شناسه خبر : 76807
چهارشنبه 15 مرداد 1399 , 10:02
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مهار تردد عناصر ضد انقلاب در محور «سردشت»

عملیات «نصر ۷» ساعت ۲۴ روز ۱۳ مرداد سال ۱۳۶۶ با رمز مبارک «یا فاطمه الزهراء (س)» آغاز شد. هدف از اجرای این عملیات، خارج کردن منطقه عمومی سردشت از دید و تیر دشمن، ایجاد خط مناسب پدافندی در نوار مرزی، زیر دید و تیر قرار دادن شهر قلعه‌دیزه عراق و همچنین مهار تردد عناصر ضد انقلاب در محور سردشت بود که براساس طرح مانور عملیات، رزمندگان در دو مرحله می‌بایستی عمل می‌کردند؛ به‌طوری که ابتدا ارتفاعات دوپازا و یال‌های آن، تپه شاهمراد و یال ارتفاعات بلفت - واقع در خاک ایران - و در مرحله دوم نیز ارتفاعات بلفت - واقع در خاک عراق - را تصرف کنند.

فرماندهی عملیات «نصر ۷» را قرارگاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر عهده داشت که لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) به استعداد حدود پنج گردان، لشکر ۳۱ عاشورا به استعداد حدود سه گردان، تیپ مستقل ۱۸ الغدیر به استعداد دو گردان، تیپ مستقل ۲۹ نبی‌اکرم (ص) به استعداد سه گردان و همچنین، هفت گردان توپخانه از سپاه و دو گردان توپخانه از ارتش از یگان‌های تحت امر این قرارگاه بودند.

سرانجام عملیات «نصر ۷» موجب شد تا سلسله ارتفاعات دوپازا به تصرف رزمندگان اسلام درآید و دید و تیر دشمن از منطقه عقبه خودی قطع شود و متقابلاً عقبه دشمن در دید و تیر رزمندگان اسلام قرار گیرد. همچنین به اسارت درآوردن ۲۵۹ تن و کشته و زخمی شدن حدود هفت هزار تن از نیرو‌های دشمن و نیز به آتش کشیدن ۹ انبار مهمات و انهدام ۱۰ دستگاه تانک، چند عراده توپ، انهدام ۱۴ دستگاه خودرو، از دیگر دستاورد‌های این عملیات برای نیرو‌های ایرانی بود.

در عملیات «نصر ۷» ۵۰ تا ۶۰ درصد به یگان‌های دشمن مستقر در منطقه درگیری خسارت وارد شد که این یگان‌ها عبارت بودند از: تیپ ۸۱ پیاده با چهار گردان، گردان ۲ از تیپ ۱۸ (این گردان تحت امر تیپ ۹۷ بود)، تیپ ۹۷ با چهار گردان، تیپ ۲۹ پیاده، گردان کماندویی از لشکر ۲۴.

مهار تردد عناصر ضد انقلاب در محور «سردشت» توسط قرارگاه «قدس» سپاه

 

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi