانستانی به صورت آنلاین در حرم مطهر رضوی و در جوار مزار مطهرش برگزار شد که طی آن به نکات مهمی در مورد یادآوری اتحاد دو ملت افغانستان و ایران پرداخته است.

تشییع پیکر شهید نسیم افغانی بار دیگر بیش از هر چیز پیوندهای عمیق دو ملت را مطرح کرد. وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، طی سخنانی به پیشینه حمایت دو ملت ایران و افغانستان از یکدیگر اشاره کرد و گفت: امثال شهید نسیم افغانی نشانه‌هایی هستند که به این ملت واحد که در دو بخش سیاسی جدا از هم زندگی می‌کنند یادآوری کنند که ما یک ملتیم. روزگاری در شرایطی که شوروی به ایران گفت از حمایت افغانستانی‌ها دست بکش تا ما به صدام کمک نکنیم، آن هم در روزهایی که تحت بمباران مناطق مسکونی و بمباران شیمیایی صدام بودیم و تمام جهان غرب علیه ما متحد شده بود، موضع پر افتخار حضرت امام را به خاطرداریم که گفت: «نه ما از ملت خودمان دست نمی‌کشیم.»

وی افزود: تاریخ مشترک چند هزار ساله، افتخارات مشترک و دین و زبان مشترک نشان دهنده مشترک بودن این دو ملت است. شهید رجبعلی غلامی نیز یکی دیگر از برادران عزیز افغانستانی ما بود که در جنگ تحمیلی به شهادت رسید. او الان در بجستان غریب است و کسی را ندارد ولی مزار او در ایران شبهای جمعه از مزار شهدای دیگر پر رفت و آمدتر است و مردم برای او نذر می‌کنند.

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi