شناسه خبر : 76979
پنجشنبه 23 مرداد 1399 , 17:01
اشتراک گذاری در :
عکس روز

همبستگی دوران کرونا میراث دوران دفاع مقدس بود

سعید نمکی در آیین رونمایی از پوستر بخش مدافعان سلامت جشنواره فیلم «مقاومت»، همبستگی دوران کرونا را میراث دوران دفاع مقدس دانست و گفت: ما سی سال پیش به کمک همین بچه بسیجی‌ها توانستیم فلج اطفال را در ایران و تا حدودی در افغانستان ریشه کن کنیم.

آیین رونمایی از پوستر بخش «مدافعان سلامت» شانزدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» عصر امروز ۲۲ مرداد ماه به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سیدمحمد یاشار نادری مدیرعامل بنیاد روایت فتح اظهار کرد: مقاومت و مساله مقاومت را امروز در ایثارگری‌هایی که در شبکه بهداشت و درمان رخ داده شاهد هستیم از همین رو وظیفه خودمان می‌دانستیم در بخشی از جشنواره این موضوع را جانمایی کنیم با توجه به گزارش دبیر جشنواره استقبال خوبی در داخل و خارج اتفاق افتاده است و امیدواریم آثار آمده بتواند کمک حال عزیزان ما باشد و ما هم سهم کوچکی در این موضوع داشته باشیم. ریشه بنیاد به حضور قابل توجه شهید آوینی برمی‌گردد، ما میراث‌دار او هستیم و امروز به برکت حضور او همان راه و روش در حال پیگیری است. امیدواریم برای روایت آوینی‌گونه‌ی این اتفاق، سهم داشته باشیم.

بخشی که در لبیک به پیام رهبر متولد شد

در ادامه مهدی عظیمی میرآبادی دبیر جشنواره گفت: از خداوند می‌خواهم بهترین شرایط را برای مردم رقم بزند. امیدوارم این جلسه مایه برکت و کیفت عالی برای جشنواره باشد و کاری در خور شان زحمات دوستان حوزه سلامت انجام بدهیم. از سردار آزادی، کیانوش جهانپور حامی جشنواره، آقای کریمی، دکتر یوسفی و… تشکر می‌کنم.

وی افزود: امیدوارم بتوانیم این مسئولیت را به خوبی انجام بدهیم. این جلسه آغاز رسمی بخش مدافعان سلامت است. جشنواره در ۱۵ دوره گذشته یک شانیت و رتبه خوبی در جشنواره‌های کشور و حتی در منطقه پیدا کرده، به عنوان یک برند مطرح شده و در کشورهای همسو و مرتبط با ما، این جشنواره شناخته شده است. تقریباً تمام سفارت خانه‌ها ما را می‌شناسند و جایگاه خوبی داریم.

دبیر جشنواره با اشاره به بخش مدافعان سلامت تاکید کرد: این بخش در لبیک به پیام رهبری ایجاد شد. اصراری که ما داریم این است که متناسب با موضوعات جشنواره بهترین آثار را انتخاب کنیم نه اینکه این آثار حتماً ایرانی باشد. بحث رعایت و قوانین ستاد ملی مبارزه با کرونا همواره به ما گوشزد شده است از همین رو سعی می‌کنیم پروتکل‌ها را رعایت کنیم از سوی دیگر سعی می‌کنیم جشنواره را به صورت حضوری برگزار کنیم ولی اگر نشد هم آن را به صورت آنلاین برگزار می‌کنیم.

رایحه خوش دفاع‌مقدس در میدان سلامت

سردار آزادی معاون فرهنگی بسیج مستضعفین هم در این آیین بیان کرد: سازمان ما از ابتدای شروع کرونا این افتخار را پیدا کرد که در کنار عزیزان مدافعان سلامت و در عرصه‌های دیگر هم فعال باشد. فعالیتی که در این دوران اتفاق افتاد یادآور عزیزان ما در دوران دفاع مقدس بود و توانست رایحه خوش آن دوران را احیا کند. بسیج در عرصه هنر هم ورود کرده و می‌تواند فعال باشد.

وی ادامه داد: ان شالله دین خود را به این جامعه بزرگ ایثارگر ادا کند، قطره‌ای از این ایثار را بتواند در قالب‌های مختلف هنری مستند کند و در مقابل منظر ملت بزرگ خودمان و جهان قرار بدهد. از حمایت و عنایت دکتر نمکی هم تشکر می‌کنم.

هر دوربینی لیاقت ثبت این عاشقانه‌ها را ندارد

نمکی وزیر بهداشت در ادامه اظهار کرد: همواره معتقدم روایت فتح روایت عاشقی، دلدادگی و زیبایی است. آنچه که شما در صحنه‌های عاشورایی جبهه دیدید، روایت‌هایی عاشقانه بود. از همین رو درود به روح همه شهدا می‌فرستم به ویژه همه عزیزانی که با دوربین در جاودانه کردن این صحنه‌های آسمانی سهیم بودند و توانستند این مجموعه را ثبت کنند.

وی افزود: همواره معتقدم روایت آن صحنه‌های عاشورایی روایت زیبایی و دلدادگی است که آدم‌های هدایت شده آنها را خلق کرده‌اند. کسی می‌تواند به آن صحنه‌های عاشقانه پا بگذرد که قبل از آن خیلی چیزها در پیش پای او قربانی شده باشند. عزیزانی که صحنه‌های زیبای دفاع مقدس را دیدند به یاد دارند که چه عاشقانه‌هایی به تصویر کشیده شد. روایت فتح روایت زیباترین صحنه‌هایی است که عاشق‌ترین بندگان خدا در طول تاریخ یک کشور می‌توانند خلق کنند و کسی که این صحنه‌ها را خلق می‌کند باید عاشق باشد.

وزیر بهداشت ادامه داد: هر دوربینی لیاقت حضور در این صحنه‌ها را ندارد. ثبت این لحظه‌ها چشم پاک می‌خواهد. همه آن صحنه‌ها روایت عظمت و رهایی از این کالبد خاکی بود. تصویرگری این صحنه‌های رهایی و دلدادگی کار هر کسی نیست و هر دلی این لیاقت را ندارد که این صحنه‌ها را برای نسل‌های آینده ثبت کند. این مقدمه را به دلیل اعتقاد به این مجموعه بزرگ گفتم و دست یکایک شما را می‌بوسم.

وی افزود: اتفاقی که بعد از سال‌ها از دفاع مقدس رخ داد و ناگهان موجی از گرفتاری ما را در برگرفت، شیوع ویروس کرونا بود. زمان اولین طوفانی که به این مملکت وارد شد اواخر بهمن ماه بود. ما در روزهای آخر دی ماه که چینی‌ها اعلام کردند این ویروس را شناختند کار سنگرسازی را آغاز کردیم. در ایران برخلاف تحریم‌های ظالمانه و … وقتی طوفان رسید ما در نماندیم چون قبل از هجمه سنگر ساختیم. ما ایمان به خداوند داشتیم که این موضوع از بازماندگان دفاع مقدس به ما رسیده بود. شرمساری از شهدایی که پر پر شدند تا این کشور به ما برسد، داشتیم. فقط باید دل بزرگ داشت و عاشق بود با زبان عشق خیلی از حرف‌ها را می‌شود فهمید. دل عاشق آنقدر گیرایی دارد که می‌تواند همه چیز را مشخص کند.

نمکی که در بین صحبت‌هایش شعرهای زیادی می‌خواند، عنوان کرد: ما سی سال پیش به کمک همین بچه بسیجی‌ها توانستیم فلج اطفال را در ایران و تا حدودی در افغانستان ریشه کن کنیم ما در همه‌گیری کرونا به جای اینکه ویروس به سراغ ما بیاید به سراغش رفتیم و کمتر از دو ماه مرگ‌ها را به یک چهارم رسیدیم که در تاریخ جهان رکورد شد از این بگذریم که بعد از آن خیزی به وجود آمد و می‌شد با همراهی برخی این خیز را نداشت اما کار بزرگی شکل گرفت. یک بار دیگر وفاق ملی را تجربه کردیم، همه به صحنه آمدند و به جهان گفتیم ما ممکن است دیدگاه متفاوت داشته باشیم و از جناح‌های مختلف باشیم اما در مقابل دشمن یکی هستیم. رهبری هم اثبات کردند که پدری بزرگوار هستند چراکه لحظه به لحظه ما را هدایت کردند تا دچار تنش نشویم.

وی ادامه داد: ما در گذشته دشمن را می‌شناختیم و خط مقدم را می‌دانستیم ولی در همه‌گیری کرونا نمی‌دانستیم دشمن کیست عزیزترین افرادی که می‌خواستند ما را بغل کنند بمب ویروس بودند. این تفاوت بزرگی بود که نسبت به دفاع مقدس داشتیم. من شب‌های زیادی را در وزارت بهداشت نشستم برای مثال می‌دیدم که ناگهان به من خبر می‌دادند معاونت درگیر شده یعنی یکی‌یکی فرماندهان من گرفتار می‌شدند. ما ماسک نداشتیم ولی نیروهای خدماتی ما به قدری غیرتمند بودند که کار می‌کردند. آنچه من را در اوج لحظه‌ها روی پا نگه می‌داشت علاوه بر عشق به سرزمین همین همدلی بود که نشانه روحیه مقاومت و ایثار بود که این روحیه ستودنی است.

نمکی در پایان گفت: اینکه جریانی برای پاسداشت روحیه مقاومت تلاش می‌کند تا آیندگان بدانند این سرزمین چگونه در بحران سرپا ماند، جای تشکر دارد امیدوارم به عنوان یک سرباز کوچک بتوانم در این راه پر فراز و نشیب در کنار شما باشیم. شما ناب‌ترین اندیشه‌ها را منعکس می‌کنید که کار بزرگی است از اول از همکارانم خواستم که نگذارید صحنه‌های ناب و دست اول بسوزد تا بعداً مجبور بشویم کپی کنیم. نگذاریم در این عرصه سلامت و در این لباس‌های پر زحمت مجبور شویم چیزی بسازیم که هنرپیشگی کنیم از همین رو خواستم از مستندها را غافل نشویم البته برخی صحنه‌ها را سوزاندیم. غفلت شد و اندکی از آن کوه با عظمت باقی ماند. این یکی از رسالت‌هاست که از این صحنه‌های واقعی تصویر داشته باشیم. شاید ۱۵۰ سال یک بار جهان دچار این گرفتاری عظیم شود. نسل‌های آینده باید بدانند در روزگار سخت تحریم پدران ما این صحنه‌ها را خلق کردند. ماندگاری این آثار در ذهن نسل‌های آینده غرورآفرین است و جرات خلق می‌کند چون حاصل رشادت زن‌ها و مردهای این سرزمین است.

در پایان از پوستر این بخش رونمایی شد.

انتهای پیام/

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi