شناسه خبر : 76816
چهارشنبه 15 مرداد 1399 , 14:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جانبازان در خدمت معلولین/تصاویر

چند عضو از جامعه ایثارگران دور هم جمع شده بودند تا درباره سلامتی و پویایی و شادابی معلولین با شرایط خاصی تصمیم‌گیری کنند...

فاش نیوز - سال‌های سال امیدوار زیستم، من می‌توانم

دردهای زیادی به جان خریدم، من می‌توانم

صندلی چرخدار خود را هر روز می‌دوانم

قسم به آنچه دیدم و ندیدم، من می‌توانم

 سلام به انسان هایی که کمک می کنند تا استعداد بالقوه "من می‌توانم" را در وجود معلولین به فعلیت درآورند و چه زیباتر است وقتی می بینی آن که دستت را گرفته از مخلص‌ترین اعضای جامعه از گروه معزز ایثارگران است. آنها کسانی هستند که بدون هیچ توقعی برایت دلسوزی مخلصانه دارند و در قبالش از تو برای خودت انتظار دارند؛ آنکه از توانمندی‌هایت در راه صراط المستقیم به‌کار گیری و مقهور زندگی سختت نشوی. در کنار آنها در هر سطح از توانایی جسمی باشی رشد پیدا می‌کنی و یادت می‌دهند که باورت این باشد:

گرچه معلولم ولی اندیشه‌ام معلول نیست

هیچ مَجهولی برای فکر من مجهول نیست

اهل فِکر و هِمّت و شور و شعور و کوششم

داوَری هایِ غلط درباره‌ام مَقبول نیست...

 یازدهم مرداد، توفیق حضور در جلسه‌ای را داشتم که اعضایش خاص بودند و فعالیتشان هم برای افراد خاص بود. آنجا، چند عضو از جامعه ایثارگران دور هم جمع شده بودند تا درباره سلامتی و پویایی و شادابی معلولین با شرایط خاصی تصمیم‌گیری کنند، آن هم درباره معلول‌هایی که سخت ترین شرایط را دارند. بحران کرونا در استان خوزستان فروکش کرده بود و هیئت رییسه ورزش های جانبازان و معلولین شهرستان اهواز برای تعیین تکلیف گروه ورزشی بوچیا تشکیل جلسه داده بودند.

 بهرام شهبازی، رییس هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولین شهرستان اهواز طی سخنانی درباره ورزشکاران معلول رشته بوچیا اعلام کرد: ورزشکاران این رشته می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تمرینات خود را از سر بگیرند تا به شرایط آمادگی حضور در مسابقات لیگ کشوری در مهر ماه سال جاری برسند. همچنین در این جلسه مقرر شد ورزشکاران جوان مستعد برای مسابقات پارا آسیایی 2021 جوانان آماده شوند.

بوچیا ورزشی‌ست که فقط معلولان جسمی- حرکتی با پایین‌ترین سطح توانایی جسمی و حرکتی می‌توانند به این رشته بپردازند. مثلا" معلولانی که دچار فلج مغزی شدید (cp)، بیماری‌های عصبی- عضلانی شدید (مانند افراد دچار میوپاتی) دارند و یا قطع نخاع (از ناحیه گردن) هستند در تمرینات رشته بوچیا شرکت داده می شوند. سطح کلاس‌های BC1، BC2، BC3، BC4 و BC5  بر اساس نوع معلولیت و میزان محدودیت‌های جسمی آنها مشخص می‌شود.

لازم به ذکر است آقای شهبازی، از جانبازان قطع عضو (پا) می‌باشد و برادر شهید نیز است. خانم نظرپور، همسر جانباز و خواهر شهید بوده و مربی معلولان بوچیایی هم همسر یک جانباز بصیر است. آقای نعماوی، عضو دیگر این مجموعه که فروغ مهرشان روشنی‌بخش حریم مهرورزی است، از پیشکسوتان دفاع مقدس می‌باشد.

  بوچیا (به انگلیسی: boccia) نوعی ورزش ویژه معلولان جسمی حرکتی است. ورزش بوچیا در اصل برای افراد دارای فلج مغزی طراحی شده بود، اما در حال‌ حاضر توسط ورزشکارانی با معلولیت‌های چندگانه و شدید حرکتی همانند آتروفی عضلانی نخاعی (Spinal Muscular Atrophy (SMA)) نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رشتهٔ ورزشی توسط کمیتهٔ بین‌المللی بوچیا (International Boccia Committee (IBC)) و زیر نظر انجمن بین‌المللی تفریحات و ورزش‌های فلج مغزی (Cerebral Palsy International Sports and Recreation Association (CPISRA)) اداره می‌گردد؛ ورزشکاران برحسب توانایی‌های فیزیکی و عملکردیشان در یکی از چهار کلاس ورزشی BC1-BC4 به رقابت می‌پردازند؛ هدف این بازی پرتاب توپ‌های رنگی به نزدیکی توپ سفید (جک‌بال) می‌باشد.
شرکت‌کنندگان می‌توانند توپ‌ها را برحسب توانایی‌هایشان با دست یا پا و یا در ناتوانی‌های شدید با سر و با یک وسیلهٔ کمکی (رمپ) پرتاب نمایند؛ و در پایان هر دور، داور بر اساس میزان نزدیکی توپ‌ها به جک‌بال به بازیکنان امتیاز می‌دهد؛ این ورزش نیاز به هماهنگی اندام، پردازش سیستم عصبی مرکزی، کار گروهی، و کنترل هیجانی دارد و کیفیت زندگی بسیاری از اشخاص دارای فلج مغزی از طریق شرکت در این بازی و ارتباط با مردم و دوستان جدید افزایش یافته است؛ بازی بوچیا شامل ۱۳ توپ می‌باشد که ۶ عدد از آنها آبی، ۶ عدد از آنها قرمز و یک عدد دیگر سفید (جک‌بال) می‌باشد؛ هر دسته ۶ تایی در دست یک تیم قرار دارد و جک‌بال هم در آغاز بازی توسط قرعه به یک تیم داده می‌شود تا آن را در محدودهٔ مشخصی در زمین بازی پرتاب نماید سپس افراد هر تیم توپ‌های قرمز و آبی را به نوبت به سمت جک‌بال پرتاب می‌نمایند و امتیاز بازی نیز براساس شمارش تعداد توپ‌هایی است که از نزدیک‌ترین توپ تیم حریف به جک‌بال نزدیک‌تر باشد (سیاوشی و بلوریان 1394). بوچیا به سه صورت انفرادی، دونفره و تیمی برگزار می‌شود.

 

* به کوشش جعفری

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi