شناسه خبر : 76501
دوشنبه 30 تير 1399 , 09:21
اشتراک گذاری در :
عکس روز

چرا آیین‌نامه شهدای خدمت درمان هنوزبلاتکیف است؟

 
 
 
 

چرا آیین‌نامه شهدای خدمت کادر درمان هنوز تصویب نشده است؟

سخنگوی معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید گفت: متأسفانه علی‌رغم آن هیجانی که در روزهای اول مبارزه با کرونا برای شهید محسوب کردن کادر درمانی خط مقدم مبارزه با کرونا شروع شده بود، هنوز اتفاق مؤثری نیفتاده است.

حمیدرضا حبیب اللهی، سخنگوی معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و مدیرکل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید، در گفت‌وگویی درباره جانبازان در معرض ابتلا به کرونا گفت: جانبازان شیمیایی در شرایط عادی هم مشکلات تنفسی و ریوی پیدا می‌کنند و بیمارستان ساسان دائماً پر از مراجعه این جانبازان است. حالا مسئله کووید 19 مزید بر علت شده است. در واقع کووید 19 ویروسی است که ارگان اصلی حمله خود را دستگاه تنفسی قرار داده است و بعد ارگان‌های دیگر بدن را درگیر می‌کند. طبیعتاً کسانی که از قبل مشکلات ریوی داشتند، بیشتر در معرض هستند.

وی افزود: باید از این افراد PCR گرفته شود تا مشخص شود که چند درصد جانبازان شیمیایی به کرونا مبتلا شده‌اند. به غیر از جانبازان شیمیایی کسانی که عارضه‌های زمینه‌ای مثل دیابت، فشار خون، افزایش وزن، بیماری‌های قلبی و ریوی دارند اول اینکه درگیری‌شان بالاست و دوم اینکه عوارض جانبی بیماری از جمله فوت در آن‌ها متاسفانه بالاتر است.

سخنگوی معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید رقمی برای درگیری این جانبازان ارائه نداد و گفت: آمار مرگ و میرها به صورت کلی و به صورت تفکیکی در اختیار وزارت بهداشت است و ستاد ملی مبارزه با کرونا هر زمان که صلاح دید این آمار را منتشر می‌کند.

حبیب‌اللهی با اشاره به مشخص شدن شهدای مدافع سلامت از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز گفت: متأسفانه علی‌رغم آن هیجانی که در روزهای اول مبارزه با کرونا برای شهید محسوب کردن کادر درمانی خط مقدم مبارزه با کرونا شروع شد، اما هنوز اتفاق مؤثری نیفتاده است. در اسفند ماه وزیر بهداشت و درمان درخواستی برای شهید خدمت محسوب شدن این افراد داد و رهبر انقلاب هم آن را تأیید کرد. همکاران پزشک، پرستار و امدادگر و ... درگیری مستقیم با بیماران کرونا دارند و در صورت فوت با کرونا شهید خدمت محسوب می‌شوند. دستورالعمل شهید خدمت هنوز نیامده است. به خاطر اینکه آیین‌نامه‌ای تصویب نشده هیچ وظیفه‌ای برای بنیاد شهید هنوز مشخص نشده است؛ به همین دلیل است که سؤالاتی مطرح می‌شود که  آیا به خانواده پرسنلی که بر اثر این ضایعه فوت کرده‌اند به شکل سابق حقوق داده شده است یا خیر؟ آیا حرفی که از طرف وزارت بهداشت برای شهید خدمت محسوب شدن کادر درمان زده شد و برایش استقبال مردمی هم اتفاق افتاد، به نتیجه رسیده است؟

وی ادامه داد: آیین‌نامه تعیین مصادیق و احکام برای این شهدای خدمت کادر درمان دست وزارتخانه است که باید تصویب شود. ما پیگیری کرده‌ایم و آن‌ها هم هنوز درگیر مشخص کردن مصادیق هستند که مثلاً آیا پزشکی که در مطب بیمار کرونایی داشته و مبتلا می‌شود هم شهید خدمت محسوب می‌شود؟ داوطلبان مردمی چطور؟ باید با دید تخصصی و کارشناسی مصادیق معرفی شود.

وی یادآور شد: البته نباید عجله کنیم. ما الآن در بحران بیماری هستیم. هم دولت از یک طرف تحت فشار است و هم مردم. مردم باید دنبال اقتصاد روزانه خود بروند، دولت نمی‌تواند با این شرایط تحریم مانع آنها شود. از آن طرف هم ما با کنترل بیماری مواجه هستیم. این شرایطی است که ما باید با آن مدارا کنیم. در این شرایط نمی‌توانیم برای بحث قطعیت تعیین تکلیف و آمار شهدای مدافع سلامت فشاری ایجاد کنیم. ولی باید هوای خانواده عزیزان از دست رفته را داشت؛ زیرا برخی از آنان حدود پنج ماه است که سرپرست خود را از دست داده‌اند و باید حقوقشان تعیین شود.

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
با سلامت خدمت عزیزان خدمت و طلب غفران و رحمت از پروردگار رحمان رحیم : جانبازان که هنوز بعد از چهل سال بلا تکلیف هستند . می گویند دیوانه سوار بر چوب داد می زد که می خواهم به کربلا بروم در میدان شهر به دیوانه دیگری برخورد کرد . دیوانه به گفت چند ساله دیونه ای که می خواهی به کربلا بروی گفت دو روزه ؟؟؟؟ دیوانه دومی به او گفت عمو جون من چهل ساله دیوونه هستم هنوز از این میدان هوس نکردم ان طرف تر برم برو عمو جون برگرد خونت این دیوونگی رو هم بگذار کنار که عاقبت نداره از چهل سال دیوانگی من درس بگیر
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi