شناسه خبر : 77029
شنبه 25 مرداد 1399 , 10:20
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کوثری:پیام امام درباره «پاوه» شورملی را به دنبال داشت

 

سردار «اسماعیل کوثری» مشاور فرمانده کل سپاه در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، درباره چرایی به وجود آمدن غائله پاوه اظهار داشت: درباره پاوه و درگیری‌های این شهر که مربوط به سال ۱۳۵۸ می‌شود، باید گفت که ضد انقلاب به ویژه کومله و دموکرات آمده بودند که این شهر را اشغال کنند تا از این طریق به سایر نقاط کرمانشاه دست یابند.

وی افزود: این تلاش‌ها در حالی صورت می‌گرفت که دولت موقت نتوانسته بود در برابر این اقدام ضد انقلاب درست تصمیم بگیرد و به اصطلاح، محکم مقابل آن‌ها ایستادگی کند؛ لذا این موضوع باعث افزایش طمع ضد انقلاب شد؛ زیرا علاوه بر آن که قسمت عمده‌ای از کردستان را اشغال کرده بودند، تصمیم داشتند با اشغال پاوه به سایر نقاط کرمانشاه نیز یورش برده و مناطقی از این استان را هم تصرف کنند.

سردار کوثری در خصوص نقش شهیدان «اصغر وصالی» و «مصطفی چمران» و مردم پاوه در مقابله با ضد انقلاب هم گفت: وقتی ضد انقلاب در حمله به پاوه با مقاومت مردم مسلمان این شهر و نیرو‌های مدافع آن مواجه شد به تنها بیمارستان شهر حمله کرد و با تصرف آن، جنایات بسیاری را رقم زد؛ به نحوی که عده‌ای از مجروحان بستری در بیمارستان را با مُثله کردن به شهادت رساند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی، شهید اصغر وصالی و گروهش که به «دستمال‌سرخ‌ها» معروف بودند و شهید چمران، به واسطه روح بلندی که داشت، توانستند با کمک مردم پاوه، صحنه مقاومت را در برابر ضد انقلاب چنان اداره کنند که در نهایت پاوه از سقوط و اشغال مصون ماند.

جانشین قرارگاه ثارالله (ع) به چراییِ برجسته شدن نقش شهیدان وصالی و چمران در جریان غائله پاوه نیز اشاره و بیان کرد: آن‌ها به واسطه برخورداری از صبر و روحیه شهادت‌طلبی و شجاعتی که داشتند و نیز تجربه‌ای که به واسطه حضور در جنگ‌های نامنظم تا آن زمان کسب کرده بودند، به یک نیروی عملیاتی و اطلاعاتی تبدیل شده بودند.

سردار کوثری تصریح کرد: شهید چمران با رها کردن زندگی و تحصیل در آمریکا، برای پیوستن به جمع مبارزان علیه رژیم صهیونیستی، در فلسطین و لبنان دوره‌های چریکی را فرا می‌گیرد و در جریان پیروزی انقلاب به ایران بازمی‌گردد تا در کنار مردم کشورش برای استقلال ایران تلاش کند.

وی اظهار داشت: شهید اصغر وصالی هم قبل از انقلاب دوره‌های چریکی سنگینی را گذرانده بود و حتی در سال ۱۳۵۱ توسط ساواک دستگیر می‌شود؛ لذا به واسطه همین تلاش‌ها وقتی انقلاب به پیروزی می‌رسد، او به عنوان یک نیروی عملیاتی و اطلاعاتی سپاه تهران به کردستان می‌رود و برای دفاع از تمامیت ارضی کشورمان برابر تجزیه‌طلبان ضد انقلاب ایستادگی می‌کند.

جانشین قرارگاه ثارالله (ع) ادامه داد: پس به واسطه سابقه‌ای که این دو شهید سرافراز اسلام داشتند، توانستند با کمک مردم، شهر را اداره و فرماندهی کنند؛ در واقع باید گفت که به واسطه آن صبر و حوصله و صلابتی که از خود نشان دادند، نقش مؤثرتری نسبت به دیگران داشتند.

سردار کوثری درباره تأثیر پیام حضرت امام (ره) در این فتح و چرایی صدور چنین پیام قاطعانه از سوی ایشان هم گفت: وقتی خبر غائله پاوه به امام (ره) رسید و اینکه ضد انقلاب چه جنایت‌هایی را در شهر انجام دادند، ایشان باید یک چنین برخوردی می‌کردند تا ضد انقلاب متوجه شود که امام (ره) در برابر جنایات آن‌ها کوتاه نمی‌آید.

وی افزود: پیام تاریخی حضرت امام (ره) شور و هیجانی ملی را به دنبال داشت که گویی هر ایرانی انقلابی خود را موظف و متعهد به دفاع از پاوه می‌دانست و بر این اساس، سیل عظیمی از جمعیت برای دفاع از پاوه و مقابله با ضد انقلاب راهی کرمانشاه شدند.

جانشین قرارگاه ثارالله (ع) ادامه داد: بنابراین در شرایطی که نیرو‌های مدافع شهر به شدت با ضد انقلاب در حال نبرد بودند و هر آن بیم سقوط شهر نیز می‌رفت، صدور پیام تاریخی امام (ره)‌ مبنی بر لزوم اقدام سریع نیرو‌های مسلح کشورمان در پشتیبانی از مردم و مدافعان پاوه، باعث شد که نیرو‌های ضد انقلاب فرار را بر ماندن ترجیح دهند.

سردار کوثری اضافه کرد: بدین ترتیب خطر سقوط شهر از بین رفت. در واقع حماسه‌ای که با صدور این پیام امام (ره) به وجود آمد، عناصر ضد انقلاب را مجبور کرد که از طریق کوه‌های اطراف شهر فرار کنند؛ البته هرچند آثار جنایات ضد انقلاب در ذهن مردم وجود داشت، ولی با این حال شهر پابرجا ماند.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi