شناسه خبر : 77378
دوشنبه 10 شهريور 1399 , 12:31
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نشریه فرانسوی لوموند:

سفر پمپئو به خاورمیانه شکست کامل برای آمریکا بود

یک نشریه فرانسوی، سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا را فاقد دستاورد حداقلی توصیف کرد.
لوموند درباره سفر پمپئو نوشت: «وزیر امور خارجه آمریکا که برای ترغیب کشورهای عربی به عادی‌سازی روابط با اسرائیل به خاورمیانه سفر کرده بود، در آخرین ایستگاه سفر چند روزه خود از عمان به آمریکا بازگشت. این سفر نتوانست انتظارات آمریکا را برای پیوستن کشورها به رویکرد امارات برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل تامین کند. سه کشور سودان، بحرین و عمان به طور آشکاری از تلاش‌های پمپئو در این‌باره استقبال نکردند.
فقط تعداد بسیار کمی از ناظران معتقدند که این کشورها شاید رویکرد امارات را دنبال کنند. مهم‌تر از همه، سفر اخیر چند روزه پمپئو به خاورمیانه، فشار بسیار زیادی را که دولت ترامپ بر متحدین خود در این منطقه وارد می‌کند، آشکار می‌کند. هدف دولت ترامپ استفاده تبلیغاتی از کسب حداقل یک موفقیت در سیاست خارجی در پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوده است.»
رامی خوری، تحلیلگر فلسطینی متخصص در امور دیپلماتیک خاورمیانه در بیروت می‌گوید: «برخی از کشورهای عربی آماده هستند تا در این راه‌ گام بردارند، اما آنها نمی‌خواهند در حال حاضر و به سرعت با این شیوه تحقیرآمیز در این راه گام بردارند. آنها نمی‌خواهند خصوصا با این شیوه تحقیرآمیز و تحت فشار وزیر امور خارجه آمریکا که سناریویی را به آنها دیکته می‌کند که بخش اعظم آن توسط بنیامین نتانیاهو نوشته شده است، در این راه وارد شوند.»
پیش از عمان، دولت انتقالی سودان نیز به آقای پمپئو اعلام کرد که در حال حاضر هیچ دستورالعملی برای برداشتن گامی به این بزرگی ندارد و نمی‌تواند درباره عادی‌سازی مناسبات این کشور با اسرائیل تصمیم بگیرد.
لوموند می‌نویسد: «البته، نزدیکی با اسرائیل می‌تواند خروج نام سودان از لیست سیاه تروریست ایالات متحده را تسهیل کند اما خارطوم باید فضای سیاسی و اجتماعی پدید آمده از انقلاب در این کشور را که باعث بیرون راندن عمر البشیر از قدرت در سال 2019 شد و همچنین افکار عمومی خصمانه مردمی را برای چنین رویکردی در مد نظر بگیرد.
بحرین نیز دست رد به سینه پمپئو زد و با اشاره به این‌که توافق با اسرائیل بدون تاسیس یک کشور مستقل فلسطین تحقق نخواهد یافت، اعلام کرد که در چنین شرایطی، آماده عادی‌سازی روابط با اسرائیل نیست.
رامی خوری در خصوص دلایل ناکامی رویکرد دولت دونالد ترامپ در جلب نظر کشورهای منطقه برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل می‌گوید: «این شکست‌ها نشان می‌دهد که افکار عمومی عرب هنوز در محاسبات رهبران خود مهم است.»
طی سفر اخیر پمپئو، نخستین مشکلات در جهت تحقق توافق برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و امارات نیز بروز کرد. بنیامین نتانیاهو، در کنار مایک پمپئو این موضوع را انکار کرد که به واشنگتن چراغ سبز داده است تا امارات بتواند هواپیماهای جنگنده و رادارگریز اف-35 را که درخاورمیانه فقط کشورش در اختیار دارد، به دست آورد. ابوظبی نیز با لغو نشست سه‌جانبه سفرای سه کشور آمریکا، اسرائیل و امارات متحده عربی که در سازمان ملل متحد پیش‌بینی شده بود، نارضایتی خود را به این موضوع ابراز کرد.
سفر چهار روزه مایک پمپئو به چهار کشور عربی نتوانست اهداف از پیش تعیین شده آمریکا را محقق کند و این سفر در واقع با ناکامی همراه بود و به نوعی یک شکست در سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ محسوب می‌شود.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi