شناسه خبر : 77092
دوشنبه 27 مرداد 1399 , 11:53
اشتراک گذاری در :
عکس روز

برخلاف تعهد برجامی

اروپا در پی تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است

سایت رسمی دولت آلمان تصریح کرد اروپا در زمینه ضرورت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با آمریکا هم‌نظر است و صرفاً به دنبال اجرای شیوه‌های نرم برای عملی کردن این هدف است. طبق برجام، تحریم‌های تسلیحاتی ایران اواخر مهر ماه امسال تمام می‌شود اما آمریکا رسماً دنبال تمدید این تحریم‌ها در شورای امنیت بود که موفق نشد.
سایت دویچه وله در این زمینه در تحلیلی نوشت: قطعنامه پیشنهادی دولت آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل تصویب نشد. سه کشور اروپایی با رأی ممتنع نشان دادند که آنها هم نگران پایان ممنوعیت خرید و فروش سلاح هستند.
اگرچه این اتفاق حتی بعد از تعدیل مفاد قابل انتظار بود اما تنها کسب یک رأی موافق ناکامی قابل اعتنایی را برای دولت ترامپ رقم زد که اصرار زیادی بر تعقیب یکجانبه‌گرایی در مناسبات بین‌الملل دارد. منتهی این ناکامی به معنای موفقیت برای جمهوری اسلامی نیست که سه کشور اروپایی حامی برجام با رأی ممتنع و عدم همراهی با دولت‌های چین و روسیه نشان دادند که آنها هم نگران پایان ممنوعیت خرید و فروش سلاح‌های متعارف توسط ایران هستند؛ در صورتی که به عنوان امضاکنندگان برجام باید براساس تعهدات خود با تمدید تحریم تسلیحاتی مخالفت می‌کردند.
دویچه وله در ادامه می‌نویسد: تروئیکای اروپا حساسیت نسبت به سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی و تلاش برای تغییر رفتار آن را می‌خواهد در چارچوب برجام دنبال کند و هنوز به حفظ آن امیدوار است. اما راهکار مد نظر دولت آمریکا در ادامه خروج یک‌طرفه از معاهده هسته‌ای، مرگ کامل برجام و دستیابی به توافقی جدید بر روی ویرانه‌های آن است. اتحادیه اروپا در برابر این نگرش مقاومت کرده که البته چندان ثمری برای ایران در رهایی از کمربند محاصره تحریم‌های آمریکا نداشته است، رویکرد اروپا تکمیل برجام در پروسه‌ای آرام و تمدید تحریم تسلیحاتی در شکلی نرم است(!)
روسیه و چین مزایای مشخصی برای عادی شدن داد و ستد تجهیزات نظامی و دفاعی با جمهوری اسلامی دارند. این دو کشور در سال‌های اخیر با گسترش نهادینه‌شده همکاری‌های جامع و راهبردی با ایران، یک ائتلاف غیررسمی تشکیل داده‌اند. برداشته شدن موانع قانونی در برابر گسترش همکاری‌های نظامی با ایران و به‌خصوص فروش سلاح موقعیت آنها در آرایش قوای نظامی دنیا و مهار غرب را تقویت می‌کند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi