شناسه خبر : 77355
یکشنبه 09 شهريور 1399 , 10:56
اشتراک گذاری در :
عکس روز

موج شوق شهادت در دل دریایی شهدای کربلا و شهدای فشارک

پرده و حجاب از برابر چشم آنان برداشته شده بود و منازل خویش را در بهشت مشاهده می‌کردند؛ به طوری که به شهادت مشتاق بودند تا به جایگاه خود در بهشت بشتابند...

فاش نیوز - شوق شهادت در شهدای کربلا درحد اعلی وجود داشته و والاترین درجات شهید نیز نصیب آنان شده است. پیشینه این اشتیاق در اولین شهید محراب نیز وجود داشته است. هنگامى که حضرت علی (ع) به آرزوى دیرینه‌‏اش در محراب مسجد کوفه در آستانه تحقق قرار گرفت، با رضایت یک عاشق منتظر شهادت فرمود: «فزت و ربّ الکعبة؛ (10) به خداى کعبه سوگند! رستگار شدم.«

 جلوه های نهضت عاشورا در تمامی صحنه‌های هشت سال دفاع مقدس تجلی یافته است. در اعزام به جبهه و استقرار در اردوگاه‌ها و صحنه‌های عملیات و نیز در شعارهای روی لباس‌ها و سربندهای "یا زیارت یا شهادت" – "لبیک یا حسین" و.... جلوه گر گشته و سبب احیای صحنه‌های کربلا و ایثار و شهادت گردید. یکی از مهم‌ترین اسناد موجود گویای این امر، وصایای نوشته شهدای والامقام است که در آن شدت اشتیاق به شهادت موج می‌زند. نمونه های عارفانه و عاشقانه آن در بخشی از این نوشتار تبیین شده است.

الف ) شوق شهادت در مکتب حضرت سیدالشهدا(ع)

در نهضت عاشورا، از امام حسین تا همه اصحاب و حتی خردسالان، در راستای ادای تکلیف که همانا احیای دین اسلام ناب و اصلاح امت بود،ایثار تا شوق تقدیم جان درحد اعلا بوده است. البته شوق شهادت به این معنا نبود که خود را تسلیم مرگ کنند و هیچ‌گونه اقدام و دفاعى از خود نشان ندهد، بلکه تمامی تلاش ارشادی و دفاعی را به کار بسته و درنهایت مجاهده ساعی بوده و مبارزه کرده و در انتها جان خود را تقدیم کرده اند. شمه ای از شوق شهادت چنین است:

هنگامى که در سال 60 هجرى در معرض بیعت با یزید قرار گرفت، امام حسین (ع) قیام کرده و احساس نمود که دین خدا جز به شهادت آن حضرت احیاء نخواهد شد. امام در یکی از منازل بین راه کوفه، به جمعیت می‌گویند: «همانا آنچه را بر ما وارد شده است شما مشاهده مى‎‌کنید، دنیا تغییر چهره داده ونیکویی از آن رویگردان شده است... آیا نمى‎‌نگرید که به حق عمل نمیشود و از باطل جلوگیرى نمى‎‌شود؟ با این وضع مؤمن باید به لقاى پروردگارش (شهادت) اشتیاق یابد، همانا من مرگ را جز سعادت، و زندگى با ستمگران را جز ملامت و ناراحتى نمى‎‌نگرم.... لِیَرْغَبَ الْمُؤْمِنُ فِی لِقَاءِ اللَّهِ مُحِقّاً، فَإِنِّی لَا أَرَى الْمَوْتَ إِلَّا الْحَیَاةَ وَ لَا الْحَیَاةَ مَعَ الظَّالِمِینَ إِلَّا بَرَماً.

 در این حال زهیر بن قین بپا خواست و عرض کرد: خداوند تو را رهبر و راهنما باشد یا بن رسول‌اللّه؛ فرمایشاتت را شنیدیم اگر دنیا را براى ما بقائى بود و ما در آن زندگى جاوید داشتیم ما پایدارى در یارى تو را بر زندگانى جاوید دنیا مقدّم می‌داشتیم.» راوى نقل کرده است : هلال بن نافع بجلّى بپا خواست و ضمن سخنانی، عرض کرد: به خدا قسم ما ملاقات پروردگار خود را ناخوش نداریم و در نیّت‌هاى خویش با روشن بینى پایداریم با دوست شما دوستیم و با دشمنت دشمن. راوى همچنین نقل کرده است: برین بن خضیر برخاست عرض کرد: به خدا قسم یا ابن رسول اللَّه به‌راستى که این منّتى است از خداوند بر ما که افتخار جنگ در رکاب تو نصیب ما شده است که در یارى تو اعضاى ما قطعه قطعه شود و سپس جدّ تو روز قیامت از ما شفاعت کند.

در میان سپاه اندک امام حسین (ع) تنها حضرت علی اکبر (ع) بود که برای میدان رفتن اصرار نکرد چرا که امام حسین (ع) با همه عشق بی حدی که به فرزندش داشت او را با شوق به میدان شهادت فرستاد و شهادتش پیش از دیگر شهدا دل او را به درد آورد.شرح ماجرای شهادت حضرت علی اکبر به روایت مقام معظم رهبری :".وقتی امام حسین این جمله را به علی اکبر فرمود، علی اکبر در آن لحظه ی آخر، صدایش بلند شد و عرض کرد: یا ابتا علیک السلام ؛ پدرم! خداحافظ. هذا جدی رسول اللَه یقرئک السلام ؛ این جدم پیامبر است که به تو سلام می فرستد. و یقول عجل القدوم علینا ؛ می گوید بیا به سمت ما."

در شب عاشورا امام حسین علیه السلام فرمان داد خیمه‌ای را به استحمام و غسل اختصاص دهند.« عبدالرحمن بن عبد ربه انصاری » و بریر بن خضیر بر در آن خیمه به نوبت ایستاده بودند تا داخل شوند.بریر با عبدالرحمن مزاحی کرد. 

 عبدالرحمن گفت:« الان وقت شوخی نیست.»بریر گفت:«خویشان من می دانند که من نه در جوانی و نه در کهولت، هرگز اهل شوخی نبوده‌ام، ولی چون به من بشارت داده‌اند که رستگار می‌شوم، سر از پا نمی‌شناسم و فاصله میان خود و بهشت را جز شهادت نمی‌بینم.«
در نفس المهموم شیخ عباس قمی آمده که در شب عاشورا، آنگاه که امام حسین (ع) خطبه خواند و به یاران خود فرمود: «فردا من و شما همه کشته خواهیم شد»، حضرت قاسم ابن الحسن پنداشت این افتخار از آنِ مردان و بزرگ‌سالان است و شامل نوجوانان نمی‌شود. از این‌رو پرسید: «آیا من هم فردا کشته خواهم شد؟» امام (ع) با مهربانی پرسید: «فرزندم، مرگ در نزد تو چگونه است؟» حضرت قاسم عرض کرد: شیرین‌تر از عسل «احلی من العسل».

ابن عماره از پدرش نقل می‌کند که از حضرت صادق علیه السلام سؤال کرد:« از اصحاب امام حسین و فداکاری و ایثار جانشان برای ما بگویید.»امام فرمود:« پرده و حجاب از برابر چشم آنان برداشته شده بود و منازل خویش را در بهشت مشاهده می‌کردند؛ به طوری که به شهادت مشتاق بودند تا به حوریان بهشتی و جایگاه خود در بهشت بشتابند.«

ب) آرزوی شهادت تجلی یافته در وصیت نامه شهدای فشارکی

جامعه مورد مطالعه اقوام فشارکی‌ها، شامل تمامی اقوام نسبی و سببی (وصلت‌های درجه یک صورت گرفته) را شامل می‌شود، که از میان جامعه فشارکی‌ها، جمعاً تعداد شهدا 69 نفر بوده است. از این تعداد دو نفر خانم بوده‌اند که بر اثر بمباران دشمن به‌شهادت رسیده و مابقی جزء رزمندگان بوده‌اند .محدوده سنی شهدای فشارکی، بین ۱۰ سال الی ۶۲ سال و محدوده سنی شهدای رزمنده، بین ۱۴ سال الی ۵۲ سال بوده است که هشت تن از آن‌ها بعد از 8الی 34 سال انتظار، پیکر‌های مطهرشان بازگشته و تدفین شده و دو تن دیگر نیز بی‌مزار مانده‌اند؛ همچنین یک شهید عزیز نیز از مدافعان حرم است. تمامی شهدای گرانقدر فشارکی شوق و اشتیاق زیادی به شهادت در راه اسلام و انقلاب اسلامی داشته و آن را اینگونه در وصیت‌نامه خود بیان نموده اند:

  • دعای طلب شهادت ازخداوند
  1. ولا حول و لاقوه الا بالله العلی العظیم. اللهم صل علی محمد و آل محمد. یا الله، یا رسول الله، یا ائمه الله، اللهم الرزقنی توفیق الشهاده فی سبیلک. (شهید حسین اثنی عشری)
  1. خدایا مرا با شهدای دشت کربلا وحضرت سید الشهداء حسین ابن علی(ع) محشور کن و لیاقت نوشیدن شربت شهادت را قسمتم کن. (شهید مصطفی نقیان فشارکی)
  2. امیدوارم، خداوند آرزوی من که همان شهادت است، را برآورده سازد (شهید علیرضا آقاجانی فشارکی)
  3. خداوند مرا بپذیرد و توفیق شهادت را به من بدهد. و شهید بشوم و اولاً مقامات شهید را برای تو می‌نویسم‌ای پدر و مادر: حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم در این باره فرموده‌اند، هنگامی که روز قیامت فرا رسد شهید از قبر خود بیرون می‌آید در حالی که در پهنه قیامت گام برمی‌دارد و راه می‌رود سپس فرمودند، سوگند به خدائی که جان من در دست اوست، اگر انبیاء و پیامبران خدا بر سر راه آنان یعنی شهداء باشند از کثرت نورانیت و شکوهی که از آنان مشاهده می‌کنند، پیاده خواهند شد. آنگاه شهدا می‌آیند تا بر موائد گرانقدر الهی برسند و کناره سفره رحمت پروردگار می‌نشینند. و هر شهیدی هزار نفر از نزدیکان و همسایگان خود را شفاعت می‌کنند. و لذا بدانید که پسرانی و یا پدرانی که از خانه‌ها به جبهه‌ها می‌روند و شهید می‌شوند هرگز راه اشتباهی نمی‌روند(شهید علیرضا آقاجانی فشارکی )
  4. امیدوارم خداوند آرزوی من که همان شهادت است را برآورده سازد. و تو‌ ای مادر عزیزم توانسته باشی، با شهادت من همچون فاطمه(س) شهیدی در راه حق به جانان تقدیم نموده باشی. (شهید علیرضا آقاجانی فشارکی)
  5. از خدا می‌خواهم که توفیق آنرا بدهد، که عمل خیر انجام دهم.و خدا ما را از بندگان صالح خود قرار بدهد. و ما را به سوی خود ببرد و جزء شهیدان راه خودش قرار دهد.(شهید ابراهیم محمدی فشارکی)
  6. جانم را در این راه نثار می‌کنم و امیدوارم در تمامی عرصه‌ها، پیرو یاران امام شهیدم حسین(ع) باشم (شهید جواد خوشبخت فشارکی) 
  7. از خداوند متعال سپاسگزارم، که مرا در راه راست هدایت کرد. و در راهی توانستم جان خودرا فدا کنم، که امامانمان فدا کردند. و خون من در قبال خون امامان و دیگران اگر چه ارزشی هم ندارد. ولی ما باید اسلام را اگر می‌خواهیم زنده بماند، با خون‌هایمان آبیاری کنیم (شهید محمد علی مطلبی فشارکی)
  8. ای ملت عزیز، بدانید که عشق به «شهادت» خود رمز پیروزی است. و شهادت خود یکی از عنایات و الطاف خداوندی است، که نصیب هر کسی نمی‌شود و در میان انسان‌ها نصیب انسان‌های پاک و مخلص می‌شود. امیدوارم که این بار خداوند از گناهان بنده‌ی حقیر خود درگذرد و آرزوی دیرینه‌ام را که بغضم را ترکانده و چشمانم را اشک آلود ساخته برآورده کند و شهادت را نصیبم کند. (شهید رحیم مطلبی فشارکی)
  9. از شما مادر هم چنین امیدوارم بعد از من برایم در موقع نماز از درگاه خداوند متعال طلب بخشش و مغفرت کنی. و از خدا بخواهید که این قربانی ناقابل را که برای اسلام عزیز داده اید قبول کند. (شهید احمدرضا مطلبی فشارکی)
  10. از خداوند می‌خواهم که گناهان ما را ببخشد. و ما را عاقبت به خیر بگرداند. از خدا می‌خواهم که ما را از دوست‌داران خودش قراربدهد. و ما را جزو شهدای واقعی قرار بدهد. (شهید حسین سلمانی فشارکی)
  • شکر و تشکر به جهت توفیق شهادت
    1. سپاس و ستایش بیکران خداوند کریم و متعال را که شهادت را فوز عظیمی دانست و آن را فخر اولیاء و مؤمنان قرار داد. (شهید مرتضی احمدی فشارکی)
    2. خدایا زبانم توانایی تشکر از امام خمینی را ندارد. امیدوارم با جان و خون خویش بتوانم از آن قدردانی و تشکر کنم. (شهید رضا احمدی فشارکی)
  • تجلی شوق شهادت در وصیت نامه شهدای فشارکی
  1. پدر و مادر عزیزم! در حالی این وصیت‌نامه را می‌نویسم،که شوق رفتن به جبهه و شوق و عشق جان فداکردن اختیار نوشتن را از من گرفته است (طلبه شهید حسین محمدی‌فشارکی)
  2. من امشب آماده مىشوم که فردا در صف شهداء معرکه باشم تا بلکه به لطف خداوندى در یوم، روز ظهور آخرین ذخیره الهى سربازش باشم. در حالی‌که خون، کفنم را رنگین کرده است و این مقامات وعده داده شده کجا و مدرک مهندسى و ثروت دنیا و خود دنیا و مافیهاى آن کجا. همه‌اش به عشق یک دیدار او که مولایم است، زیر پا مى‌گذارم. (شهید سید ساعد هاشمی فشارکی)
  3. ولی باز هم در کمال یاس از پذیرشم نزد خداوند، باریتعالی اقدام به نوشتن این وصیتنامه می‌نمایم. باشد تا خداوند بسیار مهربان مرا نیز چون عزیزانم شهید مهدی عظیمی و شهید مرتضی پایدار فرد و شهید علی شریفی و شهید ویس مراد پاریاب به درگاه خویش خواند و بزرگترین منت ممکنه را براین بنده ناسپاس و سرکش و بی معرفت نسبت به ذات قدسش روا دارد. "انشاءالله ".(شهید حسین اثنی عشری)
  4. مرگ در کمین است، و فرصت جهت پیوستن به الله از طریق شهادت بدست می آید. شهادت فوز عظیمی است، که نصیب همه کس نخواهد شد. شهادت درجه ای است بزرگ که خداوند به بندگان شایسته خود عطا خواهد کرد و من با آغوش باز به استقبال شهادت می‌روم. تا بلکه خون خویش را در لا به لای خون پاک شهیدان اسلام و در راه الله ریخته شود؛ وپاک گردد. (شهیدحسین سلمانی فشارکی)
  5. ...روزی که تفت خونینم بر سر کوی و محله زده و زمزمه قرآن از آن بلند است آن روز، روز خوشبختی من است و قند در دل من آب می‌شود... ممکن است که من باز هم برگردم ولی این راهی است که احتمال برگشت 3/1 است.(شهید امیرحسین آقاجانی فشارکی)
  6. من آن چه می‌نویسم با یقین به راهم و حضور قلب راهی را انتخاب کرده‌ام و انشاء الله فی سبیل الله باشد. ما از اسلام و وطن خود دفاع می‌کنیم. اما دشمن تجاوز می‌کند. ما ایمان مان هم چون چراغی در پیش ما راهنما می‌باشد. اما دشمن تاریک است و به تاریکی می‌رود ما آرزوی شهادت داریم. ولی دشمن از شهادت می‌ترسد (شهید اکبر مطلبی فشارکی)
  7. و حالا برای شما بگویم که مقام یک شهید در نزد خدا چقدر است که تمام جوانان ما عاشقش هستند، خدا اول وعده داده است اگر فرزندی در راه خدا کشته شود جای پدر و مادر او در بهشت است و می‌تواند که دست مسلمین دیگر را هم بگیرد. پس‌ ای مادر عزیز و‌ ای پدر عزیز در دل ناراحت نباش.که جای تو در بهشت است ولی می‌گویند آه یک پدر شهید یا مادر شهید، گیراست، پس بعد از نماز دعا کن که صدام و تمام ابر قدرتها از ریشه کنده شوند. (شهید مهدی عظیمی)
  8. با شنیدن خبر شهادتم چنان خوشحال شوید.که تصور شود شب دامادیم فرا رسیده و پس از شهادتم مبادا به این فکر باشید،که ما دین خود را اداء کرده‌ایم. بلکه اگر هزاران بار زنده و کشته شویم، نتوانسته‌ایم دین خود را اداء کنیم. (شهید مهدی مطلبی فشارکی فرزند علی اصغر)
  9. خداوند این منت را بر سر من گذاشت، که ما در جبهه با سپاه کفر بجنگیم. و تا جنگ تمام نشده ما دست از مبارزه بر نمی‌داریم... و رهبر انقلاب ما فرمود اگر همه‌ی ما 36 میلیون نفر بجنگیم و کشته شویم مهم نیست. چون شهید می‌شویم... ملتی که شهادت برای او سعادت است پیروز است. (شهید مصطفی مطلبی فشارکی)
  10. این حقیر عاصی بالله تاکنون چند بار به بهانه عملیات‌های مختلف وصیت نامه نوشته‌ام که لیاقت نداشته‌ام، آخرین وصیت‌نامه‌ام باشد.( شهید حسین اثنی عشری )
  • خبر قطعی شهادت خویش
  1. شهادت در پیشانی من نوشته شده بود و خدا می‌داند، همیشه به عشق آن زنده بودم. (شهید منصور سوریان)
  2. خداوند را شکر می‌کنم، که مورد محبتش قرار گرفتم. و به این حقیر توفیق عظمای شهادت را عطا فرمود. شرمنده‌ام که حتی یک درصد از آنچه وظیفه‌ام بود، نسبت به خداوند نتوانستم انجام دهم. شکر بی حد خدایم را که باز هم با این وصف از اقیانوس کرمش این عاصی را نیز بخویش پذیرفت.( شهید حسین اثنی عشری)
  • تاثیر آیات و حدیث شهادت در وصیت شهدای فشارکی
  1. بسم الله الرحمن الرحیم، وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ[21] مپندارید آنانرا که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه زنده‌اند، و نزد خدا متنعم خواهند بود...تا خون در رگ‌تان می‌باشد، دست از خط امام برندارید... من آرزو داشتم که بروم و نمازم را در قدس عزیز بخوانم و شهید بشوم. اما خداوند خواست و من زودتر به سعادت رسیدم (شهید علی محمد مطلبی فشارکی)
  2. بسم الله الرحمن الرحیم وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًاۚ بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ [18](ای پیامبر!) «هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند ! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی می‌خورند»... بارالها معبودا! سپاس تو را که به من توفیق دادی که به سوی جبهه‌ها بروم و از دنیای فانی و مادی نجات یابم و به تو نزدیک تر شوم... الحمدالله که به لطف خداوند متعال توفیق الهی شامل حالم شد. که در زمان نایب برحق امام زمان (عج) خمینی بت شکن در جنگ سپاه اسلام با سپاه کفر تحت فرماندهی مولایمان امام زمان (عج) با آگاهی و یقین تمام شرکت کنم. به هل من ناصر ینصرنی رهبر و مرجع بزرگوارم و نایب امام زمانم جواب مثبت دهم.و به سوی جبهه‌های حق علیه باطل بروم و با کفار بعثی بجنگم اگر در این راه توفیق شهادت نصیبم شد شما هیچ ناراحت نباشید. زیرا من به معبود و هدف خود رسیده‌ام (شهید احمدرضا مطلبی فشارکی)
  3. بسم الله الرحمن الرحیم وَلَا تَقُولُوا لِمَن یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاءٌ وَلَکِن لَّا تَشْعُرُونَ [19] و کسى را که در راه خدا کشته شدند "مرده" مپندارید بلکه او زنده ابدیست ولیکن همه شما این حقیقت را درنخواهید یافت. به نام خدا، به نام اویی که همه چیزم از اوست، آمدنم از اوست، ماندنم از اوست، رفتنم از اوست، و جهادم از برای دین اوست، کشته شدنم به لطف و خواست اوست، به نام کسی که هر که او را شناخت عاشقش شد و هر که عاشقش شد به سویش پر کشید. (شهید رحیم مطلبی فشارکی)
  4. بسم الله الرحمن الرحیم « مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا » [23] از مومنین مردانی هستند که صادقانه به آنچه با خدای خویش عهد بسته بودند وفا کردند پس برخی از آنان شربت شهادت نوشیدند و شهید شدند و برخی دیگر را انتظار و فیض شهادت و لقاءالله هستند و تغییر عهد ندادند. (شهید علیرضا آقاجانی فشارکی)
  5. بسمه تعالی الَّذینَ آمَنوا وَهاجَروا وَجاهَدوا فی سَبیلِ اللَّهِ بِأَموالِهِم وَأَنفُسِهِم أَعظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللَّهِ وَأُولئِکَ هُمُ الفائِزونَ: [20]آنها که ایمان آوردند، واز وطن هجرت کردند، و در راه خدا به مال و جان خود جهاد کردند آنها را نزد خداوند متعال مقام عظیمی است و آنان بخصوص رستگاران و سعادتمندان دو عالمند ! (شهید مصطفی مطلبی فشارکی)
  6. الَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِۚ وَأُولَئِکَ هُمُ الْفَائِزُونَ [8]. رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ. [9] به نام او که از اویم، آمدنم برای اوست، ماندنم برای اوست و رفتنم به سوی اوست (شهید جواد حاج شریفی فشارکی)
  7. إنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أبوابِ الجَنَّةِ فَتَحَهُ اللّهُ لِخاصَّةِ أولیائِهِ [10]-(شهید مهدی عظیمی)
  8. وَ لا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللهِ اَمواتًا، بَل اَحیآءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقون[11] - هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شدند مرده مپندارید بلکه آنان زنده هستند و نزد پروردگار خویش روز می‌خورند. (شهیدامیر حسین نقیان فشارکی) و (شهید مهدی عظیمی ) و (شهید نجف‌علی مطلبی فشارکی)
  9. إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ [14] خدا از مؤمنان جان و مالشان را بهب‌هاى اینکه بهشت براى آنان باشد خریده است همان کسانى که در راه خدا مى ‏جنگند و مى ‏کشند و کشته مى ‏شوند. انالله واناالیه راجعون (شهید مرتضی احمدی فشارکی) و(شهید محمد مطلبی فشارکی، فرزند رمضان)
     
  10. بنام خدا، «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ»[15] (ای پیامبر !) هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند ! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوندبه نام الله که همه چیزم از اوست و زندگیم از اوست و زنده به اویم و به نام او که بودنم از اوست. و رفتنم از اوست یادم از اوست و جانم از اوست معشوق و معبودم و امیدم اوست. (شهید مجید محمدی فشارکی)
  11. وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ [2]و این جملات را در لحظه‌اى مى‌نویسم که ساعتى به نبرد مانده است و در شبى مى نویسم که امید زنده ماندن تا شب دیگر را ندارم که رسول اکرم (ص) مى فرماید: « أَفْضَلُ الشُّهَدَاءِ عِنْدَ اللَّهِ الَّذِینَ یُلْقَوْنَ فِی الصَّفِّ فَلا یَلْتفِتُونَ وُجُوهَهُمْ حَتَّى یُقْتَلُوا , أُولَئِکَ یَتَلَبَّطُونَ فِی الْغُرَفِ الْعُلَا مِنَ الْجَنَّةِ»[3] و برترین شهدا آنانى هستند که در خط مقدم به شهادت رسند و تا هنگام کشته شدن روگردان نبرد نباشند و اینان کسانى هستند که در غرفه‌هاى بلند بهشت آرمیده‌اند و خداوند به رویشان لبخند زند و براى آنان حسابى نیست. آرى، من نیز صف اول را برگزیده‌ام و روى بر نمى‌تابم. تا آنکه جنازه پاره پاره شده‌ام را به موطنم باز آرند. (شهید سید ساعد هاشمی فشارکی)
  12. إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُم بُنیَانٌ مَّرْصُوصٌ [1]خدا کسانى را دوست دارد که صف زده در راه او جهاد می‌کنند [و از ثابت قدمی] گویى بنایى پولادین و استوارند. (شهید اسد الله محمدی فشارکی) 
  13. آری، اگر رهبر بزرگ انقلابی مان، امام خمینی می‌گوید: آنان که حلقه ذکر عارفان و دعاى سحر مناجاتیان حوزه‌ها و روحانیت را درک کرده‌اند، در جلسه حضورتان آرزو به جز شهادت ندیده‌اند. اشاره به این قسمت ازدعاى سحراست که مى‌خوانیم « اللَّهُمَّ بِرَحْمَتِکَ فِی الصَّالِحِینَ فَأَدْخِلْنَا وَ فِی عِلِّیِّینَ فَارْفَعْنَا.... وَ قَتْلًا فِی سَبِیلِکَ مَعَ وَلِیِّک قَوَ فَّقتا»[6] خداوندا بما توفیق بده که در راه تو و به‌همراه ولى تو کشته شویم و به فیض شهادت نائل شویم « اللهم احملنا فى سفن نجاتک و متعنا بلذیذ مناجاتک و اوردنا حیاض حبک و اذقنا حلاوه وُدَّک و قربک و اجعل جهادنا فیک و همتتها فى طاعتک و اخلص نیاتنا فى معاملتک [7] «خدایا، ما را در کشتى هاى نجات جاى ده و لذت مناجاتت را بما بچشان و ما را به سرچشمه پاک دوستى با خود وارد ساز و از شیرینى دوستى و قرب خود به ما بچشان و جهاد ما در راهت و تلاشمان را در فرمانبرداریت قرار ده و نیت ما را در اعمال خالص گردان. (شهید سید ساعد هاشمی فشارکی)
  14. و چنین می‌فرماید استاد شهید مرتضی مطهری در یکی از کتاب‌های خود [12] «که یکی از خصوصیات که در تاریخ اسلام مشهود است روحیه خاص است.که در بسیاری از مسلمین صدر اول دیده می‌شود. و من نمی‌دانم نام این روحیه را چه بگذارم، فکر میکنم رساترین تعبیر "نشاط شهادت" است و در راس همه این افراد علی (ع) است که علی (ع) به امید شهادت زنده بود، اگر این امید را از او می‌گرفتند خیری در زندگی نمی‌دید و زندگی برایش بی معنی و بی مفهوم بود.» امیرالمؤمنین علی (ع) می‌فرماید: "لِاَلفَ ضَرَبَه بِالسَّیفِ اَهوَنَ عَلی مِن مِیتهَ عَلَی الفِراش3[13]." }اگر هزار ضربت به فرق من فرود بیاید که به این وضع کشته بشوم، بهتر است ازین که در بستر با یک بیماری بمیرم.(شهید مهدی عظیمی اصفهانی)
  • اهدای خون در راه اسلام وانقلاب
  1. بنا به امر فرمانده کل قوا حضرت امام خمینی(ره) و برای انجام وظیفه و دفاع از کشور و میهن عزیزم پا به جبهه جنگ نهادم. تا از خون همرزمانم که برای دفاع از اسلام ریخته شده پشتیبانی کنم. (شهید مصطفی نقیان فشارکی )
  2. و برای حفظ قرآن و اسلام به جبهه آمده‌ایم و شهادت را قبول کرده‌ایم (شهید اسدالله محمدی فشارکی)
  3. ای شهادت در راه خدا! بیا، من تو را با افتخار در بغل می‌گیرم. و در خون خودم می‌غلطم که درخت اسلام سر بلند باشد. و شهادت تو کجائی که گمشده من هستی. زیرا شهادت دری از درهای بهشت است. و همه کس افتخار آن را پیدا نخواهد کرد. (شهید ابوالفضل نقیان فشارکی)
  4. منافقین کوردلان بدانید: که من راهم را خودم انتخاب کردم. آن قدر می‌جنگم، تا جانم را فدای اسلام بکنم. (شهید رضا احمدی فشارکی)
  5. آری این وظیفه‌ی فدائیان قرآن و فدائیان اسلام است. که با نثار خون خود پرچم لا اله‌ ‌الا الله را در اقصی نقاط عالم به اهتزاز درآورند. مرگ در کمین است و فرصت جهت پیوستن به الله از طریق شهادت به دست می‌آید. شهادت فوض عظیمی است که نصیب همه کس نخواهد شد. شهادت درجه‌ای است بزرگ که خداوند آن را به بندگان شایسته‌ی خود عطا خواهـد کرد. و من با آغوش باز به استقبال شهادت می‌روم تا بلکه خون کثیفم در راه خون پاک شهیدان اسلام و در راه الله ریخته شود و پاک گردد. (شهید حسین سلمانی فشارکی)
  6. برادران همسنگرم من اولین شهید اسلام نیستم و آخرین آن هم نخواهم بود. بنابراین برای شادی روح من و دیگر شهیدان اسلام بعد از ما سنگر ما را خالی نگذارید. و با تمام وجود خویش تا آخرین قطره‌ی خون خویش را در راه الله اهداء کنید. (شهید ابراهیم محمدی فشارکی)
  7. ما جوانان وطن با هزاران آرزوی نهفته در دل می‌رویم،تا که با خون خود توانسته باشیم برای لحظه‌ای هم که شده درخت اسلام را آبیاری کنیم. ما جوانان میهن اسلامی آرزوی دیدار کربلای حسین (ع) و آرزوی فتح کربلا و قدس را می‌کردیم، اما آرزوی پیوستن به حق تاب و توانی برای ما باقی نگذارد...(شهید رحیم مطلبی فشارکی)
  8. ... آری پدر و مادر و همسر و برادران و خواهران مهربانم، من به راهی رفته‌ام که حسین بن علی رفت... من... به جبهه آمده‌ام تا به خودسازی درونی و تکمیل معنویات اسلام و در مراحل آخر اگر لیاقت داشتم پر کشیدن به سوی معبود و معشوقم انشاء الله (شهید امیرحسین نقیان فشارکی)
  • شهادت عزا ندارد
  1. اگر در این نبرد لطف خدا نصیبم گشت. و شهید شدم پس از شهادتم راضی نخواهم بود حتی یک قطره اشک بریزید. و هرگز لباس عزا برایم به تن نکنید، چون لباس عزا مفهومی ندارد و قابل آن نیستم.که کسی بخواهد برایم گریه کرده و لباس عزا بپوشد. زیرا این راهی است که باید رفت. «إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ».[17] لباس عزا برای کسی به تن کنید. که درس حماسه به جهانیان داد. و او و یارانش را در صحرای کربلا به بدترین وجه شهید کردند. برای طفلانش و برای شهدای ایران، آن عزیزانی که در هنگام حمله با بانگ الله اکبر خود قلب دشمن و کاخ دشمن را به لرزه انداختند. و سعادت ابدی را نصیب خود کردند. (شهید مهدی مطلبی فشارکی فرزند علی اصغر)
  2. پدرجان، من این راه را انتـخاب کـردم کـه مـنتظر من نباشید. چون کسی که به جبهه می‌رود احتمال برگشت آن خیلی کم است. و من رفته‌ام که با کفر مبارزه کنم و در راه خدا، منافقین و دشمنان اسلام را بکشم. و اگر خدا بخـواهد و لیاقت داشته باشم شهید شوم. و وصیت می‌کنم که اگر من شهید شدم برایم اشک نریزید)شهید محسن مطلبی فشارکی(
  • طلب شهادت برای خالص شدن
  1. هم اینک که به سوی لقاءالله می‌روم چهره‌ام از گناهان مرتکب شده، سیاه است اما با این حال خشنودم چرا که شنیده‌ام که اولین قطره خون شهید که بر زمین می‌ریزد تمام گناهانش پاک خواهد شد (شهیدامیر حسین نقیان فشارکی)
  2. ما به این امید می‌جنگیم و می‌رزمیم و به پیش می‌رویم. تا زمینه‌ی ظهور حضرت مهدی‌(عج) فراهم شود. و به این امید هم طالب شهادت هستیم،که بعد از شهادت امام زمان (عج) سرمان را به دامانش می‌گذارد بر بالین سرمان خواهد آمد. و گنه کارانی چون مرا شفاعت کنند. انشاء الله (شهید رضا احمدی فشارکی)
  • شهادت به ز زندگانی دنیا
  1. ای کسانی که ایمان آورده‌ اید جهت چیست ؟که چون به شما امر شود که برای جهاد در راه دین بی درنگ خارج شوید چون بار گرانی به خاک زمین سخت دل بسته‌اید. آیا راضی به زندگانی دنیا عوض حیات ابدی آخرت شدید؟ متاع دنیا در پیش آخرت اندک و نا چیز است(سوره توبه آیه38) (شهید محمود محمدی فشارکی)
  2. خون شهید از آب اولی تر است/ این خطا از صد ثواب اولی تر است [4]براى مردان الهى و براى انسان که خود را و جانش را به خداوند فروخته است مرگ طبیعى ننگ است که امیرالمؤمنین(ع) مى‌فرماید. « لَألفُ ضَربَةٍ بالسَّیفِ أهوَنُ عَلَیَّ مِن مِیتَةٍ عَلَى الفِراشِ»[5] هزار ضربت بر تن من بخورد بهتر است از آن که در بستر بیمارى بمیرم. (شهید سید ساعد هاشمی فشارکی)
  3. که البته مرگ با عزت و آن هم مرگی که در راه خدا و اسلام ومیهن باشد، برای ما انسانهای مسلمان از هر چیز با ارزش‌تر می‌باشد. (شهیدجعفر جعفری فشارکی فرزند قدم علی).
  4. ما آخر از این دنیا خواهیم رفت. پس چه بهتر بیاییم و در راه خدا شهید شویم. (شهید ابوالفضل نقیان فشارکی)
  5. مواظب باشید،که در رختخواب ذلت نمیرید. که امام حسین (ع) در میدان نبرد شهید شد. و مبادا در غفلت بمیرید، که امام علی(ع) در محراب عبادت شهید شد (شهید مجید محمدی فشارکی)
  6. ما ملت ایران و جوان‌ها تا زنده هستیم و تا خون در رگمان است امام عزیز و پیروان خط او را تنها نخواهیم گذاشت. ما همان حرفی که امام مان زد و با دشمن جنگید می‌زنیم.که فرمود من مرگ را جز سعادت و زندگی با ستم کاران را، جز خواری نمی‌بینم و با یاری خدا چنان دشمنان اسلام را سرکوب کنیم.که نتوانند از جای بلند شوند و یا با خون خود درخت اسلام را آبیاری می‌کنیم... ما آخر از این دنیا خواهیم رفت.پس چه بهتر بیائیم و در راه خدا شهید شویم و همان طور که رسول خدا فرمود: «ان افضل عمل المؤمن الجهاد فی سبیل الله»[22]. (شهید ابوالفضل نقیان فشارکی)
  • شهادت در راه آزادی قدس
  • من آرزو دارم(داشتم)، که بروم و نماز را در قدس عزیز بخوانم و شهید بشوم. (شهید علی محمد مطلبی فشارکی)
  • شعر درشوق شهادت دروصیت نامه شهدای فشارکی
  1. ای خوشا با فرق خونین درلقای یاررفتن      سرجدا پیکر جدا در محضر الله رفتن (امیرحسین آقاجانی فشارکی )
  1. ای خوشا با فرق خونین در لقاء یار رفتن    سر جدا پیکر جدا در محفل دلدار رفتن (شهید مرتضی غلامی فشارکی)
  2. شعر در وصیت‌نامه (شهید مهدی عظیمی ):

الهـــــی در ســرای عـــالـــم  دل

مرا جز عشق کویت نیست حاصل

مـــرا داغ تــو و مهـــر تـــو بر دل

مرا در کوی عشقــت هست منزل

دل و جــانم ز عصیــان شد پریشـان

... شدم دور از دیـار مهرکیــشان

نوای دعــوتت را چــــون شنیـــدم

به پـای دل چــو مشتاقان دویدم

که مــن بــر تـو دلی محتـــاج دارم

بـه سر از لطف و مهرت تاج دارم

بود امــــرت مـــرا آویـــزه گــوش

نمیگـردد مـرا لطـفت فرامــوش

چه خوش باشد سفر کردن به سویت

به چشم دل نظـر کردن به رویت

الهــــی ‌ای چــــراغ شـــام تــارم

مکـن در بزم محشر خـوار و زارم

اگـــر افتـــاده در بنـــد فـراغـــم

تـرا لکــن نهـــال اشـتیـــاقـم

اگـــر پیمــان طاعــت را گسستـم

اگر عمــری گنه شد حاصل مـن

اگـــر شیطـان ربــود از من دل من

اگـر دورم ز بــزم کویــت‌ ای یار

اگـــر افتــاده و بشکستــه بــالــم

اگـــر باشد پریشــان باز حــالم

ولــــی امـــروز از نـــو عذر خواهم

منـم مسکین تو بگــذر از گناهم

  • سخن پایانی

پیامبر اسلام فرموده است : همانا برای شهادت حسین «علیه السلام» حرارتی در قلب های مومنان است که هرگز سرد نخواهد شد. إنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةٌ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَنْ تَبْرُدَ أَبَداً (مستدرک الوسائل، ج ۱۰ص ۳۱۸) لذا قیام امام حسین (ع) و عاشورا، واقعه ای تمام شدنی نیست و تا ظهور حضرت مهدی(عج) و قیامت همچنان ماندگار است. انقلاب اسلامی ایران وبخصوص دفاع مقدس نیز با تاثیر پذیری از حرکت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش شکل گرفته است. در حال حاضر زنده نگهداشتن شعائر حسینی و انتقال آن به نسل آینده یک الزام است و باید همچنان باشکوه برپاشود تاعلیرغم همه مشکلات ناشی از تحریم و تهدیدات، انسجام ملی واستحکام درونی حفظ شده و سبب پایداری کشور در برابر دشمن گردد.وسیاسیون بایستس توجه داشته باشند که عامل و انگیزه‌ى اصلى قیام عظیم امام حسین(ع) بیعت‌ نکردن با یزید بود تا در هر زمان حسینیان و پیروان حق، حکومت طاغوت را نپذیرند و تسلیم فشارهای برای مذاکره وسازش نشوند.

 حسن ختام این نوشتار سخنى حکیمانه از استاد شهید مطهرى: »امام حسین(ع) به واسطه شخصیت عالیقدرش، به واسطه شهادت قهرمانانش مالک قلب‌ها و احساسات صدها میلیون انسان است. اگر کسانى که بر این مخزن عظیم و گرانقدر احساسى و روحى گمارده شدند - یعنى رهبران مذهبى - بتوانند از این مخزن عظیم در جهت هم شکل کردن و هم رنگ کردن و هم احساس کردن روح‌ها با روح عظیم حسینى بهره‏بردارى صحیح کنند جهان اصلاح خواهد شد. راز بقاء امام حسین(ع) این است که نهضتش از طرفى منطقى است، بعد عقلى دارد و از ناحیه منطق حمایت مى‏‌شود و از طرف دیگر در عمق احساسات و عواطف راه یافته است.»"( قیام و انقلاب مهدى (ع)، ص 122)

  • پاورقی :

[1] سوره مبارکه صف ایه 4

[2] سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۶۹ 

[3] میزان الحکمه جلد ششم ص72 و کنز الاعمال ج 4 ص 401

[4] مثنوی معنوی - دفتر دوم

[5] همانا ارجمندترین مرگ، کشته شدن است. سوگند به آن که جان پسر ابى طالب در دست اوست ! هزار ضربت شمشیر بر من آسانتر است از جان دادن در بستر که با طاعت خدا همراه نباشد.( نهج البلاغة: الخطبة ۱۲۳ )

[6] مراقبات ماه رمضان محمدی ری شهری ص 214 و اقبال ج 1 ص 133

مفاتیح الجنان – مناجات مطیین

[8] آنان که ایمان آوردند و از وطن هجرت گزیدند و در راه خدا به مال و جانشان جهاد کردند آنها را نزد خدا مقام بلندتری است و آنان بالخصوص رستگاران و سعادتمندان دو عالمند.- سوره توبه آیه 20

[9] ای پروردگار ما، بر ماشکیبایی ببار و ما را ثابت قدم گردان و بر کافران پیروز ساز- سوره بقره ایه 250

[10] جهاد درى از درهاى بهشت است که خداوند آن را بر روى اولیاى خاص خود گشوده است. نهج البلاغه، خطبه ۲۷ / میزان الحکمه: ج 13 ص 548

[11] (ای پیامبر !) هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند ! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند. سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۶۹

[12] کتاب قیام وانقلاب مهدی (عج) ص 80

بحار الانوار، ج97، ص40، حدیث44

[14] سوره مبارکه توبه آیه 111

[15] سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۶۹

[16] سوره توبه آیه 111

[17] وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ – سوره بقره آیه 156

[18] سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۶۹

[19] سوره مبارکه بقره ایه 154

[20] سوره مبارکه البقرة آیه ۲۱۸

[21] سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۶۹

[22] بهترین عمل مؤمن، جهاد در راه خداست. نهج الفصاحه

[23] سوره مبارکه احزاب آیه شماره 23

دکترسیدجوادهاشمی فشارکی ، پژوهشگر و مولف کتاب گنجینه معارف شهدا  (آخرین سفارش ها و نواهای آسمانیان فشارکی)

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi