شناسه خبر : 77072
یکشنبه 26 مرداد 1399 , 14:51
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مورد عجیب تحریم تسلیحاتی؛

تحریم تسلیحاتی باید ۵ سال قبل لغو می شد

بررسی‌ها نشان می‌دهد دولت روحانی در ادامه تحریم‌های تسلیحاتی ضد ایرانی تا به امروز مقصر بوده است.
به گزارش رجانیوز، تلاش‌های آمریکا برای ادامه تحریم تسلیحاتی ایران از طریق شورای امنیت ناکام ماند اما دولت روحانی مقصر ادامه تحریم تسلیحاتی ایران تا به امروز بوده است.
تحریم تسلیحاتی ایران به دلیل ارتباط مستقیم آن در قطعنامه‌های شورای امنیت با پرونده هسته‌ای کشورمان باید در توافقنامه هسته‌ای خاتمه می‌یافت. اما در اقدامی عجیب آمریکا آن را استثنا کرد و تا 5 سال پس از برجام ادامه داد. اقدامی که البته با همراهی تیم مذاکره‌کننده ظریف و مخالفت روسیه و چین همراه بود.
آقای روحانی گفته است: «عدم موفقیت‌ آمریکا نشان از قدرت برجام نیمه جان است که روبه‌روی آمریکا ایستاد و آن را شکست داد.» این درحالی است که از پیش مشخص بود طرح آمریکا شکست می‌خورد چرا که چین و آمریکا از زمان شکل‌گیری برجام مخالف تمدید غیرقانونی این تحریم‌ها بودند و رای نیاوردن طرح آمریکا در شورای امنیت ارتباطی با برجام ندارد.
شرمن مذاکره‌کننده آمریکایی بعد از برجام در مصاحبه خود با راشامترز به بخشی از جزئیات مذاکرات هسته‌ای در روزهای پایانی پرداخت. شرمن با اشاره به برخی از نقاط اختلاف تیم مذاکره‌کننده آمریکا و روسیه در جریان مذاکرات هسته‌ای گفت: « یکی از نقاط واگرایی و اختلاف ما و روس‌ها که البته در اواخر مذاکرات بر روی میز گذاشته شد، قطعنامه‌ سازمان ملل در خصوص تحریم موشکی و تسلیحاتی بود، روسیه معتقد بود  که نباید هیچ محدودیتی بر روی موشک و تسلیحات باشد. آنها هیچ محدودیتی را بر روی موشک‌های خودشان نمی‌خواستند و البته فکر می‌کردند چنین محدودیتی  نباید بر ایرانیان هم اعمال شود.
شرمن ادامه داد: «روسیه و چین معتقد بودند قطعنامه صرفا باید توافق را تائید کند و نباید هیچ محدودیتی بر برنامه موشکی و تسلیحاتی ایران باقی بماند. آنها نمی‌خواستند برنامه موشکی با ممنوعیت واردات تسلیحاتی ایران با پرجا بماند.
ریابکوف عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده روسیه 17 شهریور 1395 در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در این باره گفت: «این موضوعی پنهان نیست که روسیه طی مذاکرات هسته‌ای حامی رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران در زودترین موعد ممکن بود، ما حتی در مقاطعی پیشنهادهایی را  تدوین کردیم که بر اساس آن تحریم تسلیحاتی یک ماه پس از اجرای برجام رفع شود، اما نتیجه متفاوت بود»
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز دو روز پس از انعقاد برجام در تاریخ 25 تیر 1394 اظهار داشت: طرف ایرانی با طرف غربی درباره تحریم‌های تسلیحاتی مصالحه کرد! «ما و چین می‌خواستیم تحریم‌های تسلیحاتی لغو شود، اما با وجود حمایت ما، خود تیم ایرانی موافقت کردند تحریم‌ها تا 5 سال ادامه یابد.»
با این تفاسیر می‌توان گفت لغو تحریم نامشروعی‌ که 5 سال قبل باید در قطعنامه 2231 لغو می‌شد و غرب‌گرایان علی‌رغم مخالفت چین و روسیه، ادامه آن تن دادند نمی‌تواند باعث افتخار باشد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi