شناسه خبر : 76970
پنجشنبه 23 مرداد 1399 , 11:58
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارش روزنامه آمریکایی از شکست کامل سیاست فشار بر ایران

یک روزنامه آمریکایی با ارزیابی فشارهای دو ساله دولت ترامپ علیه ایران نوشت، سیاست فشار حداکثری، به شکست مفتضحانه ختم شده است.
کریستین ساینس مانیتور در این گزارش حاطرنشان کرد: کمپین فشار حداکثری دونالد ترامپ علیه ایران هم موفقیت داشت و هم شکستی مفتضحانه بوده و روند رو به کاهش نفوذ آمریکا در مسائل حیاتی را به تصویر کشید، این فشارها، ایران را با مشکلات و چالش‌هایی مواجه کرد اما اگر هدف به بازگرداندن ایران به پای میز مذاکره برای دستیابی توافقی بهتر از برجام برای آمریکا تغییر رفتار این کشور در منطقه بود، کاملا شکست خورده است. مایک پمپئو ماه مه سال 2018 در اعلام این سیاست، 12 شرط را که ایران باید برای رهایی از تحریم‌ها و گام نهادن در مسیر دستیابی به یک توافق جدید بردارد مطرح کرد. اما اغلب کارشناسان می‌گویند هیچ یک از این خواسته‌ها از توقف غنی‌سازی اورانیوم و فعالیت‌های موشکی بالستیک گرفته تا محدود ساختن رفتارهای منطقه‌ای و پایان دادن به تهدیدها علیه اسرائیل محقق نشده است شاید مهم‌تر از این مسئله، آن باشد که آمریکا نتوانسته بسیاری از کشورها را با رویکرد خود در قبال ایران همراه سازد و این امر موید کاهش تدریجی نفوذ آمریکا از زمان خروج این کشور در توافق هسته‌ای با ایران در سال 2018 است.
مایک پمپئو روز پنجشنبه کناره‌گیری برایان هوک نماینده ویژه امور ایران را اعلام کرد.
برایان هوک در طول بیش از دو سال فعالیت خود در این سمت با قاطعیت تحریم‌های سختگیرانه‌ای را دنبال کرد که اساس سیاست فشار حداکثری را تشکیل می‌داد اما کناره‌گیری وی در نظر بسیاری از ناظران سیاست خارجی، سند دیگری از به بن‌بست رسیدن سیاست آمریکا در خصوص ایران بود.
علاوه بر این، کاهش نفوذ آمریکا و به دنبال آن انزوای این کشور، راه را برای چین باز کرده است تا به سرعت وارد عمل شود و در پی انعقاد قراردادی بزرگ با ایران باشد.
الکس وطنخواه مدیر برنامه ایران در موسسه خاورمیانه در واشنگتن می‌گوید واضح است که راهبرد فشار حداکثری آمریکا نتوانست ایرانی‌ها را به میز مذاکره درباره یک توافق جدید بازگرداند و دوستان و متحدانی را که آمریکا با خود همراه کرده بود، فاصله گرفتند و شکاف عمیقی بین دو طرف ایجاد شد، فشارهای آمریکا باعث جدایی بیشتر ایران از آمریکا و غرب شد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi