شناسه خبر : 77023
شنبه 25 مرداد 1399 , 09:21
اشتراک گذاری در :
عکس روز

خبر سقوط پاوه را چه کسی به امام خمینی (ره) رساند؟

پس از پیروزی انقلاب اسلامی گروه‌هایی از جمله حزب دموکرات، کومله و دین حسینی با استفاده از اوضاع نابسامان آن زمان به دنبال ایجاد شکاف و قدرت در کردستان بودند. گروه‌های ضد انقلاب یکی پس از دیگری شهرهای کردستان را تصرف می‌کردند. پاوه نقطه عطف این درگیری‌ها بود که طی آن دکتر شهید «مصطفی چمران» و شهید «اصغر وصالی» و جمعی از نیروهای ژاندارمری و مردمی با تمام توان خود به مقابله با مهاجمان برآمدند و سرانجام و در آخرین مراحل سقوط شهر، پیامی آسمانی همانند امدادی الهی جریان حاکم را تغییر داد و فتحی ماندگار در دل تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رسید.

در همین راستا خبرنگار ما گفت‌وگویی با «مهدی چمران» برادر شهید مصطفی چمران انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

دفاع‌پرس: غائله کردستان از کجا آغاز شد؟

درباره غائله کردستان آنچه که مهم است، این است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و در آغازین روزهایی که انقلاب شدت گرفت و اوج گرفت در تمام نقاط کشورمان مردم انقلابی و کسانی که انقلاب کردند و پیرو امام خمینی (ره) بودند جان خود را تقدیم نظام کردند.

در کردستان کسانی که تفکرات چپ داشتند حزب دموکرات، حزب کومله و عده‌ای هم که جنبه‌های مذهبی به خود می‌دادند همچون حزب دین حسینی این گروه‌ها در زمان طاغوت یک عده به عنوان مخالف رژیم شاه بودند و عده ‌ای هم حقوق بگیر ساواک بودند.

خبر درگیری و سقوط پاوه را چه کسی به امام رساند؟

این گروه‌ها در جریان پیروزی انقلاب اسلامی هیچ کاری نکردند؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی همچون منافقین از شرایط سوء استفاده کردند؛ یک روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی حزب دموکرات به پادگان مهاباد حمله می‌کند. حدود 10 روز از پیروزی انقلاب می‌گذرد که این گروه‌‌ها به پایگاهی در سنندج حمله می‌کنند و شهید قرنی در برابر آن‌ها ایستادگی می‌کند.

این گروه ‌ها در کردستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ارتش، نیروهای مردمی و به سپاه پاسداران که از نیروهای مردمی و متدین شکل گرفته بود حمله کردند. اصل این است زمانی که این گروه‌ها باید حمله و قیام می‌کردند علیه رژیم شاهنشایی سکوت کردند و پس از پیروزی انقلاب اسلام این گروه‌ها به نیروهای مسلح ایران حمله کردند. گروه‌های حزب کومله و دموکرات با حمله به پادگان‌‌های مریوان و سنندج حمله کردند و باعث شد، ارتش محاصره شود.

دفاع‌پرس: گروه‌‌های ضد انقلاب چه جنایت ‌هایی در منطقه کردستان انجام دادند؟

در شهر مریوان مسلحین حزب دموکرات به خانه پاسداران وارد می‌شوند و آن‌ها به شدیدترین شکل ممکن و با موزاییک شکسته در کنار حوض به شهادت می‌رسانند. این سیستمی بود که گروه‌‌های چپ‌گرا در دیگر کشورها از جمله لبنان پیاده می‌کردند.

در کردستان کار به جایی رسیده بود که جهادگرانی که برای کمک به روستاهای کردستان می‌ رفتند به شهادت می‌رساندند. گروهای دموگرات و کومله تا جایی در کردستان گسترش پیدا کرده بودند که از شهرهای دیگر عضوگیری می‌کردند.

دفاع‌پرس: شهید چمران در زمان غائله کردستان چه مسئولیتی بر عهده داشتند؟

دکتر چمران در آن زمان معاون نخست وزیر در امور انقلاب بود و مسائل انقلابی را پیگیری می‌کرد. قبل از اینکه شهید چمران به کردستان برود همراه با شهید فلاحی به «سرو» رفتند و با کمک نیرهای مردمی و لشکر 64 ارومیه گروه‌‌هایی که از خاک ترکیه به ما حمله کرده بودند، را شکست دادند.

خبر درگیری و سقوط پاوه را چه کسی به امام رساند؟

زمانی که حادثه مریوان به وقوه پیوست شهید چمران برای بررسی اوضاع به مریوان سفر کرد و حدود یک هفته ‌ای در آنجا بود. هدف شهید چمران از سفر به مریوان جنگ نبود و هیچگونه نیرویی هم وی را همراهی نمی‌کرد.

در شهر مریوان شهید چمران با بزرگان شهر جلسات متعددی برگزار کرد تا خواسته‌های گروه‌های ضد انقلاب را بشنود، یکی از خواسته‌های آن‌ها خروج نیروهای مسلح از کردستان بود.پس از جلسات متعدد مقرر شد امنیت شهر را شهربانی برقرار کند و سپاه و ارتش به پادگان ‌ها منتقل شوند.

دفاع‌پرس: پس از انتقال نیروهای ارتش و سپاه به پادگان‌ ها آیا امنیت در کردستان برقرار شد؟

پس از یک هفته خبر رسید گروه‌های ضد انقلاب در حال تصرف شهرهای کردستان هستند. پس از تصرف شهرها و با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر پاوه گروه‌ های ضد انقلاب با 12 هزار نفر به شهر پاوه حمله کردند.

گروه‌ های ضد انقلاب به اولین جایی که حمله کردند پاسگاه قوری قلعه بود. پس از دریافت خبر حمله گروه‌ های ضد انقلاب به پاوه به مرکز تلگراف فرستادند که پاوه در خطر محاصره است و برای ما کمک ارسال کنید.

پس از دریافت این پیام برخی ‌ها به صورت داوطلبانه راهی پاوه شدند؛ یکی از کسانی که دواطلبانه خود را به پاوه رسانده بود شهید «اصغر وصالی» و گروه حدودا 20 نفره او بود.

دفاع‌پرس: چه زمانی شهید چمران راهی پاوه شد؟

درباره اوضاع شهر پاوه به هیئت دولت تلگراف‌‌های تند و شدید ارسال شد و در جلسه هیئت دولت تصمیم بر این شد که بررسی این موضوع به شهید چمران سپرده شود؛ شهید چمران به همراه شهید فلاحی و ابوشریف فرمانده سپاه وقت به سمت کرمانشاه حرکت کردند. پس از بررسی وضعیت پاوه شهید چمران به همراه شهید فلاحی برای مقابله با گروه‎های ضد انقلاب با هلی کوپتر عازم پاوه شدند.

خبر درگیری و سقوط پاوه را چه کسی به امام رساند؟

ابوشریف برای جمع‌ آوری نیرو در کرمانشاه ماند و پس از آن هم شهید فلاحی به اصرار شهید چمران برای کمک به جمع آوری نیرو به کرمانشاه باز می‌گردد اما متاسفانه هر چه تلاش می‌کنند نمی ‌توانند نیرویی سازماندهی کنند.

شهید چمران در کتاب کردستان آورده است که با توجه به تسلط ضد انقلاب به شهر پاوه چند ساعتی طول می‌کشد تا خودش را به خانه پاسداران پاوه ‌برساند.

گروه‌های ضد انقلاب برای تضعیف روحیه مردم و پاسدارانی که در شهر پاوه بودند به بیمارستان شهر پاوه حمله می‌کنند و زخمی‌ها را روی زمین می‌کشند و آن‌ها را در حیاط بیمارستان به رگبار می‌بندند.

دفاع‌پرس: خبر سقوط پاوه را چه کسی به امام خمینی (ره) رساند؟

پس از مقاومت ‌های زیادی که صورت گرفت شب فرا رسید و شهید چمران برای ژاندارم‌ ها و پاسدارانی که زنده مانده بودند سخنرانی می‌کند و همه با هم قسم می‌ خورند که تا آخر ایستادگی کنند.

تنها کسی که با بیرون ارتباط داشت بیسیم‌چی بود که در خانه پاسدارن پاوه مستقر بود و تمام حوادث را با بیسیم به دفتر نخست وزیری که من در آنجا حضور داشتم مخابره می‌کرد.

پس از تلاش‌ های صورت گرفته در دفتر نخست وزیری 60 نفر از تیپ نوهد جمع شدند اما به دلیل تاریکی و نبود هواپیما نمی ‌شد آن‌ها را از تهران به کرمانشاه اعزام کنیم.

عصر بود که «حاج احمد آقا» آمد در دفتر نخست وزیری و در خصوص اوضاع پاوه برای او توضیحاتی دادم و ایشان رفتند. حدود ساعت 12 شب بود که از طریق یکی از رسانه‌ های خارجی اعلام شد دکتر چمران در شهر پاوه شهید شده است. پس از پخش این خبر با تلفن‌گراف به دفتر حاج احمد آقا تماس گرفتم و با بغض و اشک حرف‌های تندی به حاج احمد زدم. پس از آن بود که حاج احمد آقا نیمه‌ های شب به دیدار امام رفتند و همه این موضوعات را برای امام تعریف کردند و امام نیمه‌ های شب آن پیام تاریخی را صادر کردند و ساعت هفت صبح از رادیو پخش شد.

خبر درگیری و سقوط پاوه را چه کسی به امام رساند؟

اولین باری که امام خودش را به عنوان «فرمانده کل قوا» خطاب کردند در همین پیام بود و دستور داد نیروهای مسلح بدون اجازه رده ‌های بالاتر با توپ ‌ها و تجهیزات خودشان به سمت پاوه حرکت کنند.

پس از پیام تاریخی امام شهید چمران در کتاب کردستان آورده است این پیام ترس و رعب در دل دشمن انداخت و گروه ‌های ضد انقلاب عقب نشینی کردند.

مهمترین موضوعی که شهید چمران در پاوه به آن اشاره می‌کند موضوع مقاومت است و می ‌نویسد که بزرگترین و رمز پیروزی در پاوه مقاومت نیروها بود.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi