شناسه خبر : 77286
چهارشنبه 05 شهريور 1399 , 08:54
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ابوظبی نتیجه خوش خدمتی به «اسرائیل» را گرفت!

رژیم صهیونیستی: با دادن حتی یک پیچ اف- ۳۵ به امارات مخالفیم

وزیر صهیونیست با تکرار چند باره مخالفت تل‌آویو با فروش جنگنده‌های پیشرفته آمریکایی به امارات، گفته حتی یک پیچ از این جنگنده‌ها نیز نباید به این کشور فروخته شود. این درحالی است امارات پس از خیانت بزرگی که به فلسطین و مسلمانان با عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی کرد، انتظار چنین واکنشی را نداشت.

امارات از زمانی که به آرمان فلسطین خیانت و توافق عادی ‌سازی روابط با رژیم صیهونیستی را اعلام کرد، انتظار داشت امتیازات زیادی هم از سوی رژیم صهیونیستی و هم آمریکا دریافت کند. در این مسیر این ریز کشور آسیب پذیر، امیدوار بود آمریکا جنگنده‌های نسل پنجم «اف-۳۵» را به ابوظبی بفروشد. «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه دولت امارات عربی متحده در گفت‌و‌گو با‌اندیشکده شورای آتلانتیک در ارتباط با فروش جنگنده‌های اف-۳۵ گفته بود توافق عادی‌‌سازی روابط با تل‌آویو باید «هرگونه مانع» پیش‌روی آمریکا برای فروش جنگنده‌های اف-۳۵ را از میان بردارد. اما خیلی زود مشخص شد که رویای امارات صرفا یک سراب بوده و رژیم صهیونیستی به شدت با این مسئله مخالفت کرده است، آن هم تنها چند روز پس از آن خیانت بزرگ به آرمان فلسطین.
در ادامه اظهار نظرهای متناقض درباره وجود بندی در توافق عادی‌‌سازی روابط ابوظبی با تل‌آویو مبنی بر فروش جنگنده‌های نسل پنجم «اف-۳۵» به امارات، دیروز یک وزیر صهیونیست از تداوم مخالفت تل‌آویو با این موضوع گفت. به نوشته رسانه‌های صهیونیستی، «تساحی‌هانقبی» وزیر امور شهرک‌ها در کابینه تل‌اویو در یک مصاحبه رادیویی گفت: «اسرائیل با فروش حتی یک پیچ از اف-۳۵ به امارات مخالفت است. ما این موضوع را برای کنگره آمریکا نیز شفاف‌‌سازی خواهیم کرد».
با این حال، روزنامه «یدیعوت آحارونوت» در این باره نوشته: «توافق عادی ‌سازی روابط بین اسرائیل و امارات عربی متحده شامل یک بند محرمانه است که راه را برای فروش جنگنده‌های استراتژیک اف-۳۵ و فناوری پیشرفته پهپاد آمریکا به این کشور حاشیه خلیج‌فارس هموار می‌کند». پیش از این بنی گانتس وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز ضمن اظهار بی‌اطلاعی از توافقی برای فروش جنگنده‌های نسل جدید آمریکایی به امارات، تاکید کرده بود، برتری هوایی تل‌آویو باید در منطقه حفظ شود! این یعنی، مخالفت با فروش چنین جنگنده‌هایی به امارات یا هر کشور دیگر در منطقه. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز بر مخالفت خود با فروش این جنگنده‌ها به امارات تاکید کرده است.
اختلافات بالا گرفت
از سوی دیگر روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشته که موساد با اطلاع شخص نتانیاهو، طی دو سال اخیر، به سرویس‌های امنیتی فشار آورده تا به فروش تسلیحات پیشرفته به ابوظبی چراغ سبز نشان دهند؛ اما این اقدامات به علت مخالفت وزارت امنیت نتیجه‌ای در پی نداشته است. در همین ارتباط، روز دوشنبه هفته گذشته منابع خبری رژیم صهیونیستی از سفر «یوسی کوهن» رئیس‌موساد به ابوظبی خبر داده بودند. در گزارش یدیعوت آحارونوت همچنین آمده، دفتر نخست‌‌وزیری، موساد و همچنین وزارت امنیت که نتانیاهو آن را مدیریت می‌کند، بر سر امضای معامله فروش تسلیحات به امارات با یکدیگر اختلافات جدی دارند.
تداوم مخالفت‌ها با توافق ننگین
اما فشارهای سیاسی به امارات بر سر این خیانت همچنان ادامه دارد و این توافق ننگین همچنان با واکنش‌های انتقادی مواجه است. مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق که به تازگی از واشنگتن بازگشته، در حالی دیروز سه‌شنبه سفر منطقه‌ای خود را از اردن آغاز کرد که احتمال لغو سفر او به امارات در پی عادی‌‌سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی وجود دارد. پایگاه «العربی‌الجدید» نیز به نقل از یک مسئول عراقی گزارش داده احتمال لغو سفر الکاظمی به امارات که قرار بود پس از سفر او به اردن انجام شود، وجود دارد چرا که او نمی‌خواهد با توجه به نارضایتی مردمی و سیاسی عراق از اقدام امارات در برقراری روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی، با سفر به این کشور ایجاد سوء تفاهم کند.
«عمار بلحمیر»، وزیر رسانه و سخنگوی دولت الجزایر نیز در سخنانی درباره مسئله فلسطین و عادی ‌سازی روابط میان صهیونیست‌ها و امارات اعلام کرده، حمایت از مسئله فلسطین یکی از اصول تغییرناپذیر در سیاست خارجه کشورش است: «الجزایر از اصولی حمایت می‌کند که خواستار اجرای عدالت درباره مسئله فلسطین و حق و حقوق قانونی آن هستند». گفتنی است این فشارها آن‌قدر زیاد شده که برخی به این نتیجه رسیده‌اند، ممکن است امارات از این توافق خارج شود.
راه‌اندازی پرواز مستقیم
میان تل‌آویو – خارطوم
اما در ادامه تلاش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تکرار توافق عادی ‌سازی روابط با امارات در میان دیگر کشورهای عربی به نظر می‌رسد سودان گزینه بعدی در جهان عرب باشد. روزنامه فیگارو اعلام کرد مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا دیروز اراضی اشغالی را با اولین پرواز مستقیم از تل‌آویو به خارطوم ترک کرد. طبق این گزارش، پمپئو پس از ترک اراضی اشغالی به مقصد سودان گفت که از حضور در اولین پرواز مستقیم میان تل‌آویو با خارطوم خوشحال است.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi