شناسه خبر : 77214
یکشنبه 02 شهريور 1399 , 10:19
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مجسمه‌سازان ما به ایثار و شهادت نگاه متفاوتی دارند

شیخ‌الحکمایی: مجسمه‌سازان ما به ایثار و شهادت نگاه متفاوتی دارند

طاهر شیخ‌الحکمایی؛ هنرمند عرصه هنرهای تجسمی کشور از دلایل عدم شرکت مجسمه‌سازان صاحب‌نام در فراخوان‌های هنری سخن می‌گوید.

طبق فرموده رهبر معظم انقلاب، امروزه فضیلت زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست. مجاهدت و ایثارگری‌های پرشمار شهدا و ایثارگران ایران اسلامی در طول سال‌های پرشور و حماسه هشت سال دفاع مقدس، بر هیچ انسان قدرشناسی پوشیده نیست؛ موج جانفشانی‌ها و از خودگذشتگی‌های رزمندگان مجاهد ما در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله به قدری غرورانگیز و افتخارآمیز است که تا همیشه می‌توان به ذکر یاد و خاطرات آن پرداخت. در این میان، نکته حائز اهمیت این است که همگان در هر جایگاه و منصبی که حضور دارند، خود را منت‌دار خون پاک شهدا و تلاش‌های مجاهدانه ایثارگران این مرز و بوم بدانند و با اتخاذ تدابیر و تمهیدات مقتضی، زمینه‌های لازم را برای تجلیلی درخور و شایسته از خدمات و زحمات خالصانه رزمندگان سال‌های دفاع مقدس میسر کنند.

هنرهای تجسمی , مجسمه سازی , حماسه و پایداری , شهدای دفاع مقدس , دفاع مقدس ,

یکی از تازه‌ترین اقداماتی که با هدف تجلیل از حماسه‌آفرینی‌های شهدا و ایثارگران جنگ تحمیلی هشت ساله در دست انجام قرار گرفته است، برگزاری مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران؛ به ویژه شهدای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است که به همت شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در دست برگزاری است.

برای بررسی نقش و اهمیت برگزاری این رویداد و رویدادهای هنری از این دست که به‌منظور زنده نگه‌داشتن یاد و نام شهدا و ایثارگران و تجلیل از مقام رفیع ایشان برپا می‌شوند، به سراغ طاهر شیخ‌الحکمایی؛ هنرمند مجسمه‌ساز کشور رفتیم و با او در این‌باره به گفت‌وگو نشستیم.

شیخ‌الحکمایی، با اشاره به تأثیر برگزاری رویداد فرهنگی تجلیل از شهدای راه‌آهن در جامعه گفت: دعوت به همکاری و اجرای چنین فراخوان‌هایی از سوی برخی از نهادهای کشور نظیر سازمان زیباسازی شهرداری و مؤسسسات فرهنگی برای موضوعات خاص خود و در زمینه‌های مختلف همواره ارائه می‌شود، به‌ویژه وقتی قرار باشد این آثار به‌صورت حجمی در فضای شهر و مؤسسات فرهنگی و هنری به نمایش دربیایند؛ کاری که اکنون شرکت راه‌آهن  درحال انجام آن است، اتفاقی خوب، تأثیرگذار و شایسته تجلیل است؛ چراکه اهمیت به شهدا و ایثارگران، اهمیت به خود فرد است.

هنرهای تجسمی , مجسمه سازی , حماسه و پایداری , شهدای دفاع مقدس , دفاع مقدس ,

وی افزود: معمولاً در فراخوان‌ چنین پروژ‌ه‌های فرهنگی، هنرمندان صاحب امضاء شرکت نمی‌کنند و باید تمهیداتی برای حضور این افراد در این پرو‌ژه‌های ارزشی و مهم اندیشیده شود؛ یا اینکه از آتلیه‌های این افراد دیدن کرده و سفارش‌های کاری مناسب و درخوری به آن‌ها داده‌ شود تااینکه در نهایت آثاری شایسته و تأثیرگذار طراحی و اجرا شوند.

این هنرمند در ادامه بیان کرد: در این راستا فراخوان‌ها نیز بی‌تأثیر نیستند؛ چراکه علاقه‌مندان و هنرمندان جوان با ارائه ایده‌های خلاقانه و افکار جدید خود می‌توانند آثاری به‌روز و متناسب با آرمان‌ها و عقایدشان طراحی کنند؛ شرکت راه‌آهن می‌تواند با ایجاد فرصتی مناسب، آثار مناسب هنرمندان را در قالب ماکت، یادمان، مجسمه شهدا و ایثارگران دوران جنگ و دفاع مقدس در فضای ایستگاه‌های راه‌آهن به نمایش عمومی درآورد تا مردم تا زمان رسیدن قطار از این ایده‌ها و نگاه هنرمندان و هنرجویان نسبت به مسائل ارزشی و عقیدتی جامعه بهره‌مند شوند؛ قطعاً این کار تأثیر فرهنگی بسیاری بر بطن جامعه خواهد داشت.

هنرهای تجسمی , مجسمه سازی , حماسه و پایداری , شهدای دفاع مقدس , دفاع مقدس ,

این مجسمه‌ساز ادامه داد: این نمایشگاه‌ها می‌توانند به‌صورت دائمی در چندین ایستگاه راه‌آهن و حتی ایستگاه مرکزی به نمایش عمومی دربیایند و اگر چندین سال به‌صورت مداوم نمایش پیدا کنند، شرکت راه‌آهن صاحب صدها ماکت، یادمان و آثار فرهنگی مرتبط به حوزه ایثار و شهادت خواهد بود که اتفاقی شایسته و مثبت است.

وی درخصوص تأثیرگذاری قالب مجسمه‌سازی برای تجلیل از فرهنگ ایثار و شهادت خاطرنشان کرد: هرکدام از حوزه‌های هنری توانایی‌های به‌خصوص و تأثیرگذاری دارند که باید درکنار هم معنا و مفهوم خاصی داشته و بر یکدیگر نیز مؤثر باشند و مفهوم نهایی که تجدید دوباره این آرمان‌ها و تجلیل از شهدا است را به بینندگان خود القا کنند.

هنرهای تجسمی , مجسمه سازی , حماسه و پایداری , شهدای دفاع مقدس , دفاع مقدس ,

مدرس دانشگاه تهران اضافه کرد: آثار خلق شده می‌توانند با شرایط زمان حال و مکانی که در آن زندگی می‌کنیم، به‌روزرسانی شوند و تغییراتی همسو با تفکر هنرمندان و موقعیت حال جامعه در آن‌ها لحاظ شود و آثاری که با مصالح و امکانات جدید ساخته و پرداخته شود، بی‌شک نگاه اکثریت مردم را به خود جذب می‌کند.

این مجسمه‌ساز درباره رغبت و مشارکت هنرمندان نسبت به حضور در رویدادهای فرهنگی این‌چنینی گفت: میل هنرمندان نسبت به حضور و مشارکت در این‌گونه آثار همیشه وجود داشته و دارد؛ اما هنرمندان حرفه‌ای و صاحب‌نام در این رویدادها شرکت نمی‌کنند و این اتفاق هم طبیعی است؛ چراکه این افراد غالباً یا معلم هستند یا آموزشگاه و آتلیه دارند و نمی‌توانند در چنین فراخوان‌هایی با شاگردانشان مسابقه دهند؛ مسئولان برگزارکننده طرح باید به سراغ هنرمندان درجه یک بروند تا کارهای خوبی از آن‌ها بگیرند و در قالب‌هایی چون: موزه‌ای، نمایشگاهی و... به نمایش دربیاورند. 

هنرهای تجسمی , مجسمه سازی , حماسه و پایداری , شهدای دفاع مقدس , دفاع مقدس ,

وی در پایان با اشاره به رویکردهای لازم جهت تولید محتوای فرهنگی و هنری در حوزه ایثار و شهادت خاطرنشان کرد: با توجه به فرهنگ، نگاه و اعتقاداتمان، نگاه آحاد مردم و هنرمندان ما نسبت به فضای شهادت و ایثار و دوران جنگ تحمیلی با نگاه مردم و هنرمندان سراسر دنیا متفاوت است و هنرمندان و هنرجویان نیز باید در تولید آثارشان به این نکات فرهنگی و اعتقادی توجه کنند؛ با شناختی که از فعالیت‌ها فرهنگی و هنری‌مان دارم، باید بگویم که فرهنگ شهادت و ایثار از سالیان گذشته در تولید محتوای آثار مورد توجه قرار گرفته است و هنرمندان باید بیش‌ازپیش عمق این ارزش‌ها را درک کنند، اصل مطلب را از دل آن بیرون بکشند و در قالب اثر هنری امروزی که ریشه در فرهنگ غنی کهن ما دارد، عرضه کنند.

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi