شناسه خبر : 76735
شنبه 11 مرداد 1399 , 12:51
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بازپس‌گیری ارتفاعات میمک با رشادت دلاورمردان ارتش

جنگ تحمیلی به سال‌های پایانی خود نزدیک می‌شد و دشمن بعثی نیز در سال ۱۳۶۶ که یک سال قبل از پایان جنگ بود، در تلاش برای تصرف برخی مناطق استراتژیک جنوب و غرب کشور برای دستیابی به اهدافش تثلا می‌کرد، لذا رزمندگان اسلام در این سال اقدام به اجرای برخی از عملیات‌های آفندی می‌کردند تا هم دشمن بعثی را از مناطق مختلف عقب برانند و هم بتوانند موقعیت خود در محور‌های مختلف را تثبیت کنند.

در همین راستا ارتش جمهوری اسلامی ایران سلسله عملیات‌های آفندی نصر را اجرا کرد؛ یکی از این عملیات‌ها که با هدف بیرون راندن نیرو‌های باقی‌مانده دشمن از منطقه میمک در محور میانی جبهه نبرد اجرا شد، عملیات نصر ۶ بود.

این عملیات درتاریخ دهم مرداد ماه سال ۱۳۶۶ توسط دلاورمردان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ارتفاعات میمک و با رمز یا اباعبدالله الحسین (ع) برای عقب راندن دشمن از بلندی‌های میمک اجرا شد. این عملیات در طول دفاع مقدس یکی از عملیات‌هایی بود که شدیدترین درگیری‌ها را به خود دید و ۶ تیپ از نیرو‌های زبده ارتش برای مقابله با ۱۵ تیپ از ارتش منحوس صدام برنامه‌ریزی کرده بودند، لذا تعداد نیرو‌های بعثی در این عملیات با تعداد رزمندگان اسلام قابل مقایسه نبود و وقتی که رزمندگان در این عملیات به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یافتند، ارزش کار رزمندگان مشخص شد.

از طرفی در سال ۱۳۶۶ استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا شرارت‌هایی را در خلیج فارس انجام داده بود، لذا یکی دیگر از اهداف عملیات نصر ۶ پاسخگویی به این شرارت‌ها بود. دشمن بعثی حدود دو هفته قبل از آغاز عملیات نصر ۶ موفق به تصرف ارتفاعات میمک و برخی از مناطق اطراف آن شده بود، بنابراین به‌دلیل مهم بودن این منطقه و دسترسی بالای این ارتفاعات به مناطق دیگر از غرب و شرق، ضروری بود تا رزمندگان در اولین فرصت نسبت به عقب راندن دشمن بعثی از این منطقه اقدام کنند که نیروی زمینی ارتش این مأموریت مهم را به خوبی به سرانجام رساند. این عملیات حدود ۱۳ روز به طول انجامید و رزمندگان علاوه بر عقب راندن دشمن بعثی، موفق به انهدام دو فروند هواپیما، ۱۷ تانک و نفربر، چندین بالگرد و متلاش کردن تیپ ۳۶ پیاده و چندین تیپ زرهی ارتش بعثی شدند.

در این عملیات بیش از دو هزار نفر عراقی کشته و زخمی شده و حدود ۱۰۲ نفر از آن‌ها نیز به اسارت نیرو‌های خودی درآمدند. رزمندگان اسلام در این عملیات نه تنها دشمن بعثی را از ارتفاعات میمک عقب راندند، بلکه موفق به بازپس‌گیری تپه‌های ۶۷۰ و ۶۴۲ نیز شدند. البته در طول عملیات نصر ۶ چندین پاتک از سوی ارتش بعثی صورت گرفت که همه آن‌ها دفع و موقعیت رزمندگان در مناطق مذکور تثبیت شد.

بازپس‌گیری ارتفاعات میمک با رشادت دلاورمردان ارتش/ رزمندگان با ۶ تیپ به مصاف ۱۵ تیپ از ارتش بعثی رفتند

سرهنگ علی سجادی انصاری یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس با اشاره به حساسیت و چگونگی این عملیات می‌گوید: «ارتش عراق پس از اجرای عملیات نصر ۲ توسط تیپ ۴۰ سراب، چندین پاتک را برای بازپس گیری ناف میمک اجرا کرد، اما به‌دلیل مقاومت ایثارگرانه نیرو‌ها در خط و آتش پرحجم، دقیق و طرح ریزی شده توپخانه و خمپاره، تمامی تلاش‌های آنان با شکست مواجه شد و فرماندهان عراقی دریافتند که در این مقطع زمانی هیچ شانسی برای پیروزی ندارند، لذا با توقف پاتک‌ها در انتظار فرصت مناسب ماندند.

پس از تثبیت مواضع یگان‌های تیپ ۴۰ بر روی ناف میمک، یگان‌های توپخانه‌ای که در اختیار این تیپ قرار داشت، مأموریت تقویت آتش گردان ۳۴۸ توپخانه را بر عهده گرفتند و به تدریج از منطقه میمک خارج و به یگان‌های سازمانی خود در سایر مناطق ملحق شدند و به این ترتیب فرصت لازم برای نیرو‌های عراقی فراهم شد؛ بنابراین ارتش عراق در روز دوم مرداد ۱۳۶۶، با به کارگیری ۷ تیپ پیاده کماندویی و بهره گیری از ۴۰ فروند بالگرد برای هلی برد نیروهایش، از زمین و هوا به میمک که فقط توسط تیپ ۴۰ سراب پدافند می‌شد یورش آورد.

در این حمله نیرو‌های عراقی با آتش پر حجم توپخانه و بمباران‌های شدید هوایی پشتیبانی می‌شدند. با این حال نیرو‌های دلاور تیپ ۴۰ با مقاومتی مثال زدنی و تقدیم شهدای زیاد موفق شدند ضمن وارد کردن تلفات بسیار سنگین به دشمن، آنان را در دستیابی به تمامی اهداف خود ناکام گذارند. دراین عملیات پدافندی ارتش عراق متحمل تلفات سنگینی شامل دو هزار و ۵۰۰ نفر کشته، ۱۲ هزار نفر مجروح و ۱۰۲ نفر اسیر شد.

سرهنگ سجادی در ادامه می‌گوید: ماجرای میمک به همین جا ختم نشد، چرا که دلیرمردان تیپ ۴۰ و نیروی زمینی ارتش از دست دادن حتی بخش کوچکی از مواضع خود در میمک را برنمی‌تابیدند، از این رو در تاریخ ۱۰ مرداد ۱۳۶۶ عملیات آفندی نصر ۶ به اجرا درآمد.»

به هرحال عملیات نصر ۶ یکی از عملیات‌های دوران دفاع مقدس بود که با موفقیت همراه شد و رزمندگان با اینکه به اهداف خود دست یافته بودند، اما به‌دلیل شناختی که از دشمن بعثی در طول دوران دفاع مقدس پیدا کرده بودند، سیستم پدافندی خود در این منطقه را تقویت کردند و همین امر موجب شد تا پاتک‌های بعدی دشمن برای بازپس‌گیری مجدد ارتفاعات میمک موفقیت‌آمیز نباشد و این‌گونه بود که رزمندگان اسلام با رشادت مثال‌زدنی اجازه ندادند تا این منطقه مهم و نیمه کوهستانی به دست نیرو‌های دشمن بعثی بیفتد.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi