شناسه خبر : 76861
شنبه 18 مرداد 1399 , 15:28
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فرار فرماندهان ارشد صدام به سلیمانیه عراق از ترس ایران

۱۸ مرداد سال ۱۳۶۶ روزی بود که سپاهیان اسلام، عملیات «فتح ۹» را در منطقه خرمال استان سلیمانیه عراق اجرایی کردند که در پی این عملیات، جاده خرمال - سیدصادق که مسیری برای اقدامات پشتیبانی دشمن بعثی بود به دست نیروهای خودی افتاد.

  وقتی که رزمندگان اسلام بعد از آزادسازی خرمشهر به این نتیجه رسیدند که لازمه دستیابی به حقوق ملت ایران در دوران دفاع مقدس عبور از مرز است، نوعی ترس بین نیرو‌های رژیم صدام و به‌خصوص فرماندهان ارشد آن‌ها به‌وجود آمد؛ به‌طوری که رسانه‌های عرب زبان در آن ایام به‌صورت هماهنگ نسبت به این اقدام جمهوری اسلامی ایران هشدار می‌دادند و حتی بر ضرورت کمک‌های بیشتر از سوی آمریکا و دیگر حامیان رژیم صدام در زمینه‌های مختلف تأکید می‌کردند.

اضطراب و نگرانی دشمن بعثی از عملیات عبور از مرز جمهوری اسلامی ایران به‌حدی بود که حتی برخی از فرماندهان ارشد آن‌ها به مناطقه کردستان عراق مانند سلیمانیه فرار کردند.

 وقتی که نیرو‌های خودی از مرز عبور کردند، عملیات‌های مختلفی را در عمق خاک عراق، بیشتر با هدف تنبیه دشمن بعثی انجام دادند که یکی از این عملیات‌ها، عملیات «فتح ۹» بود که در تاریخ ۱۸ مرداد سال ۱۳۶۶ در منطقه خرمال استان سلیمانیه عراق به اجرا درآمد.

 این عملیات از سوی اعضای نیروی زمینی سپاه در قرارگاه برون‌مرزی رمضان، معارضان کرد عراقی و نیرو‌های مهاجر مسلمان در کردستان عراق با هدف تنبیه دشمن بعثی، انهدام یگان‌های دشمن، تسهیل در تداوم و گسترش مبارزات مردم تحت ستم رژیم صدام، منهدم ساختن پایگاه‌های دشمن بعثی و اشراف بر راه‌های حلبچه اجرا شد. از طرفی در آن ایام، مزدوران رژیم آل سعود به رهبری و هدایت آمریکایی‌ها در اقدامی ددمنشانه جمعی از مهمانان خانه خدا را شهید کردند، لذا اجرای عملیات «فتح ۹» علاوه بر اهداف نظامی فرماندهان، از طرفی در جهت جواب قاطع به یکی از نمایندگان آمریکا در منطقه یعنی «صدام حسین» اجرایی شد.

۷۵  تیپ از قرارگاه رمضان سپاه با برنامه‌ریزی دقیق، این عملیات را با رمز یا رسول الله (ص) در عمق خاک عراق اجرا کردند و برنامه‌ریزی و طراحی دقیق فرماندهان و رزمندگان در اجرای این عملیات منجر به این شد تا در همان ساعات ابتدایی، برخی از بلندی‌های شهر حنورنوازان به دست نیرو‌های خودی بیافتد. عملیات ادامه داشت تا اینکه روستا‌های احمدآوا، زلم، بلانیه، بانی‌شار، میرپور و آموره و همچنین بلندی‌های ۱۳۰۰، ۱۲۵۰، ۱۱۵۰ و ۱۲۰۰ به تصرف سپاهیان اسلام درآمد.

 اما مهمترین نتیجه این عملیات موفقیت‌آمیز، استقرار رزمندگان اسلام به راه‌های مواصلاتی حلبچه بود. از طرفی جاده خرمال - سیدصادق که مسیری برای اقدامات حوزه پشتیبانی دشمن بعثی بود، به دست نیرو‌های خودی افتاد. رژیم صدام با از دست دادن این جاده مهم و استراتژیک، شکست سختی را متحمل شد، چراکه دیگر توان رساندن تجهیزات و ادوات لجستیکی به خط مقدم را نداشت. انهدام ۲۰ دستگاه خودروی نظامی سنگین، متلاشی کردن گردان خفیفه دشمن، به هلاکت رساندن نیرو‌های گارد ریاست جمهوری، انهدام چندین انبار مهمات و کشته و زخمی شدن ۴۴۰ نفر از نیرو‌های رژیم صدام از دیگر نتایج عملیات «فتح ۹» بود.

 البته دشمن بعثی وقتی در این عملیات نامنظم با شکست مواجه شد، چندین پاتک را با باقی مانده نیروهایش در کردستان عراق علیه جمهوری اسلامی ایران در غرب کشور انجام داد که توفیق چندانی در آن‌ها نداشت؛ بنابراین رزمندگان اسلام در عملیات فتح ۹ که پنج روز به طول انجامید، به اکثر اهداف از پیش تعیین‌شده خود دست یافتند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi