شناسه خبر : 77338
شنبه 08 شهريور 1399 , 09:29
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«حاج قاسم»؛ اباالفضل کربلای مقاومت

نسبت دادن حاج قاسم به اباالفضل العباس (ع) از سوی مردم، که همچون او زیست و همچون او به شهادت رسید و مصداق بارز «عاش سعیدا و مات سعیدا» شد.

حامد افروغ؛ تاسوعای حسینی هر سال به یاد سقای تشنه لب کربلا گرامی داشته می‌شود. سقایی که آزادگی و رادمردی را به اوج رساند و چون خورشیدی فروزان در آسمان ابدیت سکنی گزید.

واقعه کربلا همچون نقشه راهی است که حق طلبان و آزادگان جهان را فارق از کیش و آیین و فکر و عقیده کرد هم می‌آورد تا مفاهیم بلند انسانیت و اوج بزرگی یک بشر را به آنها نمایش دهد و در این میان، تماشای رعنایی و رشیدگی رفتار ساقی عطشان این بوم رنگارنگ، به تنهایی مسحورکننده هر مخاطبی است.

اباالفضل العباس (ع) در عاشورا به همه آموخت که رابطه امام و ماموم چگونه باید باشد، رابطه‌ای که علی‌رغم نسبت برادری، سرشار از ادب و خضوع و وفاداری است. «پدر مشک» در این صحنه نه تنها ساقی تشنگان معرفت و ادب، بلکه سقای تشنگان عشق و دلدادگی شد تا یک سرباز نمونه و کامل را برای همگان به تصویر بکشد و غیرت و مسئولیت‌پذیری را بیاموزاند؛ از این روست که عباس بزرگ‌امام رزمندگان اسلام در دفاع مقدس بود. امامی که نقطه اوج رشد یک ماموم بود و حالا خود امام شده است. 

لحظه لحظه حیات عباس (ع) سرشار است از صلابت و تابندگی. با آنکه در زندگی‌اش مهر خاموشی بر لب زده و در محضر امامانش ادب حضور را پاس می‌داشت، اما نفس حضورش به قدری پررنگ و موثر می‌نمود که گرمای نفسش امیدبخش دل حرم و پشتوانه امام حسین (ع) شد؛ امروز اما برای درک آن شخصیت سترگ و بی‌مانند، ملت ایران چشم به قامت رعنایی داشت که سلمان‌وار پا جای پای آن ابرمرد نهاد و خود نیز در او حل شد تا چون آیینه‌ای گوشه‌ای از آن همه زیبایی را نمایندگی کند.

«حاج قاسم سلیمانی» که حیاتش با آن خاموشی پرصلابتش و غیرت تام و تمامش عمود دل حرم ایران بود، ثابت کرد اقتدا کردن به سقای دشت کربلا چون بال پرواز آدمی را به اوج شکوه و بزرگی می‌رساند. شکوهی که نامش دل دشمنان را آب کند و پشتوانه‌ای باشد برای آنان که در جبهه حق استقامت می‌ورزند.

نسبت دادن حاج قاسم به اباالفضل العباس (ع) از سوی مردم، که همچون او زیست و همچون او به شهادت رسید و مصداق بارز «عاش سعیدا و مات سعیدا» شد، رساترین شهادت تاریخ در پیشگاه خداوند متعال بود تا مزد سال ها مجاهدت و رادمردی قاسم اباالفضلی مبلت ایران را بدهد؛ اما حاج قاسم اولین عباس ایران نبود و آخرین هم نخواهد بود و بسیارند سربازانی که در سکوت، عمود حرم ایران بوده و در سکوت هم آسمان می‌شوند اما پشت به مردم و راه حقی که در ان استقامت می‌کنند، نکرده‌اند، به قول حضرت حافظ:

زین آتش نهفته که در سینه من است
خورشید شعله‌ایست که در آسمان گرفت

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi