شناسه خبر : 77260
سه شنبه 04 شهريور 1399 , 08:50
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سبک جدید «حاج مهدی رسولی» برای محرم امسال

در شرایط کرونایی این روزهای کشور سبک جدیدی از مداحی و عزاداری شکل گرفته است که در آن برخی مداحان با حضور در مقابل منزل شهدا به عزاداری و نوحه‌خوانی می‌پردازند.

در روزهایی که کرونا همه جوانب زندگی انسان را تغییر داده، شکلی جدید از روابط و اجتماعی انسانی که به اصطلاح با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه است، شکل گرفته. کرونا هرچه هست و با همه محدودیت‌ها و مشکلاتی که به وجود آورده اما نکات مثبتی هم داشت. کافی است همین ماه محرم سال گذشته را به یاد آوریم و چگونگی عزاداری‌هایمان را مرور کنیم، اتفاقی که تا ماه‌ها پیش چنان عادی به نظر می‌رسید که حتی لحظه‌ای فکر خود را مشغول آن نمی‌کردیم حالا به آرزو تبدیل شده، تجمعات بهم فشرده هیئات همراه با سینه زنی و پخش نذری و شوق زیارت حرم اباعبدالله در اربعین حسینی قابل دسترس‌ترین رویداد ممکن بود. با این وجود اراده و عشق مردم به سرور و سالار شهیدان باعث شده است تا شیوه‌های جدیدی از عزاداری در شرایط کرونایی کشور شکل بگیرد که خالی از لطف نیست.

هنوز در بسیاری از مناطق کشور رسوم و آیین‌های عزاداری به سبک و سیاق قدیمی در حال اجراست. بعد از دوران دفاع مقدس پیوندی که شهدا به واسطه حرکت اعتقادی و شهادتشان در راه اسلام به اباعبدالله الحسین (ع) و قیام عاشورا خورده بودند، منبع اعتقادی و فرهنگی امور بسیاری شدند که از جمله آن عزاداری‌ها بود. برای مثال هنوز در برخی از نقاط کشور مراسم عزاداری اباعبدالله در منازل شهدا برپا می‌شود و این خانواده‌های شهدا هستند که میزبان عزاداران می‌شوند و یا به جهت برکت وجود این خانواده‌ها مجری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در دیار خود هستند.

حالا امسال به واسطه کرونا این رسم دیرینه با محوریت خانواده شهدا به گونه‌ای دیگر در شهرهای بزرگ اجرا شده است. نمونه آن کاری بود که مهدی رسولی مداح نام آشنای زنجانی انجام داده و در شرایطی که کرونا بساط مجالس بزرگ و پرجمعیت را جمع کرده این مداح جوان با حضور در مقابل منزل شهدا، تکیه‌های سیار را برپا کرده است.

کار جنون ما به کوچه‌ کشیده است+ تصاویر

تصاویری از این حرکت زیبای مداح کشور منتشر شده است که در جوار منزل شهدا و در کنار تصویری از شهید خانواده با وجود تعداد عزداران مشغول مداحی و ذکر مصیبت اهل بیت (ع) است. این اقدام واکنش‌های مثبت فعالان فضای مجازی را نیز در پی داشته است، چنانچه حاج محمود کریمی دیگر مداح کشورمان نیز در سبکی تازه و در شرایط خاص کشور در زمان کرونا با برپایی هیئت سیار و کوچه خوانی، خود به میان رفته و به اجرای برنامه می‌پردازد.

کار جنون ما به کوچه‌ کشیده است+ تصاویر

تکیه به راه و رسم و نام شهدا تنها به این محرم ختم نمی‌شود. در تمامی مراسم‌های مذهبی ماه‌های گذشته همچون شب‌های قدر و ایام شهادت ائمه، هرجا برنامه‌ای با حضور مداحان و قرائت دعا و مناجات برپا بود تصاویر شهدا زینت‌بخش این مراسم‌ها شد. نمونه‌اش شب‌های قدر امسال بود که در حرم امامزاده علی اکبر چیذر، بیش از هرچیز این تصاویر شهدا بود که خودنمایی می‌‎کرد.

کار جنون ما به کوچه‌ کشیده است+ تصاویر

کار جنون ما به کوچه‌ کشیده است+ تصاویر

 

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi