شناسه خبر : 76792
سه شنبه 14 مرداد 1399 , 09:32
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رزمندگان یمنی در آستانه تکمیل روزهای سیاه متجاوزان در الجوف + نقشه

استان الجوف.jpg

سعودی‌ها تمامی داشته‌های خود را در استان الجوف از دست داده‌اند و حالا با نفس‌های به شماره افتاده در تلاش هستند از باتلاق خود ساخته خارج شوند و از سرایت شکست‌ها به استان مأرب جلوگیری کنند.

اواخر سال ۲۰۱۸ ائتلاف سعودی قدرت نمایی و پیروزی های میدانی را در یمن با اشغال نزدیک به ۹۰ درصد از مساحت استان الجوف تکمیل کرد و یک گام دیگر به پایتخت نزدیک تر و زنگ خطر را برای رزمندگان یمنی به صدا درآورد.

درگیری ها در استان الجوف در شمال یمن تا اوایل سال ۲۰۲۰ به صورت متناوب ادامه داشت اما در جریان عملیات موفقیت آمیز آزادسازی مناطق اشغالی شمال شرق استان صنعاء و غرب استان مارب ورق یه سود رزمندگان یمنی برگشت و معادلات در جبهه های نبرد تغییر کرد.

نیروهای یمنی پس از وارد کردن ضربات سخت و سنگین به ائتلاف سعودی در مناطق شرقی پایتخت و محور غربی استان مارب، عملیات را در استان الجوف آغاز کردند و یازدهم اسفند سال ۹۸ موفق شدند شهر الحزم مرکز استان الجوف را به همراه چند بخش دیگر از اشغال خارج کنند و ریاض را در شوک عمیق فرو ببرند.

اعلام الحربی

با پیروزی های میدانی خیره کننده که در اسفندماه سال گذشته در استان الجوف به دست آمد موازنه قدرت در شمال یمن به سود رزمندگان یمنی تغییر کرد و ائتلاف سعودی به بازنده بزرگ تبدیل شد و در لاک دفاعی رفت تا بیشتر از این تحقیر نشود.

استان الجوف دروازه شرقی استان استان صعده (مهم ترین پایگاه جبهه مقاومت انصارالله در یمن) و پایتخت (شهر صنعاء) به شمار می آید و همین مسئله اهمیتش را برای رزمندگان یمنی و ائتلاف سعودی چند برابر کرده است.

مساحت این استان که با عربستان حدود ۲۴۷ کیلومتر مرز مشترک دارد و در فاصله ۱۷۰ کیلومتری شهر صنعاء واقع شده، حدود ۴۰ هزار کیلومتر مربع است و با استان های «مارب، حضرموت، صعده، صنعاء و عمران» نیز هم مرز و و از ۱۲ بخش تشکیل شده است.

تحولات میدانی استان های  شمالی یمن

«خب والشعف» بزرگترین بخش و معادل ۸۰ درصد از مساحت استان الجوف محسوب می شود که البته مناطق وسیع آن بیابانی است؛ الحزم، الغیل، الخلق، برط العنان، خراب المراشی، الحمیدات، رجوزه، الزاهر، المتون، المصلوب و المطمه، ۱۱بخش دیگر این استان هستند.

در حال حاضر، نیروهای ائتلاف سعودی حدود ۸۵ درصد بخش بیابانی خب و الشعف را به همراه ۱۵ درصد از مساحت بخش الحزم (مناطق جنوبی) که با استان مارب هم مرز و بیابانی هستند را در اشغال دارند و سایر بخش های استان الجوف که نقاط پرتراکم و جمعیت نشین به شمار می آیند در کنترل رزمندگان یمنی هستند؛ مناطق شمال غربی، غربی و جنوب غربی بخش خب و الشعف از جمله کوه الحیض و پایگاه نظامی الخنجر در سیطره نیروهای یمنی است.

براساس اطلاعات به دست آمده، اهداف اصلی نیروهای ارتش و رزمندگان حبهه مقاومت انصارالله در استان الجوف آزادسازی و تامین امنیت کامل جاده مهم و راهبردی «الحزم - البقع» و امن کردن منطقه «الیتمه» در جنوب پایگاه «غریمیل» در نزدیکی مرزهای مشترک با عربستان است.

بخش های استان «الجوف»

رزمندگان یمنی برای پاکسازی کامل جاده «الحزم - البقع» در محدوده استان الجوف، باید مناطق و ارتفاعات مهمی را در محور شمال غرب بخش «خب والشعف» از جمله «الیتمه، حشیفا، سویق، عرفا، دب و...» از اشغال نیروهای ائتلاف سعودی خارج کنند.

تاکنون حدود ۱۱۲ کیلومتر از جاده راهبردی «الحزم - البقع» آزاد شده است و نیروهای یمنی باید ۲۰ کیلومتر دیگر از این مسیر مهم که در شمال منطقه «الیتمه» واقع شده را پاکسازی کنند تا این جاده به طور کامل در محدوده استان الجوف امن شود.

یکی دیگر از هدف های نیروهای یمنی در استان الجوف پاکسازی پایگاه نظامی مهم «الکنایس» در جنوب غرب بخش خب و الشعف است؛ فاصله رزمندگان از پایگاه «اللبنات» با پایگاه «الکنایس» حدود ۲۰ کیلومتر است؛ در صورتی آزادسازی این پایگاه یک مسیر جدید از محور شمال برای ورود به استان مارب و پیشروی به سمت جنوب (شهر مارب) باز می شود که به معنای کوبیدن آخر میخ بر تابوت ائتلاف سعودی در مرکز یمن است؛ پایگاه «الخنجر و اللبنات» که در شمال غرب و جنوب استان الجوف واقع شده اند در جریان عملیات ماه های گذشته از اشغال ائتلاف خارج شدند.

اعلام الحربی

در حال حاضر درگیری ها میان رزمندگان یمنی و مزدوران ائتلاف سعودی در محور شمال غرب  جنوب غرب بخش خب و الشعف (محور الیتمه، کوه الحیض و جنوب پایگاه اللبنات) به صورت پراکنده در جریان است و باید منتظر ماند تحولات در روزها و هفته های آینده به چه سمتی پیش می رود.

به گزارش مشرق، پاکسازی مناطق مرکزی، شرقی و شمال شرقی استان الجوف که در بخش خب و الشعف و الحزم واقع شده اند به دلیل این که اغلب بیابانی هستند و اهمیتی ویژه ای در موازنه قدرت ندارند و در اولویت نیروهای یمنی نیست.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi