شناسه خبر : 76411
چهارشنبه 25 تير 1399 , 11:14
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شاهرگ اقتصادی یمن چگونه از اشغال ائتلاف سعودی خارج می‌شود؟+عکس

یمنی (2).jpg

رزمندگان از ماهها قلب عملیات گسترده ای را برای آزادی قلب یمن آغاز کرده اند که همچنان در جریان است و تحولات میدانی نشان می دهد ائتلاف به سرکردگی آمریکایی ها و سعودی ها باید شکست را بپذیرند.

بهمن ماه سال ۹۸ رزمندگان یمنی در میدان نبرد شروع طوفانی داشتند و در یک عملیات غافلگیرانه موفق شدند به اشغال مناطق شرقی پایتخت (استان صنعاء) پایان دهند و از سویی دیگر مناطقی از جنوب غرب استان الجوف را به همراه بخش هایی از غرب استان مارب به کنترل دربیاورند.

این پیروزی های میدانی چشمگیر که سعودی ها را در شوک مطلق فرو برد پایان کار نبود و مقدمه ای برای نیروهای یمنی بود که عملیات بزرگ را برای رسیدن به مناطق حیایی استان مارب از جمله شهر مارب و میدان های نفتی (الصافر) کلید بزنند که البته به چند مرحله پیش عملیات هم نیاز داشت.

مبداء اصلی پیش عملیات که می توانست راه را برای رسیدن به مرکز استان مارب باز کند، سه راهی بسیار مهم الجوف (جاده صنعاء - مارب - الجوف) بود و رزمندگان از این منطقه علیه نیروهای ائتلاف سعودی وارد عمل شدند و سه محور را برای به نتیجه رساند هدف نهایی گشودند.

اعلام الحربی

محور نخست عملیات، جنوب غرب استان الجوف بود و نیروهای یمنی از سه راهی الجوف حملات را برای پیشروی و پاکسازی مناطق اشغالی در این محور علیه نیروهای ائتلاف آغاز کردند و مناطق مهمی از جمله «الغیل، الخلق و...» را آزاد و به سیطره درآوردند.

نیروهای یمنی در ادامه این عملیات بخش «الحزم» مرکز استان الجوف را پاکسازی و خود را به پایگاه بسیار مهم و راهبردی «اللبنات» رساندند؛ با رسیدن رزمندگان به این پایگاه استراتژیک دو محور برای حرکت به سمت شهر مارب و میدان های نفتی باز شد. (محور شماره یک در نقشه میدانی)

در حال حاضر عملیات در این بخش (پایگاه اللبنات یا همان محور شماره یک) تا حدودی کند شده است اما پیشروی ها از سه راهی الجوف به سمت پایگاه مهم «ماس» که محور دوم عملیات نام گرفته با وجود مقاومت شدید ائتلاف سعودی ادامه دارد.

به گزارش مشرق، نیروهای یمنی در محور سوم عملیات از سمت سه راهی الجوف به سوی منطقه «صرواح» در غرب استان در حال پیشروی هستند و تاکنون مناطق مهمی از جمله «الاشقری، الدیش، کوه هیلان و ... » در این بخش پاکسازی شده است.

هدف اصلی نیز در این محور تامین امنیت شرق بخش صرواح و سپس رسیدن به شهر «مارب» و در نهایت میدان های نفتی است؛ هدف فرعی در این محور پاکسازی مناطق شمالی بخش صرواح و جنوب بخش مدغل و قطع جاده پایگاه ماس - شهر مارب است.

براساس آخرین اخبار به دست آمده، عملیات نیروهای یمنی در محورهای دوم و سوم ادامه دارد اما در مقابل نیروهای ائتلاف سعودی با مجهز شدن به امکانات نظامی متعدد و پشتیبانی هوایی به شدت مقاومت می کنند چرا که خوب می دانند اگر مناطق اشغالی را در این محورها از دست دهند، استان مارب را به عنوان قلب یمن در سریع ترین زمان ممکن از دست خواهند داد و کار برای آنان بسیار سخت می شود.

اعلام الحربی

همزمان با جریان داشتن عملیات در محورهای شماره یک، دو و سه، نیروهای یمنی از دو هفته قبل نیز محور جدیدی را از جنوب استان مارب برای رسیدن به شهر مارب بازگشایی کردند تا فشار بر نیروهای ائتلاف سعودی چند برابر شود.

عملیات در محور چهارم پس از خاموش کردن فتنه شیخ «یاسر العواضی» و پاکسازی بخش «الردمان» در شمال استان البیضاء آغاز شد و رزمندگان یمنی تاکنون موفق شده اند بخش های قابل توجهی از جنوب استان مارب را از اشغال خارج و به کنترل دربیاورند.

به گفته منابع میدانی، پس از درگیری های سنگین و نفس گیر در محور چهارم، نیروهای یمنی توانستند وارد بخش های «ماهلیه و العبدیه» شوند و در تلاش هستند در آینده بخش های «حریب و الجبه» را هم پاکسازی کنند و خود را به جنوب شهر مارب برسانند.

با رسیدن رزمندگان به ورودی های جنوب شهر مارب، تمامی مناطق اشغالی جنوب غربی و غربی استان مارب (جبل مراد، رحبه، ماهلیه و شرق بخش صرواح) محاصره می شوند و در کوتاه ترین زمان یکی پس از دیگری به صورت دومینوار آزاد خواهند شد.

روند تحولات میدانی نشان می دهد، با سیطره نیروهای یمنی بر مناطق جنوبی غربی و غربی، نیروهای ائتلاف سعودی از بخش های شمال غربی استان مارب (مجزر، مدغل و رغوان) به سمت میدان نفتی بسیار مهم «الصافر» عقب نشینی کنند.

به گزارش مشرق، در حال حاضر محور غربی - عبری - عربی به سرکردگی آمریکایی ها و سعودی تمام توان خود را به میدان آورده اند تا پیشروی ها را در این چهار محور متوقف کنند و استان مارب را به عنوان شاهرگ اقتصادی و پایگاه اصلی در مرکز یمن حفظ کنند اما همه شواهد بیانگر این موضوع است که رزمندگان یمنی براساس یک برنامه ریزی مشخص تدوین شده در اتاق عملیات پیش می روند و شکست نیروهای اشغالگر حتمی و قطعی است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi