شناسه خبر : 77118
سه شنبه 28 مرداد 1399 , 11:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فرماندهان دفاع مقدس الگوی تشکیل دولت جوان انقلابی

اااسمانه حسن‎خانی؛ جوانان ایرانی در دوران هشت سال دفاع مقدس با نبود تسلیحات پیشرفته و منابع اطلاعاتی در مقایسه با رژیم بعث عراق، با ایمان و اراده راسخ به مصاف دشمن رفتند و حماسه‌هایی جاودان آفریدند.

آن‌ها در ایجاد امنیت، دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی در همه عرصه‌های گوناگون پیشتاز بودند. نمونه بارز این جوانان انقلابی شهید حسن باقری بود که در سن ۲۴ سالگی وارد عرصه جنگ شد و تنها در مدت دو سال توانست به استراتژیست بزرگ جنگ تبدیل شود و واحد اطلاعات رزمی در سپاه و جنگ را پایه‌گذاری کند.

توانمندیش تا جایی بود که به او لقب نابغه دفاع را دادند، چراکه وی با شناخت عمیق دشمن و چیرگی بر منطقه جغرافیایی جنگ علاوه بر طراحی و اجرای عملیات‌های مهم، در شکل‌گیری سازمان رزم، برآورد اطلاعات و تهیه طرح عملیات، کادرسازی و تربیت فرماندهان تأثیرگذار و کارآمد نقشی اساسی داشت.

عملیات شکست حصر آبادان و آزادسازی بخش عظیمی از اراضی تحت تصرف عراق مدیون حسن باقری بود که در آن زمان فرماندهی محور عملیاتی دارخوین و ماهشهر را برعهده داشت.

امروز هم سایه جنگ دیگری بر روی مردم بصیر این مرزوبوم سایه افکنده است تا مردم جمهوری اسلامی را به ذلت بکشاند.
دونالد ترامپ با خروج یک جانبه اش از برجام و اعلام بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، شیپور جنگ اقتصادی را به صدا درآورد و تمام توانش را به کار گرفت تا هر طور شده، ایران را با جنگ اقتصادی به پای میز مذاکره بکشاند و از ایران امتیاز بگیرد، اما نمی‌دانست مردم آگاه و در راس آن جوانان انقلابی این سرزمین خونشان با مجاهدت، پشتکار و جهاد عجین شده است.

فرماندهان جوان دوران دفاع مقدس سرمشق خوبی برای جوانان امروزی هستند، زیرا شیوه مدیریت آن‌ها نمونه بارز مدیریت جهادی است؛ چراکه جهاد و مدیریت جهادی در هر مقطع زمانی باعث موفقیت و عبور از بحران‌ها می‌شود. جامعه ایرانی امروز بیش از هر زمان دیگری به شدت نیازمند حرکتی جهادی از سوی قشر جوان است تا با مدیریتی جهادی عزمش را برای بازگرداندن ارزش‌های اخلاقی انقلاب به جامعه جزم کند.

همچنین با استفاده از همه ظرفیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری از تشکل‌های فرهنگی در مساجد و دانشگاه‌ها گرفته تا فضا‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی بهره ببرد تا بتواند جامعه را به سمت ارزش‌های اصیل انقلاب هدایت کند و این رسیدن به ارزش‌های انقلاب تنها با توجه مدیران ارشد و عالی رتبه نظام به جوانگرایی به ثمر خواهد نشست.

اگر مسئولان عالی رتبه کشور امروز هم همچون دوران هشت سال دفاع مقدس اداره برخی از امور کشور را به جوانان بسپارند مطمئننا پشیمان نخواهند شد، چراکه آن‌ها همواره نقشی تحول گرا، آغازگر و پیش‌برنده دارند.

جوان انقلابی با داشتن روحیه جهادی در برابر مشکلات اقتصادی کشور کمر خم نخواهد کرد و به صورت شبانه روزی در خدمت مردم است. روی کارآمدن دولت جوان انقلابی که مدنظر رهبر انقلاب اسلامی هم هست به افزایش کارآمدی و چابک‌سازی سیستم اداری منجر خواهد شد و بسیاری از گره‌های کور اقتصادی و ... باز می‌شود.

اواخر بهمن سال ۹۷ بود که رهبر انقلاب اسلامی بیانیه گام دوم را صادر و مخاطب اصلی آن را جوانان قرار دادند. در این بیانیه ایشان به ترسیم راه طی شده در ۴۰ سال گذشته و افق‌هایی که در گام دوم انقلاب باید مدنظر باشد، پرداختند.

رهبر انقلاب اسلامی در یکی از سرفصل‌های این بیانیه میدان‌داری جوانان و ورود آن‌ها به عرصه مدیریت در روز‌های آغازین انقلاب اسلامی و دوران هشت ساله دفاع مقدس را نقطه عطفی دانستند که باعث شد انقلاب نوپای ملت ایران بتواند در مقابل انواع مشکلات و تهدیدات داخلی و خارجی مقاومت کند و امتحان‌های مختلف را با سربلندی پشت سر بگذارد. نکته‌ای که به نظر می‌رسد این روز‌ها مغفول مانده و حتی قانون منع بکارگیری بازنشستگان هم نتوانست چندان به کنار رفتن برخی مدیران سنتی کمک کند.

امام خامنه‌ای تاکید کردند: استفاده از ظرفیت‌های کشور نیازمند حرکت آتش به اختیار جوانان است و گروه‌های جوان مؤمن و انقلابی باید هر کاری را که امکان‌پذیر است در چارچوب قوانین و مصلحت کشور انجام دهند و معطل کسی نباید بمانند؛ بنابراین اگر زمام اداره‌ی بخش‌های گوناگون کشور به جوانان انقلابی و کاردان سپرده شود، می‌تواند حلال بسیاری از مشکلات کشور باشد و تنها کافی است برخی از مدیران با اعتماد به جوانان و سپردن امور کشور به آنان راه را برای روز‌های پرامید و موفقیت‌آمیز هموار کنند.

 

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi